Temat autyzmu w kinie
Dowiedz się jak zamówić seansDocenić różnice
Grupy Wiekowe
Zagadnienia edukacyjne
Światowy Dzień Świadomości Autyzmu obchodzony jest corocznie 2 kwietnia. Celem tego święta jest zwiększanie świadomości społecznej na temat neuroróżnorodności oraz promowanie akceptacji, zrozumienia i wsparcia dla osób z autyzmem oraz ich rodzin.
Dziś szczególnie uświadamiamy sobie, że osoby ze spektrum doświadczają świata w inny, ale równoprawny sposób. Co więcej, ich perspektywa może wzbogacić sposób postrzegania rzeczywistości przez ludzi neurotypowych. Wskazuje im przecież nowe oblicza tego, co dotychczas wydawało się oczywiste. W zbliżeniu się do osób ze spektrum autyzmu, pomocne mogą być filmy, których wybór prezentujemy poniżej.
„Śubuk”
Tytuł filmu to „Kubuś” pisane od tyłu – imię głównego bohatera i jedyne słowo, które wypowiada. Historia opowiada o chłopcu, który nie mówi, nie rozpoznaje twarzy matki i wykazuje zachowania niezrozumiałe dla otoczenia. Kubuś dorasta w latach 90., kiedy wiedza o autyzmie jest niewielka. Jego mama, Marysia, podejmuje jednak walkę z systemem oświaty i służbą zdrowia o godne traktowanie syna i jego dostęp do edukacji. Wkraczając na tę ścieżkę, spotyka inne matki, podobnie jak ona, gotowe zrobić wszystko dla swoich dzieci. „Śubuk” będzie doskonałym wyborem na seans dla uczniów ostatnich klas szkoły podstawowej i starszych – jako narzędzie do zrozumienia tematu autyzmu i promowania empatii.
„Strasznie głośno, niesamowicie blisko”
Bohater tej historii, Oscar, jest chłopcem o niezwykłych zdolnościach, które sprawiają, że widzi i słyszy więcej niż inne dzieci. Dzięki wyjątkowej relacji z ojcem, życie Oscara jest pełne przygód i kreatywnych zabaw. Chłopiec rozwija swoje zainteresowania i pasje. Czuje się rozumiany i doceniany. Życie Oscara dramatycznie zmienia się jednak, gdy jego ojciec ginie w ataku na World Trade Center. Młody bohater wyrusza na wyprawę po Nowym Jorku, poszukując klucza, który pomoże mu przezwyciężyć stratę i odnaleźć sens życia. „Strasznie głośno, niesamowicie blisko” to obraz, który uświadomi uczniom nie tylko wartość odmienności, ale też to, jak cenne jest wytrwałe dążenie do celu.
„Latarnia na wybrzeżu orek”
„Latarnia na wybrzeżu orek” to, rozgrywający się w wyjątkowo malowniczym miejscu, hiszpańsko-argentyński dramat. Jego główni bohaterowie: matka, Lola, i jej neuroatypowy syn, Tristan, trafiają na wybrzeże Argentyny, by pomóc chłopcu rozwijać jego wyjątkową więź z orkami i odkryć nowe możliwości wyrażania emocji. Po przybyciu na miejsce poznają Betę, strażnika parku. Mężczyzna początkowo sceptycznie traktuje tę swoistą terapię. Sam przecież, po życiowym dramacie, wybrał odludne miejsce w Patagonii po to, by nikt nie zakłócał jego spokoju. Ostatecznie okazuje się, że Beto i Tristan mają ze sobą wiele wspólnego. Doskonale rozumieją orki i potrafią nawiązywać z nimi niezwykłe relacje. Film może pomóc uczniom zaakceptować różnice między ludźmi i zrozumieć potrzebę wzajemnego szacunku.
„Rain Man”
W poniższym zestawieniu nie mogło zabraknąć tej, kultowej już, historii. Głównym bohaterem „Rain Man” jest młody mężczyzna, Charles, który traci ojca. Niespodziewanie dowiaduje się, że spadek po nim został przepisany na starszego syna zmarłego, o którego istnieniu Charles nie wiedział. Raymond, bo tak nazywa się ów brat-niespodzianka, okazuje się niezwykle zdolnym matematykiem. Ma jednak trudności w nawiązywaniu relacji. Podczas wspólnej podróży przez Stany Zjednoczone Charles dowiaduje się o trudnych doświadczeniach Raymonda z dzieciństwa oraz o łączących ich podobieństwach. Film porusza temat relacji między braćmi i udowadnia, że lekiem na konfliktogenne różnice między ludźmi mogą być łączące ich więzi.
Agata Szulc-Woźniak