Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją: porozmawiajmy o emocjach
Dowiedz się jak zamówić seansGrupy Wiekowe
Zagadnienia edukacyjne
23 lutego obchodzimy Światowy Dzień Walki z Depresją. Ustanowiony przez Ministerstwo Zdrowia w roku 2001, niestety nie traci na aktualności.
23 lutego obchodzimy Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją. Ustanowiony przez Ministerstwo Zdrowia w roku 2001, niestety nie traci na aktualności.
Oczekiwania otoczenia i rówieśników, presja mediów społecznościowych, zdalna nauka, używki, cyberzagrożenia. Współczesne dzieci i młodzież zewsząd otaczane są stresującymi bodźcami. Trudy okresów dojrzewania, zmian na świecie, na które nawet dorośli nie są gotowi, rosnące napięcie — to wszystko wpływa na nastrój i zdrowie najmłodszych. Coraz częściej kończy się na diagnozie depresji.
Statystyki dotyczące ilości samobójstw czy okaleczeń wśród dzieci i młodzieży mrożą krew w żyłach. Nieobecność psychologów w szkołach nie pomaga we wczesnym wychwyceniu i pomocy uczniom szczególnie podatnym na zagrożenia, jakie niesie choroba.
Warto jednak rozmawiać — o emocjach, o uczuciach. Warto analizować — nie tylko za pomocą klasycznych szkolnych lektur — kroki i decyzje bohaterów walczących z własnymi emocjami. My, jak zawsze, jako podstawę do takiej dyskusji polecamy film. A szczególnie — pięć filmów, które w wyjątkowy sposób mówią o walce z własnymi demonami.
„Amy”, reż. Asif Kapadia, dla szkół ponadpodstawowych
Wierzymy, że kino może wesprzeć rodziców i nauczycieli pragnących ustrzec swoich podopiecznych przed niebezpiecznymi wyborami. Seans wstrząsającego dokumentu o przedwcześnie zakończonym życiu utalentowanej wokalistki Amy Winehouse sprowokuje ważne refleksje i dyskusje, z których wnioski mogą na długo zapisać się w pamięci młodych widzów.
„Cudowny chłopak”, reż. Stephen Chbosky, dla klas IV-VI i VII-VIII
Auggie to wspaniały chłopak, który różni się wyglądem od swoich rówieśników. To właśnie dlatego zwykły dzień w szkole jest dla niego sporym wyzwaniem. Kiedy nadejdzie czas na zakończenie edukacji domowej i dołączenie do rówieśników, nie będzie łatwo. Czego Auggie nauczy się w szkole, a czego szkoła nauczy się od niego?
„Mój piękny syn”, reż. Felix Van Groeningen, dla szkół ponadpodstawowych
Filmowi rodzice stają przed trudnymi dylematami, ich stojący u progu dorosłości synowie muszą stoczyć walkę z nałogiem, z kolei widzowie tych poruszających i trzymających w napięciu produkcji konfrontują się z problemem uzależnień i bezsilnością bohaterów wobec obezwładniającej mocy narkotyków.
„Powrót Bena”, reż. Peter Hedges, dla klas VII-VIII
Kiedy nastoletni Ben dzięki odwykowi zyskuje wątłą i wiecznie zagrożoną trzeźwość umysłu, wraca do domu na Boże Narodzenie. Tam spotyka się nie tylko ze wspaniałą kochającą rodziną, ale i z konsekwencjami swojej słabości – cierpieniem najbliższych i niedokończonymi porachunkami z narkotykowym gangiem.
„Żałuję!”, reż. Dave Schram, dla klas VII-VIII
Główny bohater David, zaprzyjaźniający się stopniowo z klasowym wyrzutkiem – niedocenionym, lecz utalentowanym i empatycznym Jochemem, daje świadectwo, że nie należy przymykać oczu na przemoc rówieśniczą. Przeciwnie – warto zdobyć się na niełatwy ruch i zaprotestować, zanim przyjdzie nam się mierzyć z wyrzutami sumienia i nieodwracalnością naszych decyzji. Ta poruszająca historia daje okazję do owocnych dyskusji o terapeutycznej sile.
Chcesz wiedzieć więcej?
Koniecznie zapoznaj się z naszymi poprzednimi publikacjami mówiącymi o radzeniu sobie z emocjami własnymi i uczniów za pomocą kina. Szczególnie polecam artykuł Ku wzajemnemu zrozumieniu. Filmowe opowieści z morałem i Widz na kozetce. Filmoterapia wobec kryzysów społecznych, rodzinnych i wewnętrznych.
Karolina Kulig