Egzamin ósmoklasisty z FILMEM W SZKOLE: Spotkania filmu i tekstu, czyli ćwiczenie czytania ze zrozumieniem
Dowiedz się jak zamówić seansGrupy Wiekowe
Zagadnienia edukacyjne
Nieprzejrzysta ściana liter, zapowiedź walenia głową w mur, przeszkoda nie do pokonania? Jeśli pierwsza część egzaminu ósmoklasisty, oparta na czytaniu i rozumieniu tekstu, właśnie tak jawi się Twoim uczniom, mamy ostatnią chwilę na zmianę ich perspektywy. Pomóżmy im w kolejnych wersach utworów z arkusza dostrzec stopnie, po których zejdą spokojnie, krok po kroku, by wreszcie poczuć pewny grunt pod nogami.
Nieprzejrzysta ściana liter, zapowiedź walenia głową w mur, przeszkoda nie do pokonania? Jeśli pierwsza część egzaminu ósmoklasisty, oparta na czytaniu i rozumieniu tekstu, właśnie tak jawi się Twoim uczniom, mamy ostatnią chwilę na zmianę ich perspektywy. Pomóżmy im w kolejnych wersach utworów z arkusza dostrzec stopnie, po których zejdą spokojnie, krok po kroku, by wreszcie poczuć pewny grunt pod nogami.
Daj się wyręczyć
Autorzy scenariuszy lekcji dostępnych w naszym serwisie to specjaliści w dziedzinie edukacji i badań nad tekstami kultury. Są pasjonatami kina, wyczulonymi zarówno na to, co naprawdę ważne w nauczaniu, jak i na to, co atrakcyjne dla uczniów – nie tylko tych najambitniejszych. Opracowane przez nich materiały edukacyjne zapewnią ósmoklasistom sporą dawkę ćwiczeń z ciekawymi utworami. Tobie ułatwią poszukiwania kolejnych tekstów i zadań, pozwolą zaoszczędzić czas. Mamy świadomość, że – choć najstarsze roczniki podstawówki wymagają teraz szczególnego wsparcia – prowadzenie lekcji dla ósmoklasistów nie jest przecież Twoim jedynym zawodowym obowiązkiem!
Aby ułatwić Ci poszukiwania przydatnych materiałów, przygotowałam dla Ciebie zestawienie przykładów treści dla ósmoklasistów, które – jeśli chodzi o pracę z tekstami zarówno literackimi, jak i nieliterackimi – są w moim prywatnym TOP 6.
Zrozumieć tekst literacki
Co znajdziesz w naszych materiałach edukacyjnych? Wskazówki, jak pracę z ważnymi utworami literackimi z różnych epok włączyć w lekcję o porywającym filmie. Pomysły na ciekawe, nieoczywiste zestawienia filmu i wiersza, wskazujące na obecne w nich wspólne motywy. Zadania, które uczą radzenia sobie z tekstem i rozpracowywania jego znaczeń.
Doskonałym przykładem jest scenariusz lekcji opracowany na podstawie „Królestwa”. Aktualny i istotny dla młodzieży temat niepohamowanej eksploatacji przyrody podejmowany w filmie pozwala pedagogowi i filmoznawcy Stanisławowi Bitce skierować refleksję uczniów ku „Psalmowi” Wisławy Szymborskiej. W zaproponowanych w konspekcie ćwiczeniach autor zachęca nie tylko do określenia problematyki i głównych myśli utworu, ale też do jego pogłębionej analizy, choćby w kontekście tytułowej pieśni. Z jego pomocą wyzwanie interpretacji złożonego wiersza okazuje się osiągalnym dla ósmoklasisty celem.
Intrygujące zadania związane z refleksją nad utworami literackimi przygotował dla Twoich uczniów również dr Marcin Jauksz, literaturoznawca z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Co wspólnego ma Ant-Man, jeden z przebojowych superbohaterów najnowszego kina, z „Metamorfozami” Owidiusza? W czym sposób opowiadania w „Winnych” – filmie o pełnym wrażeń nocnym dyżurze policyjnego dyspozytora telefonu – przypomina narrację „Śmierci w chmurach” Agathy Christie? Ósmoklasiści rozgryzą to dzięki analizie fragmentów tekstów, przez którą krok po kroku prowadzą ich karty pracy.
Zrozumieć tekst nieliteracki
Czy wśród Twoich podopiecznych jest ktoś, kto nie lubi filmów? Nie? No właśnie! To, że tekst na temat kina może złagodzić egzaminacyjne i edukacyjne udręki uczniów w zeszłym roku wykorzystała Centralna Komisja Egzaminacyjna. Ty też sięgnij po to sprytne rozwiązanie, dzięki któremu zmagania z fragmentem artykułu naukowego staną się dla młodzieży… rozwojem zainteresowań! Za sprawą załączników do scenariuszy lekcji – tekstów i zadań, gotowych do pobrania z FILMWSZKOLE.PL, uczniowie sporo się dowiedzą.
Zmierzą się na przykład z fragmentem książki Johna Fiskego „Zrozumieć kulturę popularną” i tym samym staną przed zasygnalizowanym w jej tytule wyzwaniem.Niełatwe naukowe opracowanie samo domagało się będzie wyjaśnienia. Nieocenioną pomocą okaże się karta pracy z konspektu zajęć do filmu „Doktor Strange”, stworzona przez doktora Marcina Jauksza, znanego już z wyżej wymienionych materiałów.
Nastoletnich fanów superbohaterów zaintryguje zapewne temat ekranizacji komiksów. Refleksję nad rozwijającym to zagadnienie opracowaniem „Kino przerysowane. Strategie przenoszenia komiksów na ekran na przykładzie filmów firmy Marvel Studios” Michała Wolskiego proponuje filmoznawczyni Marika Kaiser w scenariuszu do „Kapitan Marvel”.
Do omówienia intrygującego artykułu Ewy Paczkowskiej „Magia, czarownice, prześladowania – prawda czy średniowieczny mit?”, namawia współtwórca FILMU W SZKOLE, Marcin Pigulak w materiałach poświęconych „Czarownicy 2”. Przysłużą Ci się one zarówno na lekcjach języka polskiego, jak i historii czy etyki.
Rozwijających propozycji pracy z tekstami kultury znaleźć możesz na FILMWSZKOLE.PL znacznie więcej. Skorzystaj z podpowiedzi, które podsuwa tag EGZAMIN ÓSMOKLASISTY. Warto im się przyjrzeć, nie tylko z myślą o nadchodzącym finale podstawówki.
Egzamin to dopiero początek
Toczona przez Ciebie batalia o ważną kompetencję Twoich uczniów zaowocuje nie tylko na egzaminie ósmoklasisty. Ta niezwykle ważna kompetencja jest podstawą sukcesu maturalnego, istotnym składnikiem społecznej zaradności, sposobem na zaoszczędzenie wielu frustracji w życiu codziennym i fundamentem samokształcenia. Mamy nieśmiałą nadzieję, że FILM W SZKOLE pomoże Ci w przekonaniu uczniów, że czytać warto – bo to przyjemne, potrzebne i pożyteczne. I wcale nie takie trudne!
dr Agnieszka Powierska