„Chopin. Nie boję się ciemności” – o walorach edukacyjnych filmu
Dowiedz się jak zamówić seansGrupy Wiekowe
Zagadnienia edukacyjne
Co warto będzie w najbliższym czasie zobaczyć z uczniami klas 7-8 i szkół ponadpodstawowych? Polecamy niezwykły dokument o trzech wybitnych współczesnych pianistach. Co ich łączy? Zamiłowanie do muzyki Chopina oraz trudne doświadczenia związane z historią miejsc, z których pochodzą. „Chopin. Nie boję się ciemności” to opowieść o pięknie kompozycji, mających moc leczenia traum i wykraczania poza istniejące podziały.
Co warto będzie w najbliższym czasie zobaczyć z uczniami klas 7-8 i szkół ponadpodstawowych? Polecamy niezwykły dokument o trzech wybitnych współczesnych pianistach. Co ich łączy? Zamiłowanie do muzyki Chopina oraz trudne doświadczenia związane z historią miejsc, z których pochodzą. „Chopin. Nie boję się ciemności” to opowieść o ponadczasowym pięknie kompozycji, mających moc leczenia traum i wykraczania poza istniejące podziały.
Film przyniesie okazję, by wysłuchać osobistych historii Leszka Możdżera, Wona Jae-Yeona oraz Faresa Marka Basmadjiego. Punktem wspólnych ich opowieści jest dramat jednostek i całych społeczeństw, uwikłanych w konflikty i wojny. Dokument ukazuje także potężną moc kompozycji, łączących ponad politycznymi i kulturowymi barierami. Czy muzyka Chopina może być uniwersalnym językiem, który pozwoli wyrazić i złagodzić trudne emocje? Obejrzyj ten film wspólnie z uczniami. Przekonajcie się wspólnie, w jaki sposób twórczość wybitnego kompozytora inspiruje kolejne pokolenia słuchaczy i muzyków. Film „Chopin. Nie boję się ciemności” udowodni, że muzyka może integrować i przemawiać ponad podziałami.
Kliknij i skorzystaj z bezpłatnych scenariuszy lekcji do filmu, dzięki którym m.in. przybliżysz uczniom twórczość Fryderyka Chopina i przekonasz ich o terapeutycznej funkcji muzyki.
Jakie walory edukacyjne znajdziesz w filmie „Chopin. Nie boję się ciemności”?
- Wpływ twórczości Fryderyka Chopina na współczesną kulturę. Dlaczego twórczość Fryderyka Chopina cieszy się niesłabnącą popularnością? Gdzie można odnaleźć jej przejawy? Na czym polega fenomen odbywających się co 5 lat Konkursów Chopinowskich? Film zainspiruje uczniów do poszukiwania odpowiedzi także na pytania związane z nieprzemijającym dziedzictwem i oddziaływaniem twórczości kompozytora na kolejne pokolenia muzyków i słuchaczy.
- Muzyka, która przełamuje bariery. Dokument „Chopin. Nie boję się ciemności” pokazuje, że muzyka może być uniwersalnym językiem, łączącym ludzi o podobnej wrażliwości, przeżyciach i doświadczeniach – niezależnie od ich pochodzenia, wieku, bariery językowej. Muzyka wykracza poza podziały – ma moc integracji kultur, a także rozbitych i zwaśnionych społeczeństw.
- Fryderyk Chopin: o postaci i twórczości wybitnego kompozytora. Seans filmu „Chopin. Nie boję się ciemności” może być ciekawym pretekstem do dyskusji na temat fenomenu twórczości Fryderyka Chopina. Czy uczniowie znają najważniejsze fakty o wybitnym kompozytorze? Jaki wpływ na jego kompozycje miała emigracja oraz epoka, w której tworzył? Co można powiedzieć o tematach najczęściej podejmowanych w jego utworach? W jaki sposób korespondują one z historiami zaprezentowanymi w filmie?
- Wstęp do rozmowy o współczesnych konfliktach. Projekcja filmu będzie dobrym punktem wyjścia do dyskusji o wojennej historii krajów, z których pochodzą główni bohaterowie filmu. Przy okazji seansu warto będzie szerzej omówić historyczne i społeczne tło największych konfliktów, a także porozmawiać o piętnie, jakie odcisnęły one na życiach milionów ludzi.
- Miejsca pamięci. Bohaterowie filmu „Chopin. Nie boję się ciemności” wykonują koncerty w miejscach, które bezpośrednio związane są z tragicznymi konsekwencjami skutków historycznych konfliktów: przy nazistowskim obozie koncentracyjnym Auschwitz Birkenau, niedaleko granicy z Koreą Północną na moście Seung-il-gyo i w centrum Bejrutu. Czego symbolem są dziś te miejsca? Dlaczego pamięć o rozgrywających się w nich wydarzeniach stanowi tak ważną część tożsamości jednostek, społeczeństw i narodów?
- Muzyka jako forma terapii. Czuję się uzdrowiona i mam wrażenie współdzielenia radości i smutku; Muzyka może zmieniać nas. Sprawia, że ludzie się wzajemnie kochają, szanują, a co więcej, muzyka przynosi ulgę sercom. Dzięki muzyce ludzie pozbywają się swojej złości i nienawiści – to tylko niektóre wypowiedzi bohaterów dokumentu, które świadczą o terapeutycznej funkcji kompozycji Chopina. Film jasno pokazuje, że muzyka może pomóc osiągnąć katharsis, dzięki czemu możliwe staje się wyzwolenie trudnych emocji, ukojenie lęków, uśmierzenie traum. Warto zachęcić także młodych widzów do poszukiwania utworów i dźwięków, mających pozytywny wpływ na ich samopoczucie.
Kliknij TUTAJ, by poznać inne walory edukacyjne i pobrać darmowe materiały edukacyjne od dystrybutora filmu.
Paulina Kulesza