Blog

„Gdzie jest Anne Frank”. W poszukiwaniu przesłania słynnego dziennika

Grupy Wiekowe

Zagadnienia edukacyjne

Zapoznaj swoich uczniów z klas 4-8 szkół podstawowych z historią błyskotliwej nastolatki, która przez dwa lata ukrywała się w Tajnym Aneksie. Gwarantujemy, że dla Ciebie też będzie to ważne przeżycie. W tej poruszającej opowieści rozpoznacie wątki bardziej aktualne i znajome niż mogłoby się w pierwszej chwili wydawać. Zobacz, jak wykorzystać film na lekcji języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie czy godzinie wychowawczej.

Zapoznaj swoich uczniów z klas 4-8 szkół podstawowych z historią błyskotliwej nastolatki, która przez dwa lata ukrywała się w Tajnym Aneksie. Gwarantujemy, że dla Ciebie też będzie to ważne przeżycie. W tej poruszającej opowieści rozpoznacie wątki bardziej aktualne i znajome niż mogłoby się w pierwszej chwili wydawać. Zobacz, jak wykorzystać film „Gdzie jest Anne Frank” na lekcji języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie czy godzinie wychowawczej.

Ari Folman („Walc z Baszirem”, „Kongres”), izraelski reżyser, syn polskich Żydów ocalonych z Auschwitz, od dawna zapowiadał animowaną adaptację „Dziennika” Anne Frank. Lata skrupulatnej pracy nad filmem dostrzegalne są w jego każdym olśniewającym kadrze. Długo wyczekiwana opowieść trafi na ekrany kin 19 kwietnia, w rocznicę powstania w getcie warszawskim.

Dlaczego warto zorganizować klasowe wyjście na seans „Gdzie jest Anne Frank”? I dlaczego odbiorcze doświadczenia warto następnie omówić w szkole? Poniżej przytaczamy kilka argumentów, a także proponujemy garść pomysłów na lekcje.

Pobierz darmowe materiały edukacyjne do filmu „Gdzie jest Anne Frank” i zobacz, jak wiele zagadnień możesz poruszyć z uczniami na przykładzie tego filmu:

II wojna światowa i Holokaust oczami nastolatki

Animacja przybliża nam sceny opisane w „Dzienniku” Anne Frank. Pozwala zajrzeć widzom do tajnego mieszkania, w którym ukrywała się rodzina dziewczynki. Unaocznia, z czym mierzyli się europejscy Żydzi przed II wojną światową i w jej trakcie. To ważna, uwrażliwiająca lekcja historii – obserwowanej oczami równolatki Twoich uczniów. 

Uporządkowanie zdobytej przez uczniów podczas seansu wiedzy ułatwi Ci konspekt zajęć z broszury udostępnionej przez dystrybutora filmu. Jego autor – Bartłomiej Janicki – pomaga powtórzyć wiadomości na temat II wojny światowej i zrozumieć mechanizmy zbrodniczej nazistowskiej ideologii. Zaproponowane techniki pracy z uczniami – podobnie jak sam film „Gdzie jest Anne Frank” – pomagają uczniom uzmysłowić sobie sytuację bohaterki i innych osób prześladowanych ze względu na pochodzenie etniczne.

Kadr z filmu „Gdzie jest Anne Frank” (reż. Ari Folman, Belgia, Francja, Holandia, Luksemburg, Izrael 2021), dystrybucja w Polsce: Gutek Film

Znaczenie dziennika j jego przesłania

Słynny „Dziennik” jest wartościowy nie tylko jako źródło wiadomości o przeszłości. Jego animowana adaptacja przypomina, że Anne Frank była fascynującą i inspirującą osobą: ciekawą świata początkującą pisarką, charakterną dziewczyną dojrzewającą w trudnych okolicznościach, spostrzegawczą obserwatorką ludzi i otwartą komentatorką ich relacji.

Film opiera się na ciekawym koncepcie uczynienia Kitty – wyimaginowanej powierniczki Anne – główną bohaterką filmu. Dziewczynka ożywa z kart dziennika we współczesnym Amsterdamie. Wyrusza na poszukiwania przyjaciółki i znajduje ślady jej obecności. We wzruszającym finale animacji wciela w życie przesłanie płynące ze słów Anne.

Tak poprowadzona narracja pomaga zastanowić się nad znaczeniem dziennika dla Anne Frank, ale również – dla współczesnych odbiorców. Co więcej, pozwala odkryć, że pamiętnik może być autoterapeutycznym narzędziem służącym uporządkowaniu myśli i przyjrzeniu się swoim emocjom.

Ku takim odkryciom poprowadzi uczniów lekcja języka polskiego (albo godzina wychowawcza) przeprowadzona na podstawie scenariusza Anny Równy i Katarzyny Włodkowskiej. A jeśli lubisz pracę twórczą na zajęciach, być może ten wątek zainspiruje Cię do stworzenia z klasą projektu pamiętnika, sztambucha albo lapbooka na tematy podejmowane w filmie?

