„Zielona granica”
Dowiedz się jak zamówić seansPoruszająca lekcja empatii
Grupy Wiekowe
Zagadnienia edukacyjne
To film, o którym jest bardzo głośno jeszcze przed datą oficjalnej polskiej premiery. Mowa o „Zielonej granicy” – najnowszym dziele Agnieszki Holland, podejmującym trudny temat aktualnej sytuacji na granicy polsko-białoruskiej. Dlaczego rekomendujemy ten seans wszystkim licealistom i ich wychowawcom, nauczycielom etyki oraz historii i teraźniejszości?
Zobacz zwiastun filmu „Zielona granica”:
Po pierwsze: jak rozmawiać o kryzysie humanitarnym?
„Zielona granica” przybliży młodym widzom sytuację na granicy polsko-białoruskiej, ukazując ją z perspektyw trzech różnych grup społecznych: uchodźców, aktywistów i strażników granicznych. To film o dramacie jednostek, które w poszukiwaniu schronienia uciekają z krajów ogarniętych wojną. Bohaterom nie jest jednak dane znaleźć bezpiecznego azylu. Polskiej granicy pilnuje straż, która nie dopuszcza do tego, by przekroczył ją którykolwiek z cudzoziemców. Brak dostępu do jedzenia, wody pitnej i pomocy medycznej, trudne warunki pogodowe i tzw. „pushbacki” (czyli procedura polegająca na zmuszaniu uchodźców do powrotu przez granicę natychmiast po jej przekroczeniu) – tak właśnie wygląda codzienność tysięcy migrantów.

Jakie wyzwania wiążą się z kryzysem humanitarnym? Czy uczniowie znają jego przyczyny i możliwe konsekwencje? Co zrobić, by pomóc potrzebującym? Seans „Zielonej granicy” z pewnością przyniesie pretekst, by wspólnie spróbować poszukać odpowiedzi na te pytania.
Po drugie: nie bądź obojętny
Powyższe słowa Mariana Turskiego, polskiego historyka i działacza społecznego, byłego więźnia obozu zagłady, mogłyby stanowić credo filmu. „Zielona granica” pokazuje jednostkowe historie osób, które ucierpiały wskutek kryzysu humanitarnego. Dzięki temu ma szansę uwrażliwić młodych widzów na krzywdę, jakiej może doświadczać drugi człowiek. W trakcie seansu uczniowie poznają m.in. dramatyczne losy syryjskiej rodziny i towarzyszącej im nauczycielki z Afganistanu. Film pokazuje, że to ludzie tacy jak my, mający prawo do godnego życia i bezpiecznego życia. Dlaczego więc tak często spotykają się z wrogością? I czemu próby niesienia im bezinteresownej pomocy – m.in. przez działające przy granicy organizacje oraz aktywistów – są sabotowane przez służby?

Po projekcji warto będzie zapytać uczniów, jaką oni przyjęliby postawę wobec potrzebujących. Jedno jest pewne: seans „Zielonej granicy” przypomni Twoim podopiecznym, dlaczego nie można odwracać wzroku od cierpienia drugiego człowieka.
Po trzecie: jak mogę pomóc?
Film pokazuje również kulisy działań aktywistów i organizacji pomocy humanitarnej, starających się zapewnić wsparcie osobom potrzebującym. Ich ogromne zaangażowanie w niesienie bezinteresownej pomocy, a także wrażliwość na potrzeby drugiego człowieka mogą stać się wzorem do naśladowania dla uczniów. „Zielona granica” pokazuje, że ważne są zarówno oddolne działania jednostek, jak i zorganizowane akcje pomocowe. Po seansie warto będzie zastanowić się, jakie kroki podjąć, by realnie wesprzeć inicjatywy i fundacje pomagające uchodźcom (np. poprzez zbiórki lub działania w wolontariacie).

Po czwarte: humanistyczna refleksja o najważniejszych wartościach
Jeśli chcesz porozmawiać z uczniami o prawach człowieka oraz uniwersalnych wartościach, jakimi warto kierować się w życiu (empatii, solidarności wobec potrzebujących, poszanowaniu cudzej godności i człowieczeństwa) – „Zielona granica” to seans obowiązkowy. Film pokazuje dylematy moralne osób, którzy w obliczu tragedii tysięcy ludzi muszą mierzyć się z trudnymi decyzjami. Jak wiele można zaryzykować, by nieść pomoc innym? Czy należy działać w zgodzie z własnym sumieniem, nie zważając na procedury bezpieczeństwa? Ogromną wartością „Zielonej granicy” jest to, że staje w obronie najważniejszych humanistycznych wartości. Przykłady zaprezentowanych w filmie odważnych postaw mogą stać się inspiracją dla Twoich uczniów i uczennic.
Paulina Kulesza