Blog

„Barbie”

Poznaj 3 powody, by obejrzeć film z klasą!

Grupy Wiekowe

Zagadnienia edukacyjne

„Barbie” czy „Oppenheimer”: po której stronie barykady się znajdujesz? Niezależnie od tego, czy wolisz przygody mieszkanek Barbielandu, czy historię ojca bomby atomowej – w każdym z tych filmów znajdziesz sporo ciekawych tematów i edukacyjnych wartości. O walorach „Oppenheimera” pisaliśmy już w sierpniu, pora więc zdradzić dydaktyczne zalety filmu o najsłynniejszej lalce świata!

Zobacz zwiastun filmu „Barbie”:

Po pierwsze: to opowieść o dziewczyńskich relacjach

Któż z nas nie kojarzy Barbie i grona jej najlepszych przyjaciółek? Słynnymi lalkami bawi się już kolejne pokolenie dzieci. Ich postaci od kilku dekad pojawiają się w komiksach, książkach, filmach i grach komputerowych. Tytułowa bohaterka najnowszego filmu Grety Gerwig także może liczyć na sprawdzone towarzystwo innych mieszkanek Barbielandu. Czas upływa im na wspólnych spotkaniach, rozmowach i zabawie. Co jednak istotne, w razie jakichkolwiek problemów bohaterki mogą liczyć na siebie nawzajem. Bezwarunkowe wsparcie, solidarność, akceptacja i motywowanie do osiągnięcia celów to przykłady przedstawionych w filmie postaw, które mogą być wzorem do naśladowania – zwłaszcza dla uczennic. Film odwraca znany stereotyp związany z rywalizacją i zazdrością w relacjach między kobietami, jako alternatywę prezentując wzór przyjaźni pełnych empatii i zrozumienia. To właśnie dziewczyńska solidarność pomaga mieszkankom Barbielandu osiągać tak ambitne cele.

Kadr z filmu „Barbie” (dystrybucja w Polsce: Warner Bros. Entertainment Polska Sp. z o. o.)

Z drugiej strony, to także opowieść o tych mniej idealnych relacjach, w których młodzi widzowie będą być może mieli szansę odkryć cząstkę własnych doświadczeń. Trudna relacja między zapracowaną matką a zbuntowaną nastoletnią córką – czyż nie brzmi to znajomo? Czy w trakcie niesamowitej podróży bohaterkom uda się odbudować utracone porozumienie? Obecność tego poruszającego wątku sprawia, że seans „Barbie” wykracza poza międzypokoleniowe bariery. Z tego powodu polecamy go nie tylko wychowawcom, ale również rodzicom i ich nastoletnim pociechom.

Po drugie: girl power!

Dziewczyny mogą wszystko – tak w skrócie można podsumować przesłanie płynące z filmu. W prawdziwym świecie muszą jednak mierzyć się z nierównym traktowaniem i wieloma barierami na drodze do osiągnięcia celu. Przekonuje się o tym także Barbie, kiedy opuszcza swoją fantastyczną krainę, by zmierzyć się z wyzwaniami prawdziwego świata. W Barbielandzie bohaterki mogły pełnić rozmaite funkcje: były astronautkami, noblistkami, nauczycielkami, prezydentkami. Jak główna bohaterka zareaguje, kiedy odkryje, że większość ważnych stanowisk w ludzkim świecie piastują… mężczyźni?

Kadr z filmu „Barbie” (dystrybucja w Polsce: Warner Bros. Entertainment Polska Sp. z o. o.)

Seans może być ciekawym punktem wyjścia do ożywionej rozmowy o patriarchacie. Co oznacza to pojęcie? Jak wpływa na codzienne życie – zarówno uczennic, jak i uczniów? Dlaczego system, który daje większość przywilejów mężczyznom, może się okazać toksyczny… także dla nich samych? Warto będzie przedyskutować ten problem w nawiązaniu do ewolucji postawy filmowego Kena. Zachęcamy także do tego, by po projekcji zachęcić podopiecznych do tego, by odważnie realizowali swój potencjał.  

Po trzecie: ucieczka z Barbielandu

Żyć w idealnej, nieskazitelnej krainie, czy może… wybrać świat daleki od ideału? W jednej z finałowych scen filmu tytułowa bohaterka będzie musiała odpowiedzieć sobie także na to pytanie. W trakcie swojej podróży do „prawdziwego świata” Barbie odkryje, że nieodłączną częścią ludzkiego życia są nie tylko przyjemne emocje, ale także ból, smutek, świadomość własnej śmiertelności. Dlaczego właśnie te trudne doświadczenia czynią nasze życie pełniejszym i bardziej autentycznym? Odpowiedź na to pytanie odkryjesz wraz z uczniami w trakcie seansu „Barbie” w kinie.

Paulina Kulesza

Dowiedz się jak zamówić seans

Najnowsze materiały edukacyjne

Zobacz wszystkie scenariusze!

Kicia Kocia w przedszkolu

Materiały edukacyjne do filmu „Kicia Kocia w przedszkolu” (reż. M. Stróżycka, A. Błaszczyk, K. Majsner, Polska 2023, 42 min., dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

Przysięga Ireny

Materiały do filmu „Przysięga Ireny” (reż. Louise Archambault, Kanada, Polska 2023, 120 minut)

Kobieta z…

Materiały edukacyjne do filmu „Kobieta z...” (reż. Małgorzata Szumowska, Michał Englert, prod. Polska 2023, 132 min., dystrybucja: Next Film)

Film dla kosmitów

Materiały edukacyjne do „Filmu dla kosmitów” (reż. Piotr Stasik, Polska 2024, 73 min., dystrybucja: TVP)

Za duży na bajki 2

Materiały edukacyjne do filmu „Za duży na bajki 2” (reż. Piotr Stasik, Polska 2023, 95 min., dystrybucja: Next Film)

Kos

Materiały edukacyjne do filmu „Kos” (reż. Paweł Maślona, prod. Polska 2023, 118 min., dystrybucja: TVP)

Pies i robot

Materiały edukacyjne do filmu „Pies i Robot” (reż. Pablo Berger, prod. Hiszpania, Francja 2023, 90 min., dystrybucja w Polsce: Best Film)

Wyspa Puffinów. Nowi przyjaciele

Materiały edukacyjne do filmu „Wyspa Puffinów. Nowi przyjaciele” (reż. Jeremy Purcell, prod. Wielka Brytania, Irlandia 2023, 80 min., dystrybucja w Polsce: Forum Film).

Akademia pana Kleksa

Materiały edukacyjne do filmu „Akademia pana Kleksa" (reż. Maciej Kawulski, prod. Polska 2023, czas trwania: 127 min., dystrybucja: Next Film).