Blog

„Skąd dokąd”

Dowiedz się jak zamówić seans

Głos uchodźcy, głos przybysza

Grupy Wiekowe

Zagadnienia edukacyjne

„Skąd dokąd” to film zaskakująco dyskretny. Dotyczy wojny, ale nie krzyczy, mówi o tragedii, ale nie używa wielkich słów. Nie epatuje brutalnością i krwią, rezygnuje z eksponowania łez. Nie znaczy to jednak, że nie jest porażający. „Skąd dokąd” ujawnia nagłość i nieuchronność utraty, eksploruje jej różne odcienie. Mówi też o smutku pożegnań i wywłaszczeniu z własnego życia, które było przecież – jak to życie – bliskie i oswojone.

Bycie uchodźcą to rola, której nie potrafimy odgrywać. Której nie możemy się nauczyć. I którą jednak powinniśmy rozumieć. Dlatego też „Skąd dokąd” Maćka Hameli to film niezwykle ważny. Uświadamia, czym jest konieczność ucieczki. Uwrażliwia na krzywdę i jej obrazy.

Zobacz zwiastun filmu Skąd dokąd”

Droga

Film każe zastanowić się nad metaforą drogi, która jest uniwersalnym obrazem ludzkiego losu. Zachęca do rozmów na temat przekształceń motywu homo viator. Wojna i przemoc odbierają bowiem drodze, wpisaną w podróż, obietnicę przygody. Droga jest ratunkiem, ale także bolesnym szlakiem utraty. Oddala od wszystkiego, co własne i znajome. Wiedzie ku życiu, ale ma posmak śmierci. Ujawnia zbombardowane, poranione miasta, uświadamia straszliwą wielkość wojny. Jest zawłaszczona przez nowy (nie)porządek. Może być nieprzejezdna, zaminowana, może bez ostrzeżenia urwać się na wysadzonym moście…

Drodze – tak jak przyszłości – nie można zaufać. Van Maćka, jak łódź Charona, która zmieniła kierunek, przemierza dziwną, wyizolowaną od świata przestrzeń. To nie jest trasa między miastami w sąsiednich państwach, ale ryzykowny szlak między rozpaczą a nadzieją. Obraz drogi wpisuje się zarazem w metaforyczną kondycję i rolę uchodźcy, który – dosłownie i w przenośni – znajduje się w „nigdzie”.

Kadr z filmu „Skąd dokąd” (reż. Maciek Hamela, Polska 2023, dystrybucja: So Films)

Utrata

Co ma pasażer vana? Wspomnienia, którymi może podzielić się z kierowcą i współpasażerami. Czasami dobre, a czasami tak złe, że trudno je wypowiedzieć. Ma kilka drobiazgów, ubrań i pamiątek, które zdjął z półek w swoim mieszkaniu, które wyciągnął z szaf i z zapomnianych szuflad. Trzeba zmieścić je w vanie. Trzymać na kolanach, na podłodze, w nogach, trzeba ściskać je w ręce, żeby nie zginęły. Są niezbędne, są pomostem łączącym niepewną przyszłość z utraconą przeszłością.

Ważniejsze od tego, co ma „uchodzący”, zdaje się to, czego nie ma. Dlatego w filmie pojawiają się znaczące nieobecności. Krowa Piękniutka, ulubienica całej rodziny, pozostawiona na pewną śmierć. Garnitur w motyle należący do dziadka. Wielki kapelusz babki arystokratki.

Myślenie o utracie wykracza poza świat przedmiotów. Ten, kto musi uciekać, zostawia niemal wszystko: swoje miejsce na świecie, bliskich, zawód, język… Film jest pretekstem do rozmów o doświadczeniu uchodźczym, które wiąże się z tragicznym wykorzenieniem.

Kadr z filmu „Skąd dokąd” (reż. Maciek Hamela, Polska 2023, dystrybucja: So Films)

Reszta, czyli milczenie

Film porusza też temat przyszłych losów i naszej – gospodarzy – odpowiedzialności. Jak zachować się wobec tych, którzy wysiedli z vana? Po których zostały, wymowne w finale filmu, obrazy pustych siedzeń?

Kierowca samochodu nie zadaje pasażerom wielu pytań. Nie opowiada o sobie. Nie używa języka, który jest dla uchodźców obcy. Najczęściej milczy. Daje przestrzeń do wypowiedzenia tego, co konieczne, daje prawo do zachowania ciszy. Dzięki temu pasażerowie mają szansę poczuć się swobodniej, stają się gośćmi, których opowieści są ważne, słyszane, przyjmowane. Powstrzymanie się przed używaniem języka to, zdaniem Jacquesa Derridy, akt otwartości. Milczenie jest darem dla tych, których język i historia zostały zawłaszczone. Darem niezbędnym, by głos uchodźcy mógł stać się – przyjmowanym gościnnie – głosem przybysza.

Agata Szulc-Woźniak

Dowiedz się jak zamówić seans

Najnowsze materiały edukacyjne

Zobacz wszystkie scenariusze!

„Basia. Radzę sobie”

Materiały edukacyjne do filmu "Basia. Radzę sobie" (reż. Marcin Wasilewski,, Polska 2024, czas trwania: 52 min, dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

Piep*zyć Mickiewicza 2

Materiały edukacyjne do filmu „Piep*zyć Mickiewicza 2” (reż. Sara Bustamante-Drozdek, Polska 2025, dystrybucja: Forum Film Poland).

„Milczenie Julie”

Materiały edukacyjne do filmu "Milczenie Julie" (reż. L. Van Dijl, Belgia/Szwecja 2024, czas trwania: 97 min, dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

Lany poniedziałek

Materiały edukacyjne do filmu „Lany poniedziałek” (reż. Justyna Mytnik, Polska, Czechy, Estonia 2024, czas trwania: 84 min, dystrybucja: Monolith Films).

Renifer Niko i zaginione sanie Mikołaja

Materiały edukacyjne do filmu „Renifer Niko i zaginione sanie Mikołaja” (reż. Kari Juusonen, Jørgen Lerdam, Finlandia, Niemcy, Irlandia, Dania 2024, czas trwania: 86 min, dystrybucja: Kino Świat).

Paddington w Peru

Materiały edukacyjne do filmu „Paddington w Peru” (reż. Dougal Wilson, Wielka Brytania, Francja, USA 2024, czas trwania: 106 min, dystrybucja: Kino Świat).

Kina i Yuk

Materiały edukacyjne do filmu „Kina i Yuk” (reż. Guillaume Maidatchevsky, Francja, Kanada, Włochy 2023, czas trwania: 85 min., dystrybucja: Best Film).

Emma Odważna

Materiały edukacyjne do filmu „Emma Odważna” (reż. Leo Liao, USA, Chiny, Irlandia 2024, czas trwania: 106 min, dystrybucja: Best Film).

Elli i ekipa straszaków

Materiały edukacyjne do filmu „Elli i ekipa straszaków” (reż. Piet De Rycker, Jesper Møller, prod. Niemcy 2024, czas trwania: 86 min, dystrybucja: Forum Film Poland).