Adaptacja splatająca historię i teraźniejszość

Dodanie współczesnego wątku było zabiegiem odważnym i bardzo znaczącym. Co dzięki niemu zyskujemy? Co łączy oba momenty historyczne? To kluczowe pytania, które warto zadać po zidentyfikowaniu różnic między historią z „Dziennika” a jej filmową interpretacją. Poszukiwanie odpowiedzi pozwoli podkreślić, że niektóre lęki i problemy z przeszłości są nam nadal nieobce. Wojna, izolacja, uprzedzenia – czy to nie brzmi, niestety, znajomo?

W stworzonym przez nas filmie edukacyjnym, który poprzedza seanse w kinach w całej Polsce, pokazujemy m.in. wędrówkę historii Anne Frank przez różne media: od „Dziennika”, przez komiks, ku animacji, ale też… mediom społecznościowym. Chcemy w ten sposób zachęcić uczniów do poszukiwania współczesnych ważnych historii, które warte są opowiedzenia. A może inspiracją będzie właśnie historia? Na przykład życiorysy wybitnych Europejczyków żydowskiego pochodzenia? Albo ślady żydowskiej społeczności w Waszej okolicy?

Lekcja wartości

Ksenofobia, uprzedzenia, dyskryminacja, bolesne konsekwencje zbiorowej (nie)odpowiedzialności – „Gdzie jest Anne Frank” wypomina grzechy czasom minionym i nie szczędzi oskarżeń wobec teraźniejszości. Czy jest jakiś sposób na to, by uniknąć powtarzania tragicznych błędów? Pokładamy nadzieje w skutecznie przekazywanych kolejnym pokoleniach wartościach.

Jednym ze sposobów, by nimi zarażać, jest wspólny seans „Gdzie jest Anne Frank”. Drugim – godzina wychowawcza lub lekcja wiedzy o społeczeństwie poświęcona europejskim wartościom (pomysły na nie znajdziesz w kolejnym ze scenariuszy – autorstwa Anny Równy i Tomasza Kołodziejczyka). A jeszcze innym – wolontariat na rzecz osób z doświadczeniem uchodźczym, do którego zachęcamy w filmie edukacyjnym wyświetlanym przed seansem.

Jak widzisz, nowy film Ariego Folmana podejmuje tyle ważnych wątków, że można mu poświęcić cały blok zajęć, a nawet kilkumiesięczny projekt. Zresztą kolejne pomysły na pewno przyjdą Ci na myśl w trakcie seansu. Niezwykła formuła opowieści i jej dramatyczne przesłanie nie pozostawią Cię i Twoich uczniów obojętnymi. Wręcz przeciwnie: zachęcą do konstruktywnych rozmów i działań.

Sprawdź tutaj, w jakim kinie obejrzysz film.

Agnieszka Powierska

Chcesz zyskać nielimitowany dostęp do wszystkich materiałów edukacyjnych na naszej stronie? Zobacz, co oferujemy w PAKIECIE PREMIUM!

Dowiedz się jak zamówić seans

Najnowsze materiały edukacyjne

Zobacz wszystkie scenariusze!

Kicia Kocia w przedszkolu

Materiały edukacyjne do filmu „Kicia Kocia w przedszkolu” (reż. M. Stróżycka, A. Błaszczyk, K. Majsner, Polska 2023, 42 min., dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

Przysięga Ireny

Materiały do filmu „Przysięga Ireny” (reż. Louise Archambault, Kanada, Polska 2023, 120 minut)

Kobieta z…

Materiały edukacyjne do filmu „Kobieta z...” (reż. Małgorzata Szumowska, Michał Englert, prod. Polska 2023, 132 min., dystrybucja: Next Film)

Film dla kosmitów

Materiały edukacyjne do „Filmu dla kosmitów” (reż. Piotr Stasik, Polska 2024, 73 min., dystrybucja: TVP)

Za duży na bajki 2

Materiały edukacyjne do filmu „Za duży na bajki 2” (reż. Piotr Stasik, Polska 2023, 95 min., dystrybucja: Next Film)

Kos

Materiały edukacyjne do filmu „Kos” (reż. Paweł Maślona, prod. Polska 2023, 118 min., dystrybucja: TVP)

Pies i robot

Materiały edukacyjne do filmu „Pies i Robot” (reż. Pablo Berger, prod. Hiszpania, Francja 2023, 90 min., dystrybucja w Polsce: Best Film)

Wyspa Puffinów. Nowi przyjaciele

Materiały edukacyjne do filmu „Wyspa Puffinów. Nowi przyjaciele” (reż. Jeremy Purcell, prod. Wielka Brytania, Irlandia 2023, 80 min., dystrybucja w Polsce: Forum Film).

Akademia pana Kleksa

Materiały edukacyjne do filmu „Akademia pana Kleksa" (reż. Maciej Kawulski, prod. Polska 2023, czas trwania: 127 min., dystrybucja: Next Film).