„Strażniczka smoków”
Dowiedz się jak zamówić seansW poszukiwaniu wolności
Grupy Wiekowe
Zagadnienia edukacyjne
Empatia wobec innych stworzeń, odkrywanie własnej mocy, poszukiwanie swojego głosu, kultura starożytnych Chin… Jakie jeszcze tematy możesz podjąć w rozmowie z uczniami po seansie filmu „Strażniczka smoków”? Podpowiadamy!
Dawno, dawno, temu, w starożytnych Chinach, ludzie i smoki żyły w przyjaznych relacjach i wzajemnym szacunku. Ludzka zazdrość o moc tych majestatycznych stworzeń zniszczyła jednak międzygatunkową przyjaźń. Przez swoje magiczne, lecznicze właściwości smoki stały się przedmiotem polowań i eksploatacji. Całemu gatunkowi zaczęło grozić wyginięcie…
Zobacz zwiastun filmu „Strażniczka smoków”:
W tych czasach dorasta główna bohaterka filmu „Strażniczka smoków”. Ping (bo tak na imię ma osierocona dziewczynka) pomaga swojej opiekunce w obowiązkach. Okrutny ziemski właściciel surowo rozlicza ją z codziennych zadań. Bohaterka opiekuje się także ostatnią parą uwięzionych smoków.
Pewnego dnia dziewczynka odkrywa, że ma do wykonania bardzo ważną misję. Jej zadaniem jest uratowanie smoczego jaja. Ping, wraz z wiekowym smoczym towarzyszem, wyruszy w pełną przygód wyprawę, w trakcie której będą poszukiwać magicznej wody. Tylko dzięki niej młody smok będzie miał szansę przyjść na świat. Czy moc, jaką odkryje w sobie bohaterka w trakcie tej podróży, okaże się wystarczająca do zrealizowania zadania?
Jeśli Twoi uczniowie i uczennice są fanami opowieści takich jak „Raya i ostatni smok” czy „Mulan” – „Strażniczka smoków” będzie dla nich seansem obowiązkowym. Klimatyczna animacja będzie doskonałym wstępem do rozmowy na temat kultury Dalekiego Wschodu. To piękna historia o poszukiwaniu wolności i własnego głosu, a także odkrywaniu swojego potencjału. Jakie jeszcze walory dydaktyczne odnajdziesz w filmie?
Edukacyjne tematy, które znajdziesz w filmie „Strażniczka smoków”:
Odkrywanie własnej supermocy
W toku akcji młoda bohaterka dowiaduje się, że posiada niezwykłą moc – może panować nad qi. W chińskich wierzeniach to pojęcie oznaczało energię życiową przypisaną każdej żywej istocie. Qi jest potężną siłą, która może pomóc Ping w misji ocalenia smoczego jaja. Czy dziewczynka będzie jednak potrafiła zapanować nad swoją mocą? Czy będzie umiała wyzwolić ją wtedy, kiedy będzie jej najbardziej potrzebna? Kluczem do opanowania qi stanie się dla bohaterki działanie pomimo strachu, a także wiara w siebie i we własne możliwości. To także cenna lekcja dla Twoich uczniów. Postawa Ping może zainspirować ich do odwagi w eksplorowaniu własnego potencjału.
Empatia wobec innych stworzeń
Animacja ma szansę uwrażliwić Twoich podopiecznych na los innych istot. Filmowe smoki przetrzymywane są w niewoli, często w okrutnych warunkach. Większość ludzi traktuje te piękne i mądre stworzenia w podrzędny sposób. Lecznicza moc przypisywana smokom sprawiła, że stały się one przedmiotem polowań. Ping dostrzega jednak, jak wiele łączy ją ze zniewolonymi istotami. Traktuje je bez uprzedzeń, jak równorzędnych partnerów, dzięki czemu nawiązuje się między nimi ponadgatunkowa przyjaźń. Seans filmu może być doskonałym wstępem do rozmowy na temat humanitarnego traktowania zwierząt oraz empatii wobec innych stworzeń – przede wszystkim tych słabszych i potrzebujących pomocy.
Smoki i ich znaczenie w kulturze
Twoi uczniowie mogą kojarzyć smoki z innych animacji (takich jak np. „Mulan”, „Raya i ostatni smok”, „Jak wytresować smoka”) oraz tekstów kultury (smok wawelski, smok z legendy o św. Jerzym, smoki z dzieł Tolkiena)… Co symbolizują te stworzenia w różnych kręgach kulturowych? Jaką rolę odgrywają? Z pewnością warto będzie podyskutować o tym, jak różni się symbolika tych potężnych istot w różnych miejscach na świecie.
Jak reagować na krzywdę innych?
Czy mała dziewczynka może skutecznie przeciwstawić się przemocy? Jak najbardziej! Postawa Ping może być wzorem do naśladowania dla Twoich uczniów. Bohaterka odważnie reaguje, kiedy widzi, że komuś dzieje się krzywda. Mimo, że Ping ma niewiele lat, staje w obronie tych, których dotyka opresja – niezależnie od tego, czy chodzi o ludzi, czy o smoki. Gniew wobec postępowania osób, które wykorzystują swoją władzę w niecnych celach, pozwala wyzwolić jej potężną moc. Po seansie warto będzie porozmawiać z uczniami o tym, jak reagować na przemoc wobec innych. Jednocześnie zachęcamy do tego, by podyskutować o trudniejszych zagadnieniach obecnych w filmie. Wykluczenie, nierówności społeczne, nadużywanie władzy w silnie zhierarchizowanym społeczeństwie – z pewnością warto będzie zapytać o emocje, jakie wywołały w uczniach wybrane filmowe wątki.
Starożytne Chiny – co o nich wiemy?
Dzięki seansowi uczniowie mają szansę zainteresować się historią Dalekiego Wschodu. Film czerpie garściami z mitologii, filozofii i folkloru starożytnych Chin, dzięki czemu ma szansę rozbudzić w młodych widzach ciekawość świata i otworzyć ich na inne kultury. Po projekcji filmu można np. zorganizować krótki, nawiązujący do filmu quiz na temat wybranych elementów chińskiej cywilizacji (np. wiedzy na temat zabytków – Muru Chińskiego, znaczenia smoków w kulturze itd.).
W poszukiwaniu wolności
Zarówno Ping, jak i filmowe smoki żyją w niewoli. Dziewczynka jest podległa swemu panu, któremu powinna się całkowicie podporządkować, smoki egzystują zaś w zamknięciu i odosobnieniu. Czy wspólna podróż w poszukiwaniu magicznej wody okaże się także drogą do wyzwolenia? Sytuacja, w jakiej znajduje się Ping wraz ze smoczymi towarzyszami ma szansę zachęcić Twoich uczniów do refleksji na temat tego, jak ważną wartością jest wolność.
Paulina Kulesza