Blog

film duch sniegow

„Duch śniegów” – niezwykły film o podróży tropem pantery śnieżnej

Dowiedz się jak zamówić seans

Grupy Wiekowe

Zagadnienia edukacyjne

„Duch śniegów” to opowieść o dwójce fotografów przemierzających dziki tybetański krajobraz w poszukiwaniu niezwykle rzadkiego gatunku kota – pantery śnieżnej. Film oddaje hołd pięknu przyrody i zachęca do spojrzenia na naturę bez antropocentrycznej wyższości. To lekcja uważności i wrażliwości

„Duch śniegów” to francuski dokument przyrodniczy utrzymany w kontemplacyjnym tempie i konwencji filmowego eseju. Jego wolny rytm może stanowić wyzwanie dla przebodźcowanych nastolatków, ale to właśnie dzięki niemu seans filmu będzie dla wielu młodych widzów doznaniem niezapomnianym, spotkaniem z całkowicie innym językiem kina niż ten, który znają od dziecka. „Duch śniegów” to opowieść o dwójce fotografów przemierzających dziki tybetański krajobraz w poszukiwaniu niezwykle rzadkiego gatunku kota – pantery śnieżnej. Film oddaje hołd pięknu przyrody i zachęca do spojrzenia na naturę bez antropocentrycznej wyższości. To lekcja uważności i wrażliwości. Polecamy go szczególnie klasom o profilu ekologicznym lub przyrodniczym, z rozszerzoną biologią lub/i geografią, a także wrażliwym uczniom klas humanistycznych.

Film „Duch śniegów” już od 1 kwietnia w kinach.

Pobierz bezpłatne scenariusze lekcji do filmu – dla polonistów, przyrodników, ekologów, wychowawców, nauczycieli sztuki:

Kadr z filmu „Duch śniegów”, reż. Marie Amiguet, Vincent Munier, Francja 2021, dystrybucja w Polsce: M2.

Walory edukacyjne filmu „Duch śniegów”:

GINĄCE GATUNKI

Oczywistą wartością filmu jest zwrócenie uwagi na problem ginących gatunków zwierząt. Pokazuje unikatowość nie tylko głównej bohaterki, czyli pantery śnieżnej, ale i pozostałych zwierząt. W kontakcie z pięknem kolejnych zwierzęcych bohaterów, posiadających własne cechy charakteru i osobowość, wyraźnie czujemy, jak wielką stratą dla planety jest wymieranie kolejnych gatunków.

GINĄCE EKOSYSTEMY

Film pokazuje zwierzęta funkcjonujące wspólnie w ekosystemie, uczula zatem nie tylko na poszczególne gatunki zagrożone wyginięciem, ale i na wagę zachowania całych obszarów nietkniętych cywilizacją. Uświadamia znaczenie dzikiej przyrody, pokazuje, jak harmonijnie funkcjonuje natura bez człowieka; może stanowić uzupełnienie dyskusji o rezerwatach i parkach ochrony przyrody. Z tego względu „Duch śniegów” stanowi przydatny film dla nauczycieli biologii i geografii w szkołach ponadgimnazjalnych.

Kadr z filmu „Duch śniegów”, reż. Marie Amiguet, Vincent Munier, Francja 2021, dystrybucja w Polsce: M2.

EKOKRYTYKA I ANIMAL STUDIES

Film jest utrzymany w duchu nowej nauki, tzw. animal studies, która m.in. zwraca zwierzętom ich podmiotowość, widzi ich wartość w samym fakcie bycia niepowtarzalnymi istotami, a nie w tym, że mogą się do czegoś przydać człowiekowi i że można w nich dostrzec punkty wspólne z ludźmi. Z kolei ekokrytyka zwraca uwagę na rozumienie tego, jak poszczególne gatunki zamieszkujące dane środowisko koegzystują ze sobą, co wpływa na harmonię danego ekosystemu, a co go zaburza. Film jest utrzymany w takim właśnie proekologicznym duchu, to nauka odpowiedzialnego i pełnego szacunku podejścia do przyrody.

POROZUMIENIE PONAD PODZIAŁAMI

Film znosi barierę nie tylko między człowiekiem i naturą, ale też między różnymi kulturami. W uroczych scenkach oglądamy interakcje Francuzów z tybetańskimi dziećmi – obie strony doskonale się dogadują i lubią, chociaż nie znają nawzajem swoich języków.

WSPÓŁCZESNY EPIKUREIZM

Polonista, historyk lub nauczyciel filozofii może wykorzystać ten film do omówienia „w praktyce” takich postaw, jak epikureizm (cieszenie się światem, czerpanie z niego maksymalnej przyjemności) i stoicyzm (harmonijne współistnienie ze światem, podporządkowanie jego regułom, brak zachłanności, spokój).

Kadr z filmu „Duch śniegów”, reż. Marie Amiguet, Vincent Munier, Francja 2021, dystrybucja w Polsce: M2.

