Nasza klasa = наш клас. Polecamy materiały dla nauczycieli przygotowujących się do przyjęcia uczniów z Ukrainy

Jak przygotować się do wymagającego dnia, w którym do Twoich podopiecznych dołączą młodzi Ukraińcy z doświadczeniem uchodźczym? Wybór wartościowych materiałów, które Ci to ułatwią, jest bardzo duży. Polecimy Ci kilka szczególnie przydatnych i inspirujących źródeł. Zaoszczędź czas na poszukiwaniach i przeczytaj nasze rekomendacje.

Pierwszy dzień w nowej szkole to trudny moment dla wszystkich. A co, jeśli przeżywa się go po bolesnym rozstaniu z domem, niełatwej podróży, w obcym kraju o niezrozumiałym języku, w okolicznościach niepozwalających na poczucie bezpieczeństwa, stabilności, komfortu?

Taki pierwszy dzień w polskiej szkole ma za sobą już około 85 000 uczniów z Ukrainy (z szacowanych 700 000 dzieci, które w ostatnich tygodniach przybyły do Polski z powodu wojny).

Zaledwie 10% z nich ma możliwość uczenia się w klasach przygotowawczych pozwalających na stopniowe oswojenie się ze zmianami.

Zdecydowana większość dołączyła do istniejących już klas. Uczniowie i nauczyciele stają więc przed szczególnym zadaniem. Wielu specjalistów podpowiada, jak sobie z nim poradzić. Poniżej polecamy kilka wartych uwagi, bezpłatnych źródeł wiedzy dla nauczycieli i edukatorów.

Konferencja „Ukraina w edukacji” (Inspirownia Edukacyjna, Rysunkowy język polski)

Nauczycielki i blogerki Katarzyna Drausal (Inspirownia Edukacyjna) i Irmina Żarska (Rysunkowy język polski) poświęciły nowej sytuacji edukacyjnej dwudniową wielowątkową konferencję „Ukraina w edukacji”. Wśród dostępnych online nagrań możesz wysłuchać wielu bardzo praktycznych i czasem nieoczywistych wskazówek– np. w wystąpieniu Anny Jurewicz na temat dobrego przyjęcia i skutecznej integracji ukraińskich dzieci.

Masz szansę też m.in.:

A skoro mowa o szukaniu spokoju w sobie, pamiętaj o naszych materiałach edukacyjnych przygotowanych w oparciu o metodę filmoterapii. Emocjom swoim i uczniowskim przyjrzysz się np. z pomocą konspektu zamieszczonego tutaj. Tym razem możesz go wykorzystać nie jako scenariusz lekcji, lecz podstawę do własnej refleksji. (Zwróć uwagę na to, że omawianie emocji w nowej klasie może być trudne dla ucznia zmagającego się z wojenną traumą).

Webinary Centrum Edukacji Obywatelskiej

Centrum Edukacji Obywatelskiej przygotowało i przypomniało w ostatnich tygodniach wiele artykułów, które mogą Ci się przydać w najbliższym czasie. W projekcie „Polska – Ukraina. Razem w szkole” podjęte zostały tematy związane z pomocą (prawną, psychologiczną, organizacyjną) dla osób z doświadczeniem migracyjnym. Opracowano również zagadnienia z obszaru edukacji medialnej i międzykulturowej.

Nurtujące nas pytanie o to, jak przygotować się na przyjęcie ucznia lub uczennicy z Ukrainy, zostało postawione w webinarach Centrum Edukacji Obywatelskiej kilku ekspertom.

Dr Izabela Czerniejewska, dr Agnieszka Tomasik (z którą współpracowaliśmy, tworząc scenariusze lekcji do filmów „Twój Simon”, „Cudowny chłopak”) i Andrzej Niedbała doradzają dyrektorom w zakresie wsparcia nauczycieli i uczniów oraz komunikacji z rodzicami. Mówią o skutecznych krokach w integracji grup międzynarodowych, przedstawiając ich znaczenie z punktu widzenia potrzeb dołączających do społeczności uczniów z Ukrainy.

Anna Stramowska, Barbara Gierczyńska-Wasłowicz i Karolina Napierała dzielą się doświadczeniami pracy w klasie. Podpowiadają, jakie kroki poczynić jeszcze przed zmianą składu zespołu, ale też jak zorganizować powitanie i zawiązać wspólnotę nawet mimo bariery językowej.

„Ukraińscy uczniowie w naszej klasie – poradnik dla nauczycieli (Szkoła Edukacji)

Dużą zaletą poradnika dla nauczycieli opracowanego przez Szkołę Edukacji we współpracy z ukraińskimi konsultantami jest podział na przedmioty. Uczysz języka ojczystego, matematyki, historii, WOS-u, przyrody albo biologii? Z materiałów dowiesz się, jak wygląda program Twojego przedmiotu w sąsiednim państwie.

Na stronie organizacji znajdziesz też webinary z udziałem asystentów międzykulturowych i propozycje działań dla wychowawców na różnych etapach formowania się nowego zespołu: w pierwszych dniach, tygodniach, ale także przy długoterminowym funkcjonowaniu.

„Słuchać, dawać przestrzeń i traktować z szacunkiem – rozmowa z dr Urszulą Markowską-Manistą o dobrym byciu razem dzieci ukraińskich i polskich” (Kosmos dla Dorosłych)

Być może każdy z nas w jakimś stopniu jest zaangażowany w pomoc Ukrainie. Jednak nie każdy z nas spotkał się z przybywającymi na tyle blisko, by uważnie wsłuchać się w ich potrzeby. Dlatego warto sięgnąć po rozmowę Marty Zabłockiej z dr Urszulą Markowską-Manistą. I zainspirować się obecną w tekście uważnością dla emocji oraz potrzeb młodych osób z doświadczeniem migracji. Lektura obowiązkowa dla każdego nauczyciela i rodzica!

Ponadto na stronie dostępny jest link do PDF-u z polsko- i ukraińskojęzycznymi tekstami i aktywnościami, które odciągną uwagę dzieci od trudnych przeżyć i pomogą im odbudować pewność siebie. Dwujęzyczne poszukiwanie uczniowskich supermocy możesz przeprowadzić w ramach ćwiczeń integracyjnych w klasie. Może zainspirujesz się naszym filmem edukacyjnym i kartą pracy na temat pasji?

Jakie źródła, webinary i artykuły związane z bieżącymi wyzwaniami szkolnymi Ty uważasz za godne polecenia? Z jakich materiałów najchętniej byś teraz korzystał_a? Napisz do nas w komentarzu albo mailu – spróbujemy odpowiedzieć na Twoje potrzeby w kolejnych tekstach na blogu.

Agnieszka Powierska