Egzamin ósmoklasisty z FILMEM W SZKOLE: Nauczycielu, odkryj supermoce!
Dowiedz się jak zamówić seansGrupy Wiekowe
Zagadnienia edukacyjne
Czy do napisania wypracowania na egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego potrzebne są supermoce? Na pewno nie zaszkodzą! Jak je wykorzystać? Wskazówki znajdziesz w naszych materiałach edukacyjnych do najnowszych produkcji filmowej fantastyki.
Czy do napisania wypracowania na egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego potrzebne są supermoce? Na pewno nie zaszkodzą! Jak je wykorzystać? Wskazówki znajdziesz w naszych materiałach edukacyjnych do najnowszych produkcji filmowej fantastyki. Odrobina magii i wsparcie superbohaterów sprawią, że ostatnie przygotowania do wielkiego finału szkoły podstawowej będą dla Twoich uczniów nie tylko owocne, ale i atrakcyjne.
Choć egzamin co roku stanowi poważne wyzwanie dla ósmoklasistów, tym razem okoliczności dostarczają szczególnych wrażeń. Nic dziwnego, że uczniowie są przytłoczeni kryzysową sytuacją i przeciążeni zdalną nauką. Czy Twoi podopieczni też czują niechęć zamiast mobilizacji?
A czy słyszysz ten świst i trzepot? To powiew świeżości i łopotanie peleryny superbohatera, który właśnie spieszy z odsieczą. Dowiedz się, jak skorzystać z jego pomocy – poznaj nasze metody łączenia edukacji z kinem popularnym.
Scrooge u Soplicy, czyli crossover
Przypomnij sobie tematy wypowiedzi pisemnych o charakterze twórczym z próbnych egzaminów Operonu i przykładowych arkuszy CKE. Co by się stało, gdyby Tadeusz zaprosił do Soplicowa bohatera z innej lektury (Operon, 2019)? Jak potoczyłyby się losy Aliny i Balladyny, gdyby trochę zmienić ich historię (CKE, 2017)? A gdyby tak dodać do „Śpiącej królewny” wątek miłosny złej wróżki i króla? To już nie egzaminy, a fabuła „Czarownicy” z 2014 roku. Okazuje się, że jeden z rodzajów zadań, przed którym stają ósmoklasiści, koresponduje z popularnymi w najnowszym kinie zabiegami retellingu, crossoveru czy spin-offu. Brzmi egzotycznie?Rozszyfruj te terminy z klasą, korzystając ze wsparcia 5-minutowego filmu edukacyjnego stworzonego do produkcji „Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć” lub niespełna półgodzinnej lekcji wideo do „Czarownicy 2”. Zaproponuj swoim uczniom spojrzenie na egzaminacyjne wyzwanie przez pryzmat popkultury i stwórz im okazję do zmiany nastawienia do najbardziej pracochłonnego zadania z arkusza. Omówienie ulubionych przykładów filmowych uelastyczni wyobraźnię uczniów i przygotuje ich do twórczej misji zmierzenia się z wypracowaniem.
Popkulturowy kurs argumentacji
Kwestionujemy stereotyp, że kino popularne to powierzchowna rozrywka. Podejmuje ono przecież odwieczny temat walki dobra ze złem (przekona Cię o tym lekcja do „Gwiezdnych wojen”). Mówi o wielkich wartościach, etycznych dylematach i szlachetnych postawach. I co więcej – robi to w taki sposób, że wciąga młodych odbiorców, czyli… Twoich uczniów. Właśnie dlatego może być kluczem do problematyki podejmowanej w lekturach, a także gwarantującym zaangażowanie punktem wyjścia do tworzenia rozprawki. Przykładowo, tezę z tegorocznego egzaminu próbnego („Łatwiej pokonać każdą trudność, gdy dąży się do swojego wymarzonego celu”) zilustrują choćby „Kapitan Marvel”, „Player One” czy „Gwiezdne Wojny. Przebudzenie Mocy”. Przekonaj się o tym, zapoznając się z opracowanymi na ich podstawie zagadnieniami edukacyjnymi i scenariuszami lekcji. Projekcja (oczywiście z legalnych źródeł,do których odsyłamy – linki znajdziesz zawsze pod materiałami dotyczącymi danego tytułu) to przecież dopiero początek pracy z filmem. Po seansie ósmoklasiści przychylniej spojrzą na zadanie, przećwiczą reguły pisania wypracowania i budowania argumentacji. Po filmowej rozgrzewce z łatwością przejdą do argumentów z lektur.
Galaktyka tekstów kultury
Zaproponuj swoim uczniom atrakcyjny pakiet. Przemyć powtórkę z treści lektur w rozmowie o fascynującym filmie. Motyw przemiany bohaterów omów na przykładzie Księdza Robaka, Ebenezera Scrooga i …„Ant-Mana” (pomoże Ci w tym scenariusz autorstwa doktora Marcina Jauksza). „Łotra 1” z serii „Gwiezdne Wojny. Historie” zestaw ze „Śmiercią Pułkownika” i „Kamieniami na szaniec”. Jak pokazuje opracowanie doktora Macieja Pietrzaka – łączy je temat poświęcenia. Nasze konspekty zajęć przeprowadzą Cię krok po kroku przez powyższe porównania – wykorzystaj je i stwórz angażujące zajęcia. Twoi uczniowie nawet nie zauważą, kiedy minęło 45 minut, a skojarzenia, jakie wygenerują w ich głowach odwołania do filmów ułatwią im przywołanie treści lektur na egzaminie.
Kulturowe motywy i korespondencje między utworami, dylematy moralne i wartości… Wystarczy rzut oka na zagadnienia edukacyjne, aby przekonać się o zaletach włączenia kina w przygotowania do wielkiego sprawdzianu. Warto się odważyć i sięgnąć na zajęciach po filmową fantastykę. To właśnie za jej sprawą masz szansę uaktywnić uśpione supermoce Twoich podopiecznych.
P.S. A może czytanie ze zrozumieniem sprawia Twoim uczniom więcej trudności niż tworzenie własnego tekstu? Na to też mamy popkulturową receptę. Niedługo ją zdradzimy. Dołącz do odbiorców newslettera, aby Ci nie umknęła.
dr Agnieszka Powierska