PIĘKNO I POEZJA WOKÓŁ NAS

Film zachęca do dostrzegania piękna w rzeczach drobnych, do „poetyckiego” czucia rzeczywistości, do kontemplowania świata, bycia tu i teraz. Poloniści z pewnością docenią jego „literackość”, która przejawia się w wielu jego aspektach: w byciu ekranizacją książki, w esejowej formie, w głębi przemyśleń bohaterów i w pięknie słów, którymi te przemyślenia opisują. Film jest pełen erudycyjnych nawiązań, m.in. poszukiwanie pantery jest przyrównywane do prometejskiego wykradania boskich tajemnic i sięgania po oświecenie, a przebywanie w jaskini prowokuje bohaterów do rozmyślań nad początkiem ludzkości, która już od zarania przejawiała zainteresowanie sztuką.

O ZNACZENIU CISZY: ELEMENTY SELF-CARE

Film w pośredni sposób przekazuje widzom, jak wartościowe dla zdrowia psychicznego są wyciszenie się, dobrowolna samotność, detoks od techniki, „bycie tu i teraz” w miejsce wszechobecnego rozproszenia, kontakt z przyrodą, medytacja. Sam seans można pod wieloma względami porównać właśnie do medytacji. Na podstawie filmu wychowawca może pokazać zatem metody dbania o higienę psychiczną, odstresowania się, „slow life”, zen itp.

Kadr z filmu „Duch śniegów”, reż. Marie Amiguet, Vincent Munier, Francja 2021, dystrybucja w Polsce: M2.

O WYTRWAŁOŚCI I PASJI

Z filmu płynie wyraźna nauka tego, że osiąganie trudnych celów daje wielką satysfakcję, że warto podążać za marzeniami. Determinacja popłaca, a praca wykonywana z miłością staje się pasją.

PRZYKŁAD FILMU DOKUMENTALNEGO I PRZYRODNICZEGO

Pokazanie, że tego typu kino ma do zaoferowania znacznie więcej niż stereotypowy voice over z Krystyną Czubówną.

KOMPOZYCJA OBRAZU

Kadry w tym filmie są tak piękne, że na ich przykładzie można porozmawiać o tym, co składa się na dobrą kompozycję obrazu. To wartościowa propozycja dla klas o profilu artystycznym, o zainteresowaniach malarskich, fotograficznych, operatorskich. Film zachęca do omówienia takich kwestii, jak paleta barw, głębia ostrości, perspektywa etc.

Katarzyna Kebernik

Więcej filmowych inspiracji w Twojej klasie? Skorzystaj z pakietu premium i za jedynie 19.99 zł zyskaj dostęp do całej bazy naszych materiałów.

Dowiedz się jak zamówić seans

Najnowsze materiały edukacyjne

Zobacz wszystkie scenariusze!

Renifer Niko i zaginione sanie Mikołaja

Materiały edukacyjne do filmu „Renifer Niko i zaginione sanie Mikołaja” (reż. Kari Juusonen, Jørgen Lerdam, Finlandia, Niemcy, Irlandia, Dania 2024, czas trwania: 86 min, dystrybucja: Kino Świat).

Paddington w Peru

Materiały edukacyjne do filmu „Paddington w Peru” (reż. Dougal Wilson, Wielka Brytania, Francja, USA 2024, czas trwania: 106 min., dystrybucja: Kino Świat).

Kina i Yuk

Materiały edukacyjne do filmu „Kina i Yuk” (reż. Guillaume Maidatchevsky, Francja, Kanada, Włochy 2023, czas trwania: 85 min., dystrybucja: Best Film).

Emma Odważna

Materiały edukacyjne do filmu „Emma Odważna” (reż. Leo Liao, USA, Chiny, Irlandia 2024, czas trwania: 106 min, dystrybucja: Best Film).

Elli i ekipa straszaków

Materiały edukacyjne do filmu „Elli i ekipa straszaków” (reż. Piet De Rycker, Jesper Møller, prod. Niemcy 2024, czas trwania: 86 min, dystrybucja: Forum Film Poland).

Hamlet

Materiały edukacyjne do filmu „Hamlet” (reż. Sean Mathias, Wielka Brytania 2024, czas trwania: 117 min, dystrybucja: KinoMaestro.pl).

Copernicus

Materiały edukacyjne do filmu „Copernicus” (reż. Miłosz Kozioł, Polska 2024, czas trwania: 26 min, Fundacja Edukacji i Sztuki).

LEE. NA WŁASNE OCZY

Materiały edukacyjne do filmu „Lee. Na własne oczy” (reż. Ellen Kuras, USA, Wielka Brytania 2023, czas trwania: 116 min., dystrybucja w Polsce: Monolith Films)

Mój przyjaciel pingwin

Materiały edukacyjne do filmu „Mój przyjaciel pingwin” (reż. David Schurmann, USA, Brazylia 2024, czas trwania: 97 min., dystrybucja w Polsce: Media Squad).