Blog

„Strażniczka smoków”

Dowiedz się jak zamówić seans

W poszukiwaniu wolności

Grupy Wiekowe

Zagadnienia edukacyjne

Empatia wobec innych stworzeń, odkrywanie własnej mocy, poszukiwanie swojego głosu, kultura starożytnych Chin… Jakie jeszcze tematy możesz podjąć w rozmowie z uczniami po seansie filmu „Strażniczka smoków”? Podpowiadamy!

Dawno, dawno, temu, w starożytnych Chinach, ludzie i smoki żyły w przyjaznych relacjach i wzajemnym szacunku. Ludzka zazdrość o moc tych majestatycznych stworzeń zniszczyła jednak międzygatunkową przyjaźń. Przez swoje magiczne, lecznicze właściwości smoki stały się przedmiotem polowań i eksploatacji. Całemu gatunkowi zaczęło grozić wyginięcie…

Zobacz zwiastun filmu „Strażniczka smoków”:

W tych czasach dorasta główna bohaterka filmu „Strażniczka smoków”. Ping (bo tak na imię ma osierocona dziewczynka) pomaga swojej opiekunce w obowiązkach. Okrutny ziemski właściciel surowo rozlicza ją z codziennych zadań. Bohaterka opiekuje się także ostatnią parą uwięzionych smoków.

Pewnego dnia dziewczynka odkrywa, że ma do wykonania bardzo ważną misję. Jej zadaniem jest uratowanie smoczego jaja. Ping, wraz z wiekowym smoczym towarzyszem, wyruszy w pełną przygód wyprawę, w trakcie której będą poszukiwać magicznej wody. Tylko dzięki niej młody smok będzie miał szansę przyjść na świat. Czy moc, jaką odkryje w sobie bohaterka w trakcie tej podróży, okaże się wystarczająca do zrealizowania zadania?

Kadr z filmu „Strażniczka smoków” (reż. Salvador Simó, Li Jianping, Hiszpania/Chiny 2024, dystrybucja w Polsce: Forum Film Poland).

Jeśli Twoi uczniowie i uczennice są fanami opowieści takich jak „Raya i ostatni smok” czy „Mulan” – „Strażniczka smoków” będzie dla nich seansem obowiązkowym. Klimatyczna animacja będzie doskonałym wstępem do rozmowy na temat kultury Dalekiego Wschodu. To piękna historia o poszukiwaniu wolności i własnego głosu, a także odkrywaniu swojego potencjału. Jakie jeszcze walory dydaktyczne odnajdziesz w filmie?

Edukacyjne tematy, które znajdziesz w filmie „Strażniczka smoków”:

Odkrywanie własnej supermocy

W toku akcji młoda bohaterka dowiaduje się, że posiada niezwykłą moc – może panować nad qi. W chińskich wierzeniach to pojęcie oznaczało energię życiową przypisaną każdej żywej istocie. Qi jest potężną siłą, która może pomóc Ping w misji ocalenia smoczego jaja. Czy dziewczynka będzie jednak potrafiła zapanować nad swoją mocą? Czy będzie umiała wyzwolić ją wtedy, kiedy będzie jej najbardziej potrzebna? Kluczem do opanowania qi stanie się dla bohaterki działanie pomimo strachu, a także wiara w siebie i we własne możliwości. To także cenna lekcja dla Twoich uczniów. Postawa Ping może zainspirować ich do odwagi w eksplorowaniu własnego potencjału.

Kadr z filmu „Strażniczka smoków” (reż. Salvador Simó, Li Jianping, Hiszpania/Chiny 2024, dystrybucja w Polsce: Forum Film Poland).

Empatia wobec innych stworzeń

Animacja ma szansę uwrażliwić Twoich podopiecznych na los innych istot. Filmowe smoki przetrzymywane są w niewoli, często w okrutnych warunkach. Większość ludzi traktuje te piękne i mądre stworzenia w podrzędny sposób. Lecznicza moc przypisywana smokom sprawiła, że stały się one przedmiotem polowań. Ping dostrzega jednak, jak wiele łączy ją ze zniewolonymi istotami. Traktuje je bez uprzedzeń, jak równorzędnych partnerów, dzięki czemu nawiązuje się między nimi ponadgatunkowa przyjaźń. Seans filmu może być doskonałym wstępem do rozmowy na temat humanitarnego traktowania zwierząt oraz empatii wobec innych stworzeń – przede wszystkim tych słabszych i potrzebujących pomocy.

Smoki i ich znaczenie w kulturze

Twoi uczniowie mogą kojarzyć smoki z innych animacji (takich jak np. „Mulan”, „Raya i ostatni smok”, „Jak wytresować smoka”) oraz tekstów kultury (smok wawelski, smok z legendy o św. Jerzym, smoki z dzieł Tolkiena)… Co symbolizują te stworzenia w różnych kręgach kulturowych? Jaką rolę odgrywają? Z pewnością warto będzie podyskutować o tym, jak różni się symbolika tych potężnych istot w różnych miejscach na świecie.

