Temat zajęć:
Tragiczne losy kochanków z Werony w baletowej odsłonie.
Rudolf Nuriejew to jeden z największych tancerzy XX wieku. Prześladowany przez KGB i zmuszony do emigracji z ZSRR, osiadł we Francji i zrewolucjonizował taniec klasyczny. W inscenizacji „Romea i Julii” stworzonej dla zespołu baletu Opery Paryskiej w 1984 roku i granej do dziś, wybitny baletmistrz i choreograf postawił na dramaturgię. Przepych i przemoc, brutalność i piękno mieszają się tu ze sobą, jeszcze silniej niż w tragedii Szekspira. Skrupulatnie trzymając się partytury Prokofiewa, która sama w sobie jest bardzo bliska sztuce teatralnej, choreograf stworzył wersję „Romea i Julii”, w której młody chłopiec staje się mężczyzną w obliczu pięknej dziewczyny, która ledwo wyszła z dzieciństwa, a już tragicznie wkracza w kobiecość. Ich miłość musi pozostać w ukryciu, gdyż rodziny Montekich i Kapuletów uwikłane są w rodową waśń. Inspirowane włoskim renesansem dekoracje i kostiumy autorstwa Ezia Frigerio oraz Maura Pagano przeniosą uczniów do starannie odwzorowanej Werony, doskonale znanej im z dramatu Szekspira.
Zagadnienia edukacyjne:
- Motyw nieszczęśliwej miłości w sztuce.
- Szekspir na deskach teatru i na filmowym ekranie. Czym różnią się od siebie znane adaptacje „Romea i Julii”?
- Literatura i sztuka na styku odrodzenia i baroku.
- Najsłynniejsze spektakle baletowe w historii.
Więcej o walorach edukacyjnych przeczytasz w artykule z cyklu „Wielka Sztuka na Wielkim Ekranie”.