Temat zajęć:
Historia ma wielu bohaterów
Jak zainteresować uczniów historią? Co „Kos” mówi o naszej teraźniejszości? Film zapewni Twojej grupie alternatywną, wciągającą lekcję historii i kultury. Jego akcja przeniesie nas do 1794 roku i ukaże fikcyjny epizod z życia Tadeusza Kościuszki. Bohater wojen o niepodległość Stanów Zjednoczonych planuje wzniecić powstanie przeciwko zaborcy, włączając w działania wyzwoleńcze polską szlachtę i chłopów. Towarzyszy mu Domingo, jego wierny przyjaciel, były niewolnik z amerykańskiego południa. Tropem Kościuszki podążają Moskale, na czele z rotmistrzem Duninem, którzy za wszelką cenę chcą powstrzymać powstańczą rebelię. W toku wydarzeń losy dwojga przyjaciół splatają się z losem polskiego chłopa. Ignac, szlachecki bękart, walczy o polepszenie swojego bytu. Film skłoni uczniów do refleksji nad polską tradycją oraz szlacheckim i chłopskim dziedzictwem.
Seans dostępny jest dla grup szkolnych ze specjalną edukacyjną wideoprelekcją.
Zagadnienia edukacyjne:
- Tadeusz Kościuszko – biografia, nowatorskie poglądy, działalność.
- Wartościowe konteksty historyczne: insurekcja kościuszkowska – cel, przebieg, przyczyna klęski; problemy i napięcia schyłku oświecenia.
- Podstawy nowoczesnej państwowości.
- Reprezentacje chłopstwa i wiejskości w filmie i literaturze.
- Sytuacja polskiego chłopa na przestrzeni wieków – praca na źródłach historycznych oraz współczesnych dziełach naukowych i literackich.
- Polska tożsamość zbiorowa, rewizja dziedzictwa szlacheckiego i chłopskiego.
- Dekonstrukcja polskich mitów romantycznych i oświeceniowych.
- Współczesne pojęcie patriotyzmu i postawy obywatelskiej.
- Oblicza polskiego sarmatyzmu w literaturze polskiej XVIII wieku oraz w literaturze i filmie współczesnym (Gombrowicz, ekranizacja Trylogii, „Kos”).
- Sarmatyzm jako żywe dziedzictwo kultury polskiej – współczesne przykłady.
- Siła solidarności i wspólnoty.
- Synkretyzm gatunkowy.
- Konwencje filmowe i literackie.
- Kategorie estetyczne: komizm, tragizm.