„Czerwone maki”
Dowiedz się jak zamówić seansI młodzi pozostaną? Filmowa lekcja o Monte Cassino
Grupy Wiekowe
Zagadnienia edukacyjne
„Czerwone maki” to pierwszy polski film fabularny o zwycięskiej bitwie pod Monte Cassino. Akcja filmu przybliży widzom wydarzenia z 1944 roku i ukaże udział dowodzonego przez Władysława Andersa II Korpusu Polskiego w tym kluczowym dla losów II wojny światowej starciu. Główny bohater filmu, nastoletni Jędrek, który w toku akcji stanie się prawą ręką kronikarza wojennego, zostanie mimowolnie wciągnięty w wir dziejowych wydarzeń i odmieni bieg historii.
Zobacz zwiastun filmu „Czerwone maki”
Seans filmu „Czerwone maki” to wartościowa propozycja dla wszystkich wychowawców oraz nauczycieli historii i języka polskiego w szkołach ponadpodstawowych. „Czerwone maki” opowiadają o indywidualnych losach na tle wielkich wydarzeń historycznych, dzięki czemu przybliżają uczniom przeszłość znaną z podręczników i czynią ją bardziej zrozumiałą. Postawa Jędrka skłoni widzów do refleksji na temat buntu, współcześnie rozumianego heroizmu oraz prób wypracowania porozumienia ponad różnicami przekonań i ideałów.
O czym porozmawiać z uczniami po seansie filmu „Czerwone maki”?
- Bitwa pod Monte Cassino. Film „Czerwone maki” w realistyczny sposób ukaże przebieg tej bitwy, będąc jednocześnie dobrym pretekstem dla omówienia z uczniami jej decydującego znaczenia dla powodzenia alianckiej kampanii we Włoszech. Uczniowie poznają kontekst historyczny batalii, czynniki strategiczne stojące za decyzjami dowódców oraz wagę powodzenia polskich oddziałów dla losów teatru działań wojennych.
- Postaci historyczne i ich zasługi. Seans może być okazją do zapoznania uczniów z sylwetkami zasłużonych postaci historycznych – uczestników bitwy – takich jakWładysław Anders czy legendarny miś Wojtek. Ich reprezentacja w filmie pozwoli uzmysłowić młodym widzom znaczenie tych postaci jako wybitnych strategów czy niezłomnych patriotów.
- Trudy dorastania w sytuacji wojennej. Główny bohater jest rozdarty między chęcią życia, przeżyciem pierwszej miłości a imperatywem walki w imię „dobra ogółu”. Jego zmagania wpisują się w ramy uniwersalnej historii o dojrzewaniu, wewnętrznych sporach i poszukiwaniu własnej tożsamości.
- Postawa heroiczna. „Czerwone maki” skłonią do refleksji nad historycznym pojmowaniem słowa „bohater”. Prezentowane na ekranie postawy można skonfrontować z tymi znanymi z największych dzieł literatury polskiej i światowej. Za kontekst literacki mogą posłużyć m.in. „Reduta Ordona” Mickiewicza, „Iliada” Homera czy „Pieśń o Rolandzie”.
- Heroizm dziś. Co czyni kogoś bohaterem? Czy pojęcie autorytetu jest dziś aktualne? W centrum opowieści o jednej z ważnych bitew II wojny światowej film stawia nastoletniego bohatera, z którym młodzi widzowie mogą się utożsamić. Jego postać skłania do krytycznej postawy wobec przeszłości i zadawania pytań o aktualność ideałów prezentowanych na ekranie.
- Aktualność filmu. Film może być również punktem wyjścia do ciekawej dyskusji o współczesnych konfliktach zbrojnych i dylematach młodych ludzi postawionych w sytuacji tożsamej do bohatera filmu. Jakie efekty wywiera wojna na życie młodych ludzi? Czy skonfrontowani ze straszną rzeczywistością wojenną powinni walczyć o przyszłość własną, czy też przyszłość ta jest podporządkowana przetrwaniu społeczności, narodu?
- Zawód reportera. Jedna z kluczowych postaci filmu to korespondent wojenny, którego celem jest dokumentacja przebiegu bitwy. Seans może poprzedzać lub podsumować analiza reportaży wojennych i sprawozdań, a także rozmowa o ich znaczeniu w upamiętnianiu ważnych historycznych wydarzeń.
- Cierpienie cywilów w czasie wojny. Seans uświadomi widzom wpływ okupacji i konfliktów zbrojnych na indywidualne losy ludzi, a także równość wszystkich w obliczu okrucieństwa historii. Prezentowana w filmie przeszłość głównego bohatera to okazja do omówienia rzeczywistości łagrów sowieckich i sytuacji zesłańców. Życie Jędrka zostało zdeterminowane wojną, w wyniku których stracił dom i najbliższych.
- Dialog z tradycją. Romantyczny mit poświęcenia, jego wpływ na przebieg walk narodowowyzwoleńczych oraz jego rola w kształtowaniu postaw patriotycznych. „Czerwone maki” to dobry punkt odniesienia do rozmowy o polskich mitach narodowych.
- Kontekst literacki. Omawiany film może stanowić wartościowe odniesienie i materiał porównawczy do przedstawień bitwy pod Monte Cassino w twórczości literackiej np. w poezji Władysława Broniewskiego czy w reportażach Melchiora Wańkowicza.
- Pieśń „Czerwone maki na Monte Cassino” – rola pieśni patriotycznych i niepodległościowych w kształtowaniu ducha narodowego.
„Czerwone maki” w kinach od 5 kwietnia. Zamów seans grupowy w Twoim ulubionym kinie.
Jagoda Roszak