Blog

Egzamin ósmoklasisty z FILMEM W SZKOLE: Spotkania filmu i tekstu, czyli ćwiczenie czytania ze zrozumieniem

Dowiedz się jak zamówić seans

Grupy Wiekowe

Zagadnienia edukacyjne

Nieprzejrzysta ściana liter, zapowiedź walenia głową w mur, przeszkoda nie do pokonania? Jeśli pierwsza część egzaminu ósmoklasisty, oparta na czytaniu i rozumieniu tekstu, właśnie tak jawi się Twoim uczniom, mamy ostatnią chwilę na zmianę ich perspektywy. Pomóżmy im w kolejnych wersach utworów z arkusza dostrzec stopnie, po których zejdą spokojnie, krok po kroku, by wreszcie poczuć pewny grunt pod nogami.

Nieprzejrzysta ściana liter, zapowiedź walenia głową w mur, przeszkoda nie do pokonania? Jeśli pierwsza część egzaminu ósmoklasisty, oparta na czytaniu i rozumieniu tekstu, właśnie tak jawi się Twoim uczniom, mamy ostatnią chwilę na zmianę ich perspektywy. Pomóżmy im w kolejnych wersach utworów z arkusza dostrzec stopnie, po których zejdą spokojnie, krok po kroku, by wreszcie poczuć pewny grunt pod nogami.

Daj się wyręczyć

Autorzy scenariuszy lekcji dostępnych w naszym serwisie to specjaliści w dziedzinie edukacji i badań nad tekstami kultury. Są pasjonatami kina, wyczulonymi zarówno na to, co naprawdę ważne w nauczaniu, jak i na to, co atrakcyjne dla uczniów – nie tylko tych najambitniejszych. Opracowane przez nich materiały edukacyjne zapewnią ósmoklasistom sporą dawkę ćwiczeń z ciekawymi utworami. Tobie ułatwią poszukiwania kolejnych tekstów i zadań, pozwolą zaoszczędzić czas. Mamy świadomość, że – choć najstarsze roczniki podstawówki wymagają teraz szczególnego wsparcia – prowadzenie lekcji dla ósmoklasistów nie jest przecież Twoim jedynym zawodowym obowiązkiem!

Aby ułatwić Ci poszukiwania przydatnych materiałów, przygotowałam dla Ciebie zestawienie przykładów treści dla ósmoklasistów, które – jeśli chodzi o pracę z tekstami zarówno literackimi, jak i nieliterackimi – są w moim prywatnym TOP 6.

Zrozumieć tekst literacki

Co znajdziesz w naszych materiałach edukacyjnych? Wskazówki, jak pracę z ważnymi utworami literackimi z różnych epok włączyć w lekcję o porywającym filmie. Pomysły na ciekawe, nieoczywiste zestawienia filmu i wiersza, wskazujące na obecne w nich wspólne motywy. Zadania, które uczą radzenia sobie z tekstem i rozpracowywania jego znaczeń.

Doskonałym przykładem jest scenariusz lekcji opracowany na podstawie „Królestwa”. Aktualny i istotny dla młodzieży temat niepohamowanej eksploatacji przyrody podejmowany w filmie pozwala pedagogowi i filmoznawcy Stanisławowi Bitce skierować refleksję uczniów ku „Psalmowi” Wisławy Szymborskiej. W zaproponowanych w konspekcie ćwiczeniach autor zachęca nie tylko do określenia problematyki i głównych myśli utworu, ale też do jego pogłębionej analizy, choćby w kontekście tytułowej pieśni. Z jego pomocą wyzwanie interpretacji złożonego wiersza okazuje się osiągalnym dla ósmoklasisty celem.

Kadr z filmu „Królestwo”, reż. Jacques Perrin, Jacques Cluzaud, prod. Francja 2015

Intrygujące zadania związane z refleksją nad utworami literackimi przygotował dla Twoich uczniów również dr Marcin Jauksz, literaturoznawca z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Co wspólnego ma Ant-Man, jeden z przebojowych superbohaterów najnowszego kina, z „Metamorfozami” Owidiusza? W czym sposób opowiadania w „Winnych” – filmie o pełnym wrażeń nocnym dyżurze policyjnego dyspozytora telefonu – przypomina narrację „Śmierci w chmurach” Agathy Christie? Ósmoklasiści rozgryzą to dzięki analizie fragmentów tekstów, przez którą krok po kroku prowadzą ich karty pracy.

Zrozumieć tekst nieliteracki

Czy wśród Twoich podopiecznych jest ktoś, kto nie lubi filmów? Nie? No właśnie! To, że tekst na temat kina może złagodzić egzaminacyjne i edukacyjne udręki uczniów w zeszłym roku wykorzystała Centralna Komisja Egzaminacyjna. Ty też sięgnij po to sprytne rozwiązanie, dzięki któremu zmagania z fragmentem artykułu naukowego staną się dla młodzieży… rozwojem zainteresowań! Za sprawą załączników do scenariuszy lekcji – tekstów i zadań, gotowych do pobrania z FILMWSZKOLE.PL, uczniowie sporo się dowiedzą.