Kadr z filmu „Strażniczka smoków” (reż. Salvador Simó, Li Jianping, Hiszpania/Chiny 2024, dystrybucja w Polsce: Forum Film Poland).

Jak reagować na krzywdę innych?

Czy mała dziewczynka może skutecznie przeciwstawić się przemocy? Jak najbardziej! Postawa Ping może być wzorem do naśladowania dla Twoich uczniów. Bohaterka odważnie reaguje, kiedy widzi, że komuś dzieje się krzywda. Mimo, że Ping ma niewiele lat, staje w obronie tych, których dotyka opresja – niezależnie od tego, czy chodzi o ludzi, czy o smoki. Gniew wobec postępowania osób, które wykorzystują swoją władzę w niecnych celach, pozwala wyzwolić jej potężną moc. Po seansie warto będzie porozmawiać z uczniami o tym, jak reagować na przemoc wobec innych. Jednocześnie zachęcamy do tego, by podyskutować o trudniejszych zagadnieniach obecnych w filmie. Wykluczenie, nierówności społeczne, nadużywanie władzy w silnie zhierarchizowanym społeczeństwie – z pewnością warto będzie zapytać o emocje, jakie wywołały w uczniach wybrane filmowe wątki.

Starożytne Chiny – co o nich wiemy?

Dzięki seansowi uczniowie mają szansę zainteresować się historią Dalekiego Wschodu. Film czerpie garściami z mitologii, filozofii i folkloru starożytnych Chin, dzięki czemu ma szansę rozbudzić w młodych widzach ciekawość świata i otworzyć ich na inne kultury. Po projekcji filmu można np. zorganizować krótki, nawiązujący do filmu quiz na temat wybranych elementów chińskiej cywilizacji (np. wiedzy na temat zabytków – Muru Chińskiego, znaczenia smoków w kulturze itd.).

Kadr z filmu „Strażniczka smoków” (reż. Salvador Simó, Li Jianping, Hiszpania/Chiny 2024, dystrybucja w Polsce: Forum Film Poland).

W poszukiwaniu wolności

Zarówno Ping, jak i filmowe smoki żyją w niewoli. Dziewczynka jest podległa swemu panu, któremu powinna się całkowicie podporządkować, smoki egzystują zaś w zamknięciu i odosobnieniu. Czy wspólna podróż w poszukiwaniu magicznej wody okaże się także drogą do wyzwolenia? Sytuacja, w jakiej znajduje się Ping wraz ze smoczymi towarzyszami ma szansę zachęcić Twoich uczniów do refleksji na temat tego, jak ważną wartością jest wolność.

Paulina Kulesza

Dowiedz się jak zamówić seans

Najnowsze materiały edukacyjne

Zobacz wszystkie scenariusze!

HITPIG. ŚWINIAK ZAWODOWIEC

Materiały edukacyjne do filmu „Hitpig. Świniak zawodowiec” (reż. Cinzia Angelini, David Feiss, Wielka Brytania, Kanada, USA 2024, dystrybucja w Polsce: Monolith Films).

NIESAMOWITE PRZYGODY SKARPETEK

Materiały edukacyjne do filmu „Niesamowite przygody skarpetek” (reż. Elżbieta Wąsik, Polska 2025, dystrybucja w Polsce: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

ELFY ROZRABIAJĄ

Materiały edukacyjne do filmu „Elfy rozrabiają" (reż. Ute von Münchow-Pohl, Niemcy 2024, dystrybucja w Polsce: Kino Świat)

OSKAR, PATKA I ZŁOTO BAŁTYKU

Materiały edukacyjne do filmu „Oskar, Patka i Złoto Bałtyku” (reż. Magdalena Nieć, Mariusz Palej, Polska 2025, dystrybucja w Polsce: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

FREDDY. PUDEL NIE Z TEJ ZIEMI

Materiały edukacyjne do filmu „Freddy. Pudel nie z tej Ziemi” (reż. Alexs Stadermann, Australia, Niemcy, Hiszpania, Meksyk 2024, dystrybucja w Polsce: Monolith Films)

Jeden na milion

Materiały edukacyjne do filmu „Jeden na milion” (reż. Jon Gunn, USA 2025, dystrybucja w Polsce: Monolith Films)

Fantastyczny Angelo

Materiały edukacyjne do filmu „Fantastyczny Angelo” (reż. Vincent Paronnaud, Alexis Ducord, Francja Luksemburg 2024, dystrybucja w Polsce: Młode Horyzonty)

Dziewczyna z igłą

Materiały edukacyjne do filmu „Dziewczyna z igłą” (reż. Magnus von Horn, Dania Polska Szwecja 2024, dystrybucja w Polsce: Gutek Film)

Dzielna banda i tajemnica zaginionego wujka

Materiały edukacyjne do filmu „Dzielna banda i tajemnica zaginionego wujka” (reż. Juan Jesús García Galocha, Pedro Solís García, Hiszpania 2024, dystrybucja w Polsce: Best Film)