„Trzej muszkieterowie: D’Artagnan”
Dowiedz się jak zamówić seansPonadczasowa opowieść o honorze i przyjaźni
Grupy Wiekowe
Zagadnienia edukacyjne
„Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego!” –kto z nas nie kojarzy tej sentencji? Jedno z najsłynniejszych zdań w historii światowej literatury to charakterystyczne zawołanie tytułowych bohaterów książki „Trzej muszkieterowie”. Pierwsza część trylogii autorstwa Aleksandra Dumasa z 1844 roku, ukazująca losy dzielnych muszkieterów w siedemnastowiecznej Francji, po dziś dzień jest uznawana za jedną z najpopularniejszych powieści przygodowych.
„Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego!” – kto z nas nie kojarzy tej sentencji? Jedno z najsłynniejszych zdań w historii światowej literatury to charakterystyczne zawołanie tytułowych bohaterów książki „Trzej muszkieterowie”. Pierwsza część trylogii autorstwa Aleksandra Dumasa z 1844 roku, ukazująca losy dzielnych muszkieterów w siedemnastowiecznej Francji, po dziś dzień jest uznawana za jedną z najpopularniejszych powieści przygodowych.
Książka inspiruje kolejne pokolenia twórców filmowych, którzy już od ponad 100 lat podejmują próby przeniesienia powieści Dumasa na ekran. Szacuje się, że na świecie powstało do tej pory około 50 adaptacji „Trzech muszkieterów” – w formie serialu, animacji, filmów niemych, a nawet…musicalu.
Opowieść o ponadczasowych wartościach
O czym świadczy niesłabnące zainteresowanie filmowców opowieścią sprzed niemal 180 lat? Być może we współczesnym świecie, nieprzewidywalnym i pełnym gwałtownych zmian, potrzebujemy oparcia w postaci ponadczasowych wartości. Honor, współdziałanie, lojalność – tym zasadom hołdują muszkieterowie, niezależnie od tego, z jak trudnymi sytuacjami przychodzi im się mierzyć. I może właśnie ta wiara w wyznawane wartości, a także świadomość, że zawsze można liczyć na wsparcie kompanów, pomagają wyjść bohaterom bez większego szwanku nawet z najtrudniejszych potyczek.
Powieść Dumasa zawiera więc mądre przesłanie na temat zasad, którymi warto kierować się w życiu. Nie bez powodu „Trzej muszkieterowie” figurują na liście lektur uzupełniających dla klas 4-6. Jak jednak zachęcić uczniów do sięgnięcia po klasyczną historię spod znaku płaszcza i szpady? Jak w przystępnej formie przekazać im wiedzę na temat uniwersalnych wartości zawartych w książce? Doskonałą okazją ku temu jest seans najnowszej ekranizacji powieści Dumasa – „Trzej muszkieterowie: D’Artagnan”.
Zrealizowane z epickim rozmachem widowisko przeniesie młodych widzów do siedemnastowiecznej, pogrążonej w konfliktach religijnych Francji. W centrum opowieści znajduje się młody Gaskończyk d’Artagnan, marzący o tym, by zostać muszkieterem. Na swojej drodze spotyka tytułowych bohaterów – szlachetnego Atosa, walecznego Portosa i lojalnego Aramisa, którzy pomagają mu zrealizować ten cel.
Awanturnicze przygody, wartka akcja, imponujące sceny pojedynków i gwiazdorska obsada (na ekranie zobaczymy m.in. Louisa Garrela, Evę Green, Vincenta Cassela i Vicky Krieps) – te wszystkie elementy składają się na seans, który ma szansę zachwycić (nie tylko!) uczniów klas 6-8 i szkół ponadpodstawowych. Film polecamy przede wszystkim nauczycielom języka polskiego, historii i wychowawcom, mającym szansę odkryć w nim bogactwo edukacyjnych wątków, wartych dyskusji po projekcji.
Poznaj przykładowe tematy, które poruszysz z uczniami po seansie filmu „Trzej muszkieterowie: D’Artagnan”:
- ADAPTACJA LITERATURY. Film może być ciekawym punktem wyjścia do rozmowy o różnicach między ekranizacją a adaptacją utworu literackiego. Seans zachęci uczniów do refleksji na temat zabiegów stosowanych przez twórców filmowych, przenoszących powieści na ekran.
- POWIEŚĆ PŁASZCZA I SZPADY. Czy uczniowie wiedzą, co oznacza ten termin? Jacy pisarze, poza Dumasem, tworzyli w tym gatunku literackim?
- PODOBIEŃSTWA MIĘDZY PISARSTWEM DUMASA A TWÓRCZOŚCIĄ HENRYKA SIENKIEWICZA. Polski noblista inspirował się twórczością francuskiego pisarza. Warto będzie poszukać wraz z uczniami analogii między „Trylogią” Sienkiewicza a „Trzema muszkieterami”.
- PRZYJAŹŃ, WIERNOŚĆ, LOJALNOŚĆ. A ponadto odwaga, honor i szlachetność – uniwersalne wartości, jakim hołdowali muszkieterzy, mogą stać się kompasem także dla twoich uczniów.
- KARDYNAŁ RICHELIEU, KRÓL LUDWIK XIII, KSIĄŻĘ BUCKINGHAM. Co twoi uczniowie wiedzą na temat postaci historycznych, które pojawiają się w filmie? Seans będzie świetnym pretekstem do zorganizowania zajęć na ten temat.
- REFORMACJA I KONTRREFORMACJA. To kolejne zagadnienie, które warto będzie rozwinąć po seansie na lekcji historii. Po projekcji warto przybliżyć uczniom tło konfliktu między katolikami a protestantami, a także – w nawiązaniu do filmu – pokazać, do jakich wydarzeń może doprowadzić eskalacja napięć (rzeź Hugenotów w noc św. Bartłomieja).
- KONTEKST HISTORYCZNY EPOKI. Francuska monarchia w XVII wieku, pozostałości średniowiecznej kultury rycerskiej obecne w kodeksie honorowym muszkieterów, kultura pojedynku – to kolejne tematy, które można omówić szerzej w trakcie zajęć po seansie.
Chcesz sprawdzić, jakie materiały edukacyjne do filmu przygotowaliśmy? Kliknij TU, by się z nimi zapoznać.
Paulina Kulesza