‚,Strzępy”
Dowiedz się jak zamówić seansJak oswoić temat nieuleczalnej choroby?
Grupy Wiekowe
Zagadnienia edukacyjne
Jak rozmawiać z uczniami o chorobie – bez tabu? Dobrym pretekstem do podzielenia się refleksją na ten temat będzie seans filmu „Strzępy”. Dlaczego rekomendujemy ten seans przede wszystkim wychowawcom (i innym osobom pracującym z młodzieżą) oraz uczniom szkół ponadpodstawowych?
O chorobie bez tabu
„Strzępy” to polski dramat obyczajowy, który został uhonorowany nagrodami na zeszłorocznym festiwalu filmowym w Gdyni (m.in. za najlepszy debiut reżyserski i drugoplanową rolę męską). W centrum opowieści znajduje się rodzina Pateroków. Nauczyciel historii, Adam wraz ze swoją żoną Bogną, córką Zoją i ojcem Gerardem wiodą spokojne życie na Śląsku. Bohaterowie spędzają razem czas, dzielą ze sobą wspólne pasje i cieszą się codziennością. Wszystko jednak zmienia się w momencie, kiedy nestor rodu zaczyna zachowywać się w niecodzienny sposób. Szanowany, wykładający na politechnice profesor ma poważne problemy z pamięcią, a ponadto mierzy się z coraz częstszymi napadami agresji i złości. Wkrótce okazuje się, że to objawy szybko postępującej choroby Alzheimera…
Zobacz zwiastun filmu ‚,Strzępy”:
Według raportu WHO łączna liczba osób z demencją (w tym także z Alzheimerem) wyniesie 75,6 milionów do 2030 roku. W 2050 roku będzie to już 135 milionów osób. Istnieje więc prawdopodobieństwo, że Twoi uczniowie mogą zetknąć się z sytuacją, gdy zachoruje bliska im osoba. A być może część z nich już mierzyła się z podobnym problemem w swojej rodzinie?
Jak oswoić tak trudny temat? Jednym ze sposobów może być filmowy seans. Po projekcji zachęć uczniów do tego, by otwarcie podzielili się emocjami, jakie zostały z nimi po projekcji. Jednocześnie w trakcie dyskusji warto będzie wskazać, w jakich miejscach można szukać fachowej pomocy (także psychologicznej) w trudnej sytuacji.
Jak choroba wpływa na więzi z najbliższymi?
„Strzępy” w bardzo realistyczny, a zarazem wyważony sposób portretują postępujące objawy choroby Alzheimera. Pokazują, że całkowicie zmienia ona nie tylko osobowość dotkniętej nią jednostki, ale także relacje w rodzinie, w której funkcjonuje. Początkowo ekscentryczne zachowanie dziadka Gerarda wzbudza niepokój u bliskich. Z jeszcze trudniejszym problemem przyjdzie im się zmierzyć jednak wtedy, kiedy wskutek postępującej choroby bohater zacznie stwarzać zagrożenie nie tylko dla siebie, ale i dla otoczenia. Adam poświęci całe swoje dotychczasowe życie, by zająć się ojcem. Czy nie zapomni jednak o swoich najbliższych, którzy także potrzebują uwagi? I czy szlachetna chęć sprawowania samodzielnej opieki na Gerardem bardziej pomoże choremu, czy jednak… mu zaszkodzi?

Film pokaże młodym widzom, że bliscy nieuleczalnie chorej osoby często muszą mierzyć się ze skrajnie trudnymi decyzjami. Choroba często zmienia także dynamikę rodzinnych relacji. Do głosu dochodzą niełatwe uczucia, pojawiają się problemy w komunikacji, napięcia i konflikty. Warto uświadomić młodym widzom, że kluczowym (a zarazem najtrudniejszym) krokiem jest akceptacja nowej rzeczywistości. Pomóc może w tym zarówno szczera rozmowa z bliskimi, jak i szukanie profesjonalnego wsparcia.
O poszukiwaniu wsparcia
‚,Strzępy” pokazują także, że niektóre doświadczenia ciężko jest udźwignąć w pojedynkę. Bliscy Gerarda robią wszystko, by mu pomóc. Z czasem jednak jego choroba inicjuje kryzys w rodzinnych relacjach. Sytuacja, na którą bohaterowie w żaden sposób nie byli przygotowani, zaczyna ich przerastać. Czy Paterokowie przetrwają ten trudny czas?

W rozmowie z uczniami po seansie warto będzie podkreślić, że opieka nad osobą przewlekle chorą jest dużym wyzwaniem. Dlatego tak ważne jest wsparcie społeczne, które pomoże lepiej poradzić sobie w momentach kryzysowych.
Paulina Kulesza