„Wielkie marzenia”
Dowiedz się jak zamówić seansMecz o wszystko
Grupy Wiekowe
Zagadnienia edukacyjne
„Wielkie marzenia” to opowieść o determinacji w dążeniu do celu, o wielkiej pasji i mocy, jaką ma zgrany zespół. Bohaterem filmu jest 11-letni Dom – fan hokeju, który pragnie założyć własną drużynę i odnosić sportowe sukcesy, podobnie jak jego wielki idol – Dominik Hašek. Czy nie zniechęci się przy pierwszych trudnościach? I czy uda mu się spełnić swoje wielkie marzenie?
Zobacz zwiastun filmu „Wielkie marzenia”:
Film „Wielkie marzenia” rekomendujemy przede wszystkim uczniom klas 4-8. To ciepły, familijny seans zabierze Was w nostalgiczną podróż do lat 90. Niech nie zmyli Was jednak klimat zbliżającej wakacyjnej beztroski. Twórcy nie boją się bowiem mówić o trudnych tematach – bullyingu, skomplikowanych relacjach rodzinnych, przemocy domowej. Podejmują jednak te zagadnienia w sposób niezwykle subtelny i dostosowany do wieku młodych odbiorców.
Jakie zagadnienia edukacyjne znajdziesz w filmie „Wielkie marzenia”?
Sport łączy ludzi
Seans może zachęcić Twoich uczniów do poszukiwania i rozwijania swoich hobby. Zainspiruje także do podejmowania inicjatywy. Film pokaże Twoim uczniom, że sportowa pasja pomaga w nawiązywaniu nowych znajomości i łączy ludzi – ponad barierami pokoleniowymi czy stereotypami (np.związanymi z płcią). Sport to bowiem nie tylko rywalizacja. Wspólny cel i dążenie do jego osiągnięcia, smak porażki, ale i niezapomniane chwile triumfu – to wszystkie elementy mogą być budulcem mocnych więzi i poczucia wspólnoty.
Sport wzmacnia także poczucie sprawczości i własnej wartości. Przekonuje się o tym główny bohater filmu. Dręczony przez starszych kolegów, niedoceniany przez ojczyma, dzięki swojej hokejowej pasji zyskuje nie tylko respekt otoczenia, ale przede wszystkim – pewność siebie.
Idole, mentorzy, trenerzy – jaką rolę odgrywają w naszym życiu?
Bohater filmu podejmuje decyzję o stworzeniu drużyny hokejowej pod wpływem swojego wielkiego idola, Dominika Haška. Słynny hokeista był częścią czeskiej reprezentacji, która zwyciężyła w trakcie Olimpiady w 1998 roku. Wydarzenie to wprowadziło cały naród w stan wielkiej euforii. W toku rozwoju akcji jednak nie tylko ten wybitny zawodnik stał się dla chłopca inspiracją. Dziadek chłopca – w młodości utalentowany hokeista, który zrezygnował z kariery pod wpływem druzgoczącej porażki – dzieli się z nim wieloma cennymi przemyśleniami i poradami. Charyzmatyczny trener młodych zawodników zagrzewa ich z kolei do walki, dzieli się z nimi ważnymi wskazówkami, poświęca im czas i buduje silnego ducha zespołu. Traktuje przy tym dorastających bohaterów z dużą dozą empatii i uważności na ich problemy.
Film pokaże uczniom, że warto z rozwagą dobierać idoli i mentorów. Partnerska relacja oparta na dzieleniu się wiedzą i doświadczeniem pozwala młodym ludziom odkryć własny potencjał, dzięki czemu mogą skuteczniej dążyć do spełniania swoich marzeń i aspiracji.
Liczy się taktyka, nie siła.
W decydującym starciu młodzi zawodnicy zmierzą się z drużyną starszych uczniów. Już na pierwszy rzut oka można stwierdzić, że mają oni znaczną fizyczną przewagę nad jedenastolatkami. Doświadczony trener dzieli się jednak z drużyną Doma cenną radą. Siła mięśni – to jedno. Cel zdecydowanie bardziej skutecznie można osiągnąć jednak dzięki przemyślanej taktyce, wyciąganiu wniosków (z często – potrzebnych!) porażek, a przede wszystkim – sprawnemu działaniu całego zespołu. Bohaterowie zyskują dzięki temu motywację i determinację do tego, by wspólnymi siłami, mimo licznych trudności, dążyć do zwycięstwa. Z pewnością warto będzie przekonać się wraz z uczniami, czy taka recepta na sukces sprawdza się w praktyce.
Trudne relacje rodzinne, bullying, przemoc domowa. Jak reagować?
Film podejmuje także poważne wątki, które mogą być bliskie młodym widzom. Główny bohater filmu znosi zaczepki i upokorzenia ze strony starszych uczniów. Do tego nie ma najlepszych relacji ze swoim ojczymem, który uważa chłopca za nieudacznika i nie traktuje poważnie jego sportowej pasji. Jego koleżanka z drużyny – Katka – pochodzi z przemocowego domu. Jak zareaguje trener, kiedy przypadkowo zauważy siniaki na ciele dziewczynki?
Seans filmu może być świetnym punktem wyjścia do rozmowy z uczniami na temat tego, jak należy reagować, kiedy komuś obok nas dzieje się krzywda. Warto wspomnieć, że należy zaoferować takiej osobie wsparcie w trudnej sytuacji i zgłosić sprawę zaufanemu dorosłemu.
Na seans filmu „WIELKIE MARZENIA” zapraszamy do kin.
Paulina Kulesza