„Duch śniegów” – niezwykły film o podróży tropem pantery śnieżnej
Dowiedz się jak zamówić seansGrupy Wiekowe
Zagadnienia edukacyjne
„Duch śniegów” to opowieść o dwójce fotografów przemierzających dziki tybetański krajobraz w poszukiwaniu niezwykle rzadkiego gatunku kota – pantery śnieżnej. Film oddaje hołd pięknu przyrody i zachęca do spojrzenia na naturę bez antropocentrycznej wyższości. To lekcja uważności i wrażliwości
„Duch śniegów” to francuski dokument przyrodniczy utrzymany w kontemplacyjnym tempie i konwencji filmowego eseju. Jego wolny rytm może stanowić wyzwanie dla przebodźcowanych nastolatków, ale to właśnie dzięki niemu seans filmu będzie dla wielu młodych widzów doznaniem niezapomnianym, spotkaniem z całkowicie innym językiem kina niż ten, który znają od dziecka. „Duch śniegów” to opowieść o dwójce fotografów przemierzających dziki tybetański krajobraz w poszukiwaniu niezwykle rzadkiego gatunku kota – pantery śnieżnej. Film oddaje hołd pięknu przyrody i zachęca do spojrzenia na naturę bez antropocentrycznej wyższości. To lekcja uważności i wrażliwości. Polecamy go szczególnie klasom o profilu ekologicznym lub przyrodniczym, z rozszerzoną biologią lub/i geografią, a także wrażliwym uczniom klas humanistycznych.
Film „Duch śniegów” już od 1 kwietnia w kinach.
Pobierz bezpłatne scenariusze lekcji do filmu – dla polonistów, przyrodników, ekologów, wychowawców, nauczycieli sztuki:
Walory edukacyjne filmu „Duch śniegów”:
GINĄCE GATUNKI
Oczywistą wartością filmu jest zwrócenie uwagi na problem ginących gatunków zwierząt. Pokazuje unikatowość nie tylko głównej bohaterki, czyli pantery śnieżnej, ale i pozostałych zwierząt. W kontakcie z pięknem kolejnych zwierzęcych bohaterów, posiadających własne cechy charakteru i osobowość, wyraźnie czujemy, jak wielką stratą dla planety jest wymieranie kolejnych gatunków.
GINĄCE EKOSYSTEMY
Film pokazuje zwierzęta funkcjonujące wspólnie w ekosystemie, uczula zatem nie tylko na poszczególne gatunki zagrożone wyginięciem, ale i na wagę zachowania całych obszarów nietkniętych cywilizacją. Uświadamia znaczenie dzikiej przyrody, pokazuje, jak harmonijnie funkcjonuje natura bez człowieka; może stanowić uzupełnienie dyskusji o rezerwatach i parkach ochrony przyrody. Z tego względu „Duch śniegów” stanowi przydatny film dla nauczycieli biologii i geografii w szkołach ponadgimnazjalnych.
EKOKRYTYKA I ANIMAL STUDIES
Film jest utrzymany w duchu nowej nauki, tzw. animal studies, która m.in. zwraca zwierzętom ich podmiotowość, widzi ich wartość w samym fakcie bycia niepowtarzalnymi istotami, a nie w tym, że mogą się do czegoś przydać człowiekowi i że można w nich dostrzec punkty wspólne z ludźmi. Z kolei ekokrytyka zwraca uwagę na rozumienie tego, jak poszczególne gatunki zamieszkujące dane środowisko koegzystują ze sobą, co wpływa na harmonię danego ekosystemu, a co go zaburza. Film jest utrzymany w takim właśnie proekologicznym duchu, to nauka odpowiedzialnego i pełnego szacunku podejścia do przyrody.
POROZUMIENIE PONAD PODZIAŁAMI
Film znosi barierę nie tylko między człowiekiem i naturą, ale też między różnymi kulturami. W uroczych scenkach oglądamy interakcje Francuzów z tybetańskimi dziećmi – obie strony doskonale się dogadują i lubią, chociaż nie znają nawzajem swoich języków.
WSPÓŁCZESNY EPIKUREIZM
Polonista, historyk lub nauczyciel filozofii może wykorzystać ten film do omówienia „w praktyce” takich postaw, jak epikureizm (cieszenie się światem, czerpanie z niego maksymalnej przyjemności) i stoicyzm (harmonijne współistnienie ze światem, podporządkowanie jego regułom, brak zachłanności, spokój).
PIĘKNO I POEZJA WOKÓŁ NAS
Film zachęca do dostrzegania piękna w rzeczach drobnych, do „poetyckiego” czucia rzeczywistości, do kontemplowania świata, bycia tu i teraz. Poloniści z pewnością docenią jego „literackość”, która przejawia się w wielu jego aspektach: w byciu ekranizacją książki, w esejowej formie, w głębi przemyśleń bohaterów i w pięknie słów, którymi te przemyślenia opisują. Film jest pełen erudycyjnych nawiązań, m.in. poszukiwanie pantery jest przyrównywane do prometejskiego wykradania boskich tajemnic i sięgania po oświecenie, a przebywanie w jaskini prowokuje bohaterów do rozmyślań nad początkiem ludzkości, która już od zarania przejawiała zainteresowanie sztuką.
O ZNACZENIU CISZY: ELEMENTY SELF-CARE
Film w pośredni sposób przekazuje widzom, jak wartościowe dla zdrowia psychicznego są wyciszenie się, dobrowolna samotność, detoks od techniki, „bycie tu i teraz” w miejsce wszechobecnego rozproszenia, kontakt z przyrodą, medytacja. Sam seans można pod wieloma względami porównać właśnie do medytacji. Na podstawie filmu wychowawca może pokazać zatem metody dbania o higienę psychiczną, odstresowania się, „slow life”, zen itp.
O WYTRWAŁOŚCI I PASJI
Z filmu płynie wyraźna nauka tego, że osiąganie trudnych celów daje wielką satysfakcję, że warto podążać za marzeniami. Determinacja popłaca, a praca wykonywana z miłością staje się pasją.
PRZYKŁAD FILMU DOKUMENTALNEGO I PRZYRODNICZEGO
Pokazanie, że tego typu kino ma do zaoferowania znacznie więcej niż stereotypowy voice over z Krystyną Czubówną.
KOMPOZYCJA OBRAZU
Kadry w tym filmie są tak piękne, że na ich przykładzie można porozmawiać o tym, co składa się na dobrą kompozycję obrazu. To wartościowa propozycja dla klas o profilu artystycznym, o zainteresowaniach malarskich, fotograficznych, operatorskich. Film zachęca do omówienia takich kwestii, jak paleta barw, głębia ostrości, perspektywa etc.
Katarzyna Kebernik
Więcej filmowych inspiracji w Twojej klasie? Skorzystaj z pakietu premium i za jedynie 19.99 zł zyskaj dostęp do całej bazy naszych materiałów.