Blog

„Mój brat robot”

Dowiedz się jak zamówić seans

Dorastanie w świecie konsumpcji i nowych technologii

Grupy Wiekowe

Zagadnienia edukacyjne

Warto odnaleźć w kinach ten sympatyczny duński film i zabrać na niego klasę. Osadzona w niedalekiej przyszłości historia nastolatki i jej dwóch robotów-opiekunów zainteresuje uczniów, a nauczycielom umożliwi poruszenie wielu ważnych tematów, takich jak presja rówieśnicza i pogoń za trendami.

Zobacz zwiastun filmu „Mój brat robot”:

O czym jest film „Mój brat robot”?

Akcja filmu „Mój brat robot” toczy się w niedalekiej przyszłości. Wyznacznikiem prestiżu wśród nastolatków nie są już najnowsze modele smartfonów i markowe ciuchy, a humanoidalne roboty, które stają się dla dzieci przyjaciółmi, lekarstwem na nudę, w wielu przypadkach zastępują rodziców, pochłoniętych wirtualną rzeczywistością i technicznymi nowinkami.

12-letnia Alberte często jest obiektem kpin kolegów z klasy, ponieważ jej osobisty robot – pocieszny Robbi – to urządzenie starej generacji. Wchodząca w okres dojrzewania nastolatka zaczyna wstydzić się towarzysza swoich dziecięcych zabaw. Kiedy jednak na kolejne urodziny otrzymuje od rodziców najnowszy model robota, chłopca o imieniu Konrad, błyskawicznie stają się obiektem zazdrości rówieśników i zdobywa popularność. Niestety oznacza to także, że stary, dobry Robbi idzie w odstawkę i dziewczynka nie zamierza spędzać z nim więcej czasu…

Czy „Mój brat robot” to dobry pomysł na film dla twojej klasy?

Czy Alberte, Konrad i Robbi wypracują wspólny język? Czy uda się zdobyć nowego przyjaciela, nie tracąc przy tym starego? I wreszcie: co się stanie, gdy okaże się, że Konrad nie jest do końca tym, za kogo uważała go Alberte?

Kadr z filmu „Mój brat robot”, reż. Frederik Meldal Nørgaard, prod. Dania 2022, dystrybucja w Polsce: Vivarto.

„Mój brat robot” udanie łączy kino młodzieżowe, elementy science-fiction i aktualne wątki interesujące tak dla nauczyciela, jak i dla jego uczniów. Rywalizacja o to, kto ma nowocześniejszego robota, stanowi czytelną metaforę pogoni za trendami, nadmiernej konsumpcji i oceniania innych przez pryzmat posiadanych przedmiotów. Film skłania młodego widza do zadania sobie pytania o to, czy elektroniczne gadżety są w stanie zastąpić prawdziwą przyjaźń i jak będzie wyglądała nasza rzeczywistość, kiedy zaczną nam towarzyszyć humanoidalne roboty.

Walory edukacyjne filmu „Mój brat robot”:

