Temat zajęć:
Przezwyciężanie własnych ograniczeń i poszukiwanie sensu życia
Wiek nastoletni to czas intensywnego poszukiwania własnej tożsamości, wartości,
pasji oraz pomysłu na przyszłe życie zawodowe. Im dłużej młoda osoba nie ma gotowych odpowiedzi na pytania dotyczące sensu swojego życia, tym większy narasta w niej niepokój i poczucie zagubienia.
W „Sile naszych marzeń” mamy do czynienia ze zgoła odmienną sytuacją. Zoé – córka hodowców koni – od urodzenia wiedziała kim jest, co jest dla niej najważniejsze i co chce robić przez całe swoje życie. Niemalże automatyczną odpowiedzią była dla niej stadnina i konie. Wszystko diametralnie się zmieniło pewnej burzowej nocy, kiedy spłoszony przez grzmoty koń stratował dziewczynkę, pozbawiając ją władzy w nogach.
Jaką drogę będzie musiała przebyć Zoé, aby na nowo odnaleźć sens życia? Czy na zawsze musi porzucić marzenia o byciu dżokejką? Czy istnieją ograniczenia nie do pokonania? Jak wspierać bliskich w sytuacjach życiowych, wobec których człowiek jest bezradny? Jak nie zatracić siebie nawet wtedy, kiedy wydaje się, że cały dotychczasowy świat wali nam się na głowę? To tylko niektóre z wielu zagadnień, które uczniom, rodzicom i nauczycielom może przybliżyć „Siła naszych marzeń”.
Zagadnienia edukacyjne:
- Temat niepełnosprawności, stawiania czoła własnym ograniczeniom
oraz akceptacji swoich kompleksów. - Depresja dziecięca oraz sposoby wspierania osób z depresją.
- Zagadnienie wykluczenia i dyskryminacji (m.in. osób z niepełnosprawnościami).
- Poczucie bycia gorszym, niechcianym, bycia przeszkodą dla bliskich, bycia „naznaczonym”
– jak sobie z nimi radzić oraz jak nie stygmatyzować innych osób. - Zagadnienie podjęcia terapii i rehabilitacji jako powód do dumy, a nie wstydu.
- Wychodzenie z traumy i przechodzenie żałoby – etapy i towarzyszące im emocje.
- Hipoterapia – terapeutyczny potencjał koni.
- Wykorzystywanie zwierząt przez człowieka w różnych branżach – wątpliwości etyczne.
- Macierzyństwo i rodzicielstwo wobec niepełnosprawności lub choroby dziecka.
- Dzieci wobec problemów swoich rodziców a poczucie bycia jednym z nich.
- Znaczenie więzi i relacji w procesie dojrzewania.
- Znaczenie pasji w życiu, dążenie do jej odnalezieni i podtrzymania.
- Akceptowanie inności i umiejętność dostrzegania w niej wartości oraz dodatkowej siły.