„Diuna: Część druga”
Dowiedz się jak zamówić seansZ klasą na inną planetę
Grupy Wiekowe
Zagadnienia edukacyjne
Kontynuacja „Diuny” z 2021 r. w reżyserii Denisa Villeneuve’a to bez wątpienia jeden z najbardziej wyczekiwanych filmów tego roku. Adaptacja prozy Franka Herberta przybliży nastolatkom nie tylko konwencję science fiction, ale i schemat narracyjny podróży bohatera.
Zobacz zwiastun filmu „Diuna: Część druga”:
W drugiej części kinowego hitu przyglądamy się dalszym losom Paula Atrydy (Timothée Chalamet) i jego matki, lady Jessiki (Rebeca Fergusson). W poprzednim filmie chłopak stracił wszystko: jego ojca zamordowano, a władzę nad planetą Arrakis przejął wrogi ród Harkonnenów. Paul i Jessica znaleźli schronienie u koczowniczego, pustynnego ludu Fremenów. Główny bohater próbuje się odnaleźć w trudnej sytuacji, a oprócz myśli o zemście jego głowę wypełniają tajemnicze wizje – według Fremeńskiej przepowiedni jest mesjaszem, który wyzwoli ich planetę od obcych najeźdźców.
„Diuna” Franka Herberta to jedna z najsłynniejszych powieści science fiction i żelazny klasyk tego gatunku. Książka nie miała do tej pory szczęścia do adaptacji – ambitny projekt Alejandra Jadorowskiego nie doczekał się realizacji, a film Davida Lyncha uchodzi powszechnie za niewypał (chociaż ma swoich fanów, jak niżej podpisana). Wydaje się jednak, że widowisko Denisa Villeneuve’a pogodziło większość miłośników książkowego pierwowzoru. Kanadyjczyk dba zarówno o wierność adaptacji, jak i samej opowiadanej historii, wciągającej i dostosowanej do gustów współczesnego widza.
Czy „Diuna: Część druga” to dobry film dla szkół?
Druga część „Diuny” podobnie jak pierwsza zachwyca swoją stroną audiowizualną. O ścieżkę dźwiękową ponownie zadbał Hans Zimmer (autor muzyki m.in. do „Gladiatora”), a w obsadzie zobaczymy jeszcze więcej gwiazd niż poprzednio. Oprócz powracających Timothée Chalameta, Rebeki Fergusson, Zendai i Stellana Skarsgårda zobaczymy Florence Pugh, Christophera Walkena, Léę Seydoux i Austina Butlera.
Jeśli uczysz w szkole ponadpodstawowej, to możesz mieć pewność, że Twoi uczniowie czekają na ten film. Część mogła widzieć jedynkę, część przyciągnie do kin najpopularniejsza aktorka i aktor młodego pokolenia (Zendaya i Chalamet), którzy w „Diunie” wcielają się w parę zakochanych. Na pewno głośna premiera będzie świetną okazją na wspólne wyjście do kina, np. przed Wielkanocą lub z okazji Dnia Wagarowicza. Dla młodych odbiorców będzie to świetny przykład tego, że rozrywka także może być ambitna, a kino komercyjne może poruszać poważne tematy i zachwycać swoją stroną estetyczną.
Ze względu na dość dużą brutalność i poruszanie złożonych tematów politycznych film polecamy przede wszystkim dla uczniów starszych klas szkoły ponadpodstawowej. „Diuna” może się okazać zbyt poważna dla młodszych odbiorców. Warto przy tym zaznaczyć, że druga część nie wymaga wbrew pozorom znajomości pierwszej; łatwo się zorientować w wydarzeniach także bez obejrzenia poprzedniczki – chociaż oczywiście więcej z seansu wyciągnie osoba, która ją oglądała.
Jakie wartościowe tematy odnajdzie w „Diunie: Części drugiej” nauczyciel?
Walory edukacyjne filmu „Diuna: Część druga”:
- Kontekst do lektury Lema – oraz innych autorów fantastyki naukowej, których twórczość znajduje się w kanonie uzupełniającym języka polskiego. „Diuna” Franka Herberta to pozycja z gatunku ambitnego science-fiction, skłaniająca do refleksji nad technologią i potencjalnym kształtem naszej przyszłości.
- Zaciekawienie jedną z najważniejszych sag science-fiction w historii. Chyba żaden inny gatunek literacki nie zachęca tak skutecznie do czytania, jak fantastyka. „Diuna” ma także ten walor: zaprasza do sięgnięcia po literacki oryginał i dalsze części.
- Schemat narracyjny podróży bohatera. „Diuna” Franka Herberta jest bardzo mocno oparta na schemacie narracyjnym Campbella (monomicie stanowiącym podstawę wielu klasycznych opowieści) i może posłużyć do wytłumaczenia jego składowych. Takie zajęcia będą przydatne zwłaszcza dla nastolatków zainteresowanych literaturą i pisaniem.
- Ekologia kontra kapitalizm. Ten niezwykle aktualny wątek mocno wybrzmiewa także w filmowej adaptacji. „Diuna” jest opowieścią o konflikcie między żyjącymi tradycyjnie, szanującymi zasoby swojej ojczyzny, rdzennymi mieszkańcami Arrakis (Fremenami) a chcącymi wykorzystać przyprawę do własnych celów, okupujących i eksploatujących planetę siłami Imperium.
- Przyszłość bez sztucznej inteligencji? Frank Herbert stworzył bardzo oryginalną wizję przyszłości, w której ludzie zrezygnowali z pomocy robotów po długich wojnach, jakie stoczyli ze stworzonym przez siebie gatunkiem. Zamiast inwestować w technologię i sztuczną inteligencję rozwijają własne zdolności umysłowe, w tym parapsychiczne. Być może podobny scenariusz rozegra się także w naszej rzeczywistości?
- Brzemię lidera. Paul Atryda musi odnaleźć się w nowej roli przewodnika i lidera. Nie jest już synem bogatego księcia, musi zapracować sobie na szacunek otoczenia. Film pokazuje, jak duży ciężar wiąże się z tak odpowiedzialną rolą.
- Pierwsza miłość i dorastanie. „Diuna” jest bardzo klasyczną historią dojrzewania. Większość nastoletnich widzów bez problemu utożsami się z sytuacją Paula Atrydy, który przeżywa wiele typowych dla wieku dojrzewania rozterek: pierwsza miłość, pierwsze dorosłe zobowiązania, szukanie swojej ścieżki życiowej.
- Motyw zemsty. Z tego względu seans będzie dobrze korespondować m.in. z lekturą „Makbeta”.
- Natura społeczeństwa i polityki. Film przemyca ciekawe, uniwersalne refleksje na temat religii i władzy. Jest bardzo dobrym połączeniem angażującej rozrywki i interesującego przekazu.
Na film „Diuna: Część druga” zapraszamy do kin od 1 marca.
Katarzyna Kebernik