  • Konsumpcjonizm, pogoń za trendami i przykładanie zbyt dużego znaczenia do wartości materialnych. To najbardziej atrakcyjny edukacyjnie temat, który bierze na warsztat film. Bombardowani od małego reklamami i otoczeni kultem pieniądza młodzi ludzie często są bezradni wobec wszechobecnego konsumpcjonizmu, a nawet opierają całą swoją samoocenę na podstawie posiadanych rzeczy. W filmie zobaczymy minusy takiego stanu rzeczy również od kulis – Alberte z przyjaciółmi dostaną się do siedziby wielkiej korporacji produkującej roboty i na własne oczy przekonają się, jak brzydka bywa prawda stojąca za uwielbianymi produktami.
  • Presja rówieśnicza i uleganie wpływom. Alberte, jak każda inna nastolatka, bardzo mocno przejmuje się zdaniem innych i zrobi wiele, by zaimponować kolegom. By otrzymać społeczną akceptację dopuści się także mniej chwalebnych uczynków, np. doprowadzi do publicznego pobicia Konrada. Wyciągnie jednak odpowiednie wnioski, a za jej pośrednictwem ma na nie szansę także widz.
  • Wpływ nowych technologii na naszą rzeczywistość. Akcja toczy się w bliżej nieokreślonej przyszłości, w której technologia jest jeszcze bardziej rozwinięta niż dzisiaj. Społeczeństwo jest jednak równie mocno pochłonięte wirtualną rzeczywistością i technicznymi nowinkami, co pozwala widzowi na dostrzeżenie różnych minusów takiego zjawiska.
  • Wychowanie przed ekranem. Rodzice Alberte w pewien sposób oddają wychowanie córki w ręce kolejnych robotów. Sami są jeszcze mocniej niż nastolatka pochłonięci internetowym światem. Pod wieloma względami sprawiają wrażenie dziecinnych i oderwanych od rzeczywistości. Czy tak nie wygląda często współczesne wychowanie? Zbyt wielu rodziców oferuje swoim dzieciom ekran telefonu zamiast rozmowy. Nauczyciele – zwłaszcza ci uczący w młodszych klasach – doskonale znają ten problem i wynikające z niego problemy.
  • Przyszłość w cieniu sztucznej inteligencji. A może w jej blasku? „Mój brat robot” wpasowuje się w gorący temat AI i zachęca do rozmowy oraz kreatywnej spekulacji.
  • Czy przyjaciela można kupić? Roboty są towarzyszami dzieci, ale większość traktowana jest przedmiotowo, jak zabawki. Są wierne i pomocne, bo tak są zaprogramowane. Film prowadzi widza ku wnioskom, że na układzie „władca-poddany” nie można zbudować zdrowej relacji, a rolą przyjaciela nie jest bycie idealnym, pozbawionym wad produktem, którego można sobie wybrać jak ze sklepu.
  • A co, jeśli z przyjaźni się… wyrasta? Robbi był najwierniejszym towarzyszem Alberte przez całe jej dzieciństwo i nadal patrzy na nastolatkę jak małe dziecko. Jej już to nie odpowiada, woli towarzystwo Konrada. Nasze relacje zmieniają się z czasem i właśnie w okresie dorastania często to sobie uświadamiamy. Wielu nastolatków mierzy się z sytuacją, kiedy ich przyjaźnie z dzieciństwa przestają im już odpowiadać albo zwyczajnie chcą poszerzyć krąg znajomych. Jak rozluźniać kontakty bez bólu? Jak nie krzywdzić innych, nie zmuszając się jednocześnie do tkwienia w nieszczerej przyjaźni? I czy przekucie relacji w coś nowego jest możliwe? „Mój brat robot” pozwoli zaadresować te kwestie.

Zapraszamy na film „Mój brat robot” już od 12 stycznia!

Nie widzisz filmu w repertuarze swojego kina? Dowiedz się, jak zamówić seans dla swojej grupy!

Katarzyna Kebernik

Dowiedz się jak zamówić seans

Najnowsze materiały edukacyjne

Zobacz wszystkie scenariusze!

„Jurek Maskonurek. Misja Puffinów”

Materiały edukacyjne do filmu „Jurek Maskonurek. Misja Puffinów” (reż. Nestor F. Dennis, Hiszpania, Włochy 2024, dystrybucja: Mówi Serwis)

„Niepewność. Zakochany Mickiewicz”

Materiały edukacyjne do filmu „Niepewność. Zakochany Mickiewicz” (reż. Waldemar Szarek, Polska 2024, dystrybucja: TVP)

„Leonardo. Odkrywca”

Materiały edukacyjne do filmu „Leonardo. Odkrywca” (reż. J. Capobianco, P. L. Granjon, Francja 2023, czas trwania: 100 min., dystrybucja w Polsce: Best Film)

„Jedno życie”

Materiały edukacyjne do filmu „Jedno życie” (reż. James Hawes, Wielka Brytania 2023, 110 min., dystrybucja: Monolith Films).

Strażniczka smoków

Materiały do filmu „Strażniczka smoków” (reż. Jianping Li, Salvador Simo, Hiszpania, Chiny 2024, 99 minut)

Kicia Kocia w przedszkolu

Materiały edukacyjne do filmu „Kicia Kocia w przedszkolu” (reż. M. Stróżycka, A. Błaszczyk, K. Majsner, Polska 2023, 42 min., dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

Przysięga Ireny

Materiały do filmu „Przysięga Ireny” (reż. Louise Archambault, Kanada, Polska 2023, 120 minut)

Kobieta z…

Materiały edukacyjne do filmu „Kobieta z...” (reż. Małgorzata Szumowska, Michał Englert, prod. Polska 2023, 132 min., dystrybucja: Next Film)

Film dla kosmitów

Materiały edukacyjne do „Filmu dla kosmitów” (reż. Piotr Stasik, Polska 2024, 73 min., dystrybucja: TVP)