Zmierzą się na przykład z fragmentem książki Johna Fiskego „Zrozumieć kulturę popularną” i tym samym staną przed zasygnalizowanym w jej tytule wyzwaniem.Niełatwe naukowe opracowanie samo domagało się będzie wyjaśnienia.  Nieocenioną pomocą okaże się karta pracy z konspektu zajęć do filmu „Doktor Strange”, stworzona przez doktora Marcina Jauksza, znanego już z wyżej wymienionych materiałów.

Nastoletnich fanów superbohaterów zaintryguje zapewne temat ekranizacji komiksów. Refleksję nad rozwijającym to zagadnienie opracowaniem „Kino przerysowane. Strategie przenoszenia komiksów na ekran na przykładzie filmów firmy Marvel Studios” Michała Wolskiego proponuje filmoznawczyni Marika Kaiser w scenariuszu do „Kapitan Marvel”.

Do omówienia intrygującego artykułu Ewy Paczkowskiej „Magia, czarownice, prześladowania – prawda czy średniowieczny mit?”, namawia współtwórca FILMU W SZKOLE, Marcin Pigulak w materiałach poświęconych „Czarownicy 2”. Przysłużą Ci się one zarówno na lekcjach języka polskiego, jak i historii czy etyki.

Rozwijających propozycji pracy z tekstami kultury znaleźć możesz na FILMWSZKOLE.PL znacznie więcej. Skorzystaj z podpowiedzi, które podsuwa tag EGZAMIN ÓSMOKLASISTY.  Warto im się przyjrzeć, nie tylko z myślą o nadchodzącym finale podstawówki.

Kadr z filmu „Kapitan Marvel”, reż. Anna Boden, Ryan Fleck, prod. Australia, USA 2019

Egzamin to dopiero początek

Toczona przez Ciebie batalia o ważną kompetencję Twoich uczniów zaowocuje nie tylko na egzaminie ósmoklasisty. Ta niezwykle ważna kompetencja jest podstawą sukcesu maturalnego, istotnym składnikiem społecznej zaradności, sposobem na zaoszczędzenie wielu frustracji w życiu codziennym i fundamentem samokształcenia. Mamy nieśmiałą nadzieję, że FILM W SZKOLE pomoże Ci w przekonaniu uczniów, że czytać warto – bo to przyjemne, potrzebne i pożyteczne. I wcale nie takie trudne!

dr Agnieszka Powierska

Dowiedz się jak zamówić seans

Najnowsze materiały edukacyjne

Zobacz wszystkie scenariusze!

ELFY ROZRABIAJĄ

Materiały edukacyjne do filmu „Elfy rozrabiają" (reż. Ute von Münchow-Pohl, Niemcy 2024, dystrybucja w Polsce: Kino Świat)

OSKAR, PATKA I ZŁOTO BAŁTYKU

Materiały edukacyjne do filmu „Oskar, Patka i Złoto Bałtyku” (reż. Magdalena Nieć, Mariusz Palej, Polska 2025, dystrybucja w Polsce: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

FREDDY. PUDEL NIE Z TEJ ZIEMI

Materiały edukacyjne do filmu „Freddy. Pudel nie z tej Ziemi” (reż. Alexs Stadermann, Australia, Niemcy, Hiszpania, Meksyk 2024, dystrybucja w Polsce: Monolith Films)

Jeden na milion

Materiały edukacyjne do filmu „Jeden na milion” (reż. Jon Gunn, USA 2025, dystrybucja w Polsce: Monolith Films)

Fantastyczny Angelo

Materiały edukacyjne do filmu „Fantastyczny Angelo” (reż. Vincent Paronnaud, Alexis Ducord, Francja Luksemburg 2024, dystrybucja w Polsce: Młode Horyzonty)

Dziewczyna z igłą

Materiały edukacyjne do filmu „Dziewczyna z igłą” (reż. Magnus von Horn, Dania Polska Szwecja 2024, dystrybucja w Polsce: Gutek Film)

Dzielna banda i tajemnica zaginionego wujka

Materiały edukacyjne do filmu „Dzielna banda i tajemnica zaginionego wujka” (reż. Juan Jesús García Galocha, Pedro Solís García, Hiszpania 2024, dystrybucja w Polsce: Best Film)

Bambi. Opowieść leśna

Materiały edukacyjne do filmu "Bambi. Opowieść leśna" (reż. Michel Fessler, Francja 2024, czas trwania: 77 min, dystrybucja: M2 Films)

„Basia. Radzę sobie”

Materiały edukacyjne do filmu "Basia. Radzę sobie" (reż. Marcin Wasilewski,, Polska 2024, czas trwania: 52 min, dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)