Blog

„Dziewczyńskie historie”

Laboratorium dojrzewania

Grupy Wiekowe

Zagadnienia edukacyjne

Na „Dziewczyńskie historie” warto wybrać się z klasą. Nie tylko po to, żeby korzyści odniosła klasa – dokument Agi Borzym, jak każda szczera i angażująca historia, trafia do różnych grup wiekowych. Dzieciom/młodzieży pozwala lepiej zrozumieć siebie i rówieśników, a dorosłym – wrócić do spraw już zapomnianych, koniecznych do ponownego przemyślenia.

Zobacz zwiastun filmu „Dziewczyńskie historie”

„Dziewczyńskie historie” o ciele

Soma jest centrum filmowej refleksji. Dziewczyny rozmawiają o miesiączce, wyobrażają sobie pocałunek, testują kosmetyki. Ciało okazuje się ośrodkiem czucia i obrazem widocznych zmian, niemożliwym do wyeliminowania z refleksji o dorastaniu. Nie stanowi tabu i nie zawstydza, choć bywa zagadką, dylematem lub terenem prywatnym. To, co cielesne i zmysłowe reżyserka przedstawia dyskretnie i uważnie: bohaterki jedzą, brudzą się, bawią się w wodzie, tańczą. Podążanie za nimi ośmiela do otwartej rozmowy o życiu w (zmieniającym się) ciele. Dostarcza również narzędzi, by mówić o doświadczeniach somatycznych – pretekstów, strategii komunikacyjnych i brakujących słów.

Dziecięcość/dorosłość w „Dziewczyńskich historiach”

Dokument Agi Borzym pozwala postawić pytania o różnice między dojrzałością i niedojrzałością. Pod lupą, na wyrazistych przykładach widać, że młodzieńcze „pomiędzy” oznacza nie tyle stopniowe nabywanie wiedzy i samoświadomości, ile balansowanie między odległymi perspektywami dziecka i dorosłego. Bohaterki bawią się na placu zabaw, żartują i wygłupiają się, by chwilę później rozmawiać o miłości (która jest „fajna, dopóki nie stanie się poważna”) albo o szkole, w której można uzyskać wsparcie, ale która bywa też przymusem i ograniczeniem. W odniesieniu do tych kontrastów warto przedyskutować, z jakimi problemami mierzy się nastolatek i czym jest (trudne) bycie-pomiędzy dzieckiem a dorosłym. Powrót do refleksji Jagody i Zuzi, już w szkolnej klasie, inspiruje do rozmowy w, odtworzonej z filmu, atmosferze bezpieczeństwa i akceptacji.

Kadr z filmu „Dziewczyńskie historie” (reż. Aga Borzym, Polska 2023, dystrybucja: Młode Horyzonty).

Dziewczyńskie/chłopięce

Ciekawym, pobocznym wątkiem „Dziewczyńskich historii” są potyczki damsko-męskie. Dziecięca rywalizacja, mocowanie się, przepychanki, otwierają rozmowę o zainteresowaniach specyficznie dziewczęcych i chłopięcych. O różnicach (widocznych i niewidocznych, prawdziwych lub tylko wyobrażonych), o stereotypach i kulturowych rolach, a przede wszystkim o tym, że wspólna zabawa pozwala nam poczuć się ze sobą dobrze i coraz lepiej się rozumieć. W filmie pojawiają się i poważniejsze problemy emancypacyjne. Zuzia i Jagoda wraz z rówieśnikami i nauczycielem rozmawiają o deprecjonującym epitecie „babskie”. Określenia wartościujące, ośmieszające lub stygmatyzujące nakładają na rzeczywistość filtry, zakłamują obraz świata. A jak ocenić przymiotnik „dziewczyński”? Czym „dziewczyński” różni się od „babski”?

Kadr z filmu „Dziewczyńskie historie” (reż. Aga Borzym, Polska 2023, dystrybucja: Młode Horyzonty).

Po prostu i aż – bycie dziewczynką

Film Agi Borzym poza tym wszystkim (i – przede wszystkim!), dowartościowuje doświadczenia specyficznie dziewczęce, w tradycyjnym kanonie opowieści inicjacyjnych albo nieobecne, albo przycięte do norm patriarchalnej kultury. Wyzwala z autocenzury, normalizuje nie tylko sprawy ciała, ale również trudne stany emocjonalne, bunt i złość, będące częścią dojrzewania. Zgoda na to, żeby młode kobiety wyraziły siebie bez wstydu, bez nadmiernej estetyzacji, taktycznych uników i udawanej grzeczności przynosi wiele korzyści, spośród których najważniejsze wydaje się odkrycie, że bycie dziewczyn(k)ą jest fajne i ważne. O tym muszą pamiętać zarówno dziewczyny (oczywiście), jak i chłopcy.

Na film „Dziewczyńskie historie” zapraszamy do kin od 12 października!

Agata Szulc-Woźniak

Dowiedz się jak zamówić seans

Najnowsze materiały edukacyjne

Zobacz wszystkie scenariusze!

Kicia Kocia w przedszkolu

Materiały edukacyjne do filmu „Kicia Kocia w przedszkolu” (reż. M. Stróżycka, A. Błaszczyk, K. Majsner, Polska 2023, 42 min., dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

Przysięga Ireny

Materiały do filmu „Przysięga Ireny” (reż. Louise Archambault, Kanada, Polska 2023, 120 minut)

Kobieta z…

Materiały edukacyjne do filmu „Kobieta z...” (reż. Małgorzata Szumowska, Michał Englert, prod. Polska 2023, 132 min., dystrybucja: Next Film)

Film dla kosmitów

Materiały edukacyjne do „Filmu dla kosmitów” (reż. Piotr Stasik, Polska 2024, 73 min., dystrybucja: TVP)

Za duży na bajki 2

Materiały edukacyjne do filmu „Za duży na bajki 2” (reż. Piotr Stasik, Polska 2023, 95 min., dystrybucja: Next Film)

Kos

Materiały edukacyjne do filmu „Kos” (reż. Paweł Maślona, prod. Polska 2023, 118 min., dystrybucja: TVP)

Pies i robot

Materiały edukacyjne do filmu „Pies i Robot” (reż. Pablo Berger, prod. Hiszpania, Francja 2023, 90 min., dystrybucja w Polsce: Best Film)

Wyspa Puffinów. Nowi przyjaciele

Materiały edukacyjne do filmu „Wyspa Puffinów. Nowi przyjaciele” (reż. Jeremy Purcell, prod. Wielka Brytania, Irlandia 2023, 80 min., dystrybucja w Polsce: Forum Film).

Akademia pana Kleksa

Materiały edukacyjne do filmu „Akademia pana Kleksa" (reż. Maciej Kawulski, prod. Polska 2023, czas trwania: 127 min., dystrybucja: Next Film).