Temat zajęć:
O wojnie z perspektywy jednostki.
Brawurowa adaptacja powieści Leopolda Tyrmanda. Akcja rozgrywa się w 1943 roku we Frankfurcie. To miasto, w którym mieszka Filip – polski Żyd, ukrywający przed światem swoją prawdziwą tożsamość. Tytułowy bohater filmu próbuje wieść normalne życie – pracuje, korzysta z uroków młodości, uwodzi kolejne kobiety – mimo tego, że na każdym kroku czyha na niego śmiertelne niebezpieczeństwo. Jak zachowa się Filip w momencie, gdy wojna dramatycznie zacznie wpływać na losy najbliższych mu osób?
„Filip” ma szansę zaintrygować uczniów świeżą, nieoczywistą perspektywą na wojenną tematykę. To także wnikliwy portret ciekawego, niejednoznacznego bohatera, z którym uczniowie łatwo będą mogli się utożsamić. Film zawiera w sobie wiele edukacyjnych wątków i zainspiruje do wartościowych dyskusji na zajęciach języka polskiego, historii i godzinie wychowawczej.
Uwaga! W filmie pojawia się erotyka. Jest jednak dostępna specjalna wersja edukacyjna dla szkół, w której ocenzurowano sceny seksu i nagości. W sprawie zamówienia seansu w takiej wersji skontaktuj się ze swoim kinem.
Zagadnienia edukacyjne:
- Realia życia w hitlerowskich Niemczech.
- Wątek ukrywanej tożsamości i przemiany bohatera.
- Antysemityzm i inne formy dyskryminacji: jak im przeciwdziałać?
- Motyw zakazanej miłości.
- Twórczość Leopolda Tyrmanda. O filmowych adaptacjach literatury.
- Heroizm czy eskapizm? Różne postawy jednostki wobec wojny.
Więcej o walorach edukacyjnych filmu przeczytasz w naszym artykule.