Temat zajęć:
Jednostka uwikłana w system autorytarny
„Figurant” to historia Bronka Budnego – młodego chłopaka, który wstępuje w szeregi tajnej policji politycznej (czyli Służby Bezpieczeństwa). Bohater prowadzi podwójne życie, podejmuje szereg niemoralnych decyzji i latami inwigiluje osobę, która nawet nie ma pojęcia o jego istnieniu. Jakie są motywacje Budnego? I czy podejmowane przez niego decyzje pozwolą osiągnąć mu osobiste szczęście? „Figurant” to film, który doskonale obrazuje mechanizmy działania systemu autorytarnego i ich wpływ na jednostkę. To także opowieść o dylematach etycznych i o różnych postawach wobec systemu, w jakim funkcjonują bohaterowie. Historia Bronka Budnego może zachęcić uczniów do zastanowienia się nad konsekwencjami, jakie niesie ze sobą każda życiowa decyzja. Rekomendujemy ten seans przede wszystkim nauczycielom języka polskiego, historii i etyki.
Zagadnienia edukacyjne:
- Jak system totalitarny i autorytarny wpływa na życie jednostki?
- Na czym polegała działalność tajnej policji politycznej, czyli Służby Bezpieczeństwa?
- Realia codziennego życia w PRL.
- Enklawa wolności, czyli działalność kulturalna w PRL (m.in. kabarety, Piwnica pod Baranami).
- Być oportunistą: co to znaczy? O różnych postawach bohaterów filmowych i literackich wobec systemu autorytarnego.
- Tło historyczne: pacyfikacja protestu w obronie krzyża w Nowej Hucie, inwigilacja środowisk kościelnych przez SB, okres „małej stabilizacji”.