4 powody, dla których warto pójść z klasą na film „Flash”
Dowiedz się jak zamówić seansGrupy Wiekowe
Zagadnienia edukacyjne
Jedna z najbardziej oczekiwanych premier tego roku pojawi się już 16 czerwca na ekranach kin! Czy Twoi uczniowie także wypatrują z niecierpliwością najnowszego filmu o przygodach Flasha – superszybkiego bohatera z uniwersum DC? W poniższym artykule zdradzamy, jakie wartościowe edukacyjnie tematy znajdziesz w jednym z najlepszych (wg opinii pierwszych recenzentów) filmów superbohaterskich wszechczasów.
Jedna z najbardziej oczekiwanych premier tego roku pojawi się już 16 czerwca na ekranach kin! Czy Twoi uczniowie także wypatrują z niecierpliwością najnowszego filmu o przygodach Flasha – superszybkiego bohatera z uniwersum DC? W poniższym artykule zdradzamy, jakie wartościowe edukacyjnie tematy znajdziesz w jednym z najlepszych (wg opinii pierwszych recenzentów) filmów superbohaterskich wszechczasów.
„Flash” to pierwszy solowy film o przygodach Barry’ego Allena – młodego kryminologa, który wskutek wypadku w laboratorium zyskuje zdolność poruszania się z nadludzką prędkością. Bohater (pod pseudonimem Flash) używa tej mocy, by przenieść się w czasie i ocalić swoją mamę. Jak jednak zmiana wydarzeń z przeszłości wpłynie na przyszłość? Z jakimi konsekwencjami swojej decyzji zmierzy się Barry?
Wartka akcja, błyskotliwy humor i wątki mające szansę skłonić młodych widzów do myślenia: „Flash” to idealny wybór na przedwakacyjny seans z klasą. To film, który łączy fantastyczną rozrywkę z uniwersalnym przesłaniem. Zachęcamy do tego, by po projekcji omówić z uczniami wartościowe edukacyjnie wątki – o kilku z nich piszemy poniżej.
Poznaj 4 tematy, które warto poruszyć z klasą po seansie filmu „Flash”:
Rodzina jako życiowa opoka
Główny bohater filmu wskutek tragedii stracił w dzieciństwie obydwoje rodziców. Mama Barry’ego została zamordowana, a jego ojca niesłusznie posądzono o tę zbrodnię i skazano na wieloletnią karę więzienia. Kiedy chłopak odkrywa umiejętność podróży w czasie, bez wahania korzysta z niej, by ocalić swoich najbliższych. W alternatywnej rzeczywistości Barry spotyka młodszą wersję samego siebie – beztroskiego i niesfornego nastolatka, który miał szansę dorastać w pełnej, szczęśliwej rodzinie. Czy jednak ten „uprzywilejowany” – wg słów Flasha – młodzieniec, który nigdy nie doświadczył tak bolesnej straty, jest w stanie w pełni docenić obecność najbliższych w swoim życiu?
Seans ma szansę przypomnieć młodemu widzowi, jak dużą wartość stanowią bliskie więzi rodzinne i przyjacielskie. Historia Flasha uświadamia, że warto je pielęgnować i celebrować każdy moment spędzony w gronie najbliższych. Film pokazuje także, że dobre relacje z rodzicami i/lub opiekunami mogą być źródłem poczucia bezpieczeństwa i dawać oparcie w trudnych sytuacjach.
Strata jest częścią życia
Straciłem rodziców. Ten ból mnie ukształtował. Całe życie próbuję naprawić błędy przeszłości, jakby walka ze złem miała wskrzesić mi rodziców. Filmowa wypowiedź Batmana (w tę rolę po raz pierwszy od ponad 30 lat wciela się Michael Keaton) nie tylko pokazuje, że z Flashem łączą go podobne, bolesne doświadczenia z przeszłości. Te słowa skrywają także głęboką mądrość. Ich pełne znaczenie młody superbohater odkryje i zrozumie w toku rozwoju akcji. Strata i wiążące się z nią cierpienie to nieodłączna część życia. Kluczowym elementem żałoby, pozwalającym uwolnić się od przeszłości, jest proces akceptacji – by jednak dotrzeć do tego etapu, należy dopuścić do głosu niełatwe emocje. Spotykając swoje młodsze alter ego Barry uświadamia sobie, że trudne przeżycia mają swoją wartość – to one ukształtowały bowiem jego charakter i sposób patrzenia na świat. Seans filmu „Flash” ma szansę otworzyć także uczniów na rozmowę dotyczącą ich własnych refleksji i doświadczeń w tym temacie.
O godzeniu się z przeszłością
Czy można zmienić przeszłość, nie zmieniając przyszłości? To jedno z pytań, które warto rozważyć z uczniami po projekcji filmu. Kiedy Flash cofa się w czasie, by ocalić rodzinę przed tragicznym zdarzeniem, przez przypadek staje się więźniem alternatywnej rzeczywistości, gdzie światu grozi zagłada z rąk potężnego generała Zoda. W tym uniwersum nie ma jednostek o nadludzkich mocach, do których bohater mógłby zwrócić się z prośbą o pomoc. Okazuje się, że nawet z pozoru drobna ingerencja w bieg zdarzeń może nieodwracalnie wpłynąć na przyszłość i doprowadzić do katastrofy. Mimo że bohater kierował się szlachetnymi pobudkami, pragnąc uratować swoich najbliższych, nie był w stanie przewidzieć wszelkich konsekwencji swych działań. Dlatego być może największym wyzwaniem dla Flasha staje się nie zmiana bolesnych wydarzeń z przeszłości, a próba ich zaakceptowania.
Wrażliwość, empatia, współdziałanie – prawdziwe supermoce
Dużą zaletą filmu są ciekawie nakreśleni bohaterowie. „Flash” zrywa ze stereotypem kina superbohaterskiego, gdzie prym wiodą nadludzcy herosi w typie „macho”. Zamiast tego obserwujemy w nim galerię złożonych postaci, którym daleko jest do ideału – i dzięki temu tak łatwo jest się z nimi utożsamić. Nawet (super)bohaterowie mają swoje wady, bolączki i traumy do przepracowania. Nastoletnie alter ego Barry’ego często zachowuje się żywiołowo i nieodpowiedzialnie, czym wystawia na próbę cierpliwość „dorosłego” Flasha (on także jednak nie jest pozbawiony swoich przywar: bywa roztargniony, spóźnialski i zbyt mocno przejmuje się drobiazgami). Ostatecznie okazuje się, że kluczem do ocalenia świata jest współdziałanie. Nie byłoby ono jednak możliwe bez otwarcia się na drugiego człowieka w całej jego – przecież tak ludzkiej – niedoskonałości. I może właśnie dzięki postawie pełnej zrozumienia i empatii bohaterowie są w stanie stworzyć w końcu zgrany team, który wspólnymi siłami przeciwstawi się morderczym zamiarom generała Zoda. Kto zwycięży w tym starciu? Zabierz uczniów do kina i przekonajcie się wspólnie już 16 czerwca.
Paulina Kulesza