Temat zajęć:
„Jedenaste przykazanie: nie bądź obojętny” (Roman Kent). Jak reagować, gdy w klasie dzieje się coś złego?
Problem wykluczenia dotyka niemal każdą liczniejszą grupę rówieśniczą. Stygmatyzacja może zacząć się niewinnie, wręcz niezauważalnie. Jakimi środkami posłużyć się, by móc jej przeciwdziałać? Szkolny seans „Żałuję!” może być jednym z nich. Trudno byłoby wskazać drugą produkcję o takiej mocy oddziaływania na nastolatków i opowiedzianą z podobną wrażliwością. Główny bohater David, zaprzyjaźniający się stopniowo z klasowym wyrzutkiem – niedocenionym, lecz utalentowanym i empatycznym Jochemem, daje świadectwo, że nie należy przymykać oczu na przemoc rówieśniczą. Przeciwnie – warto zdobyć się na niełatwy ruch i zaprotestować, zanim przyjdzie nam się mierzyć z wyrzutami sumienia i nieodwracalnością naszych decyzji. Ta poruszająca historia daje okazję do owocnych dyskusji o terapeutycznej sile.
Zagadnienia edukacyjne:
- Problem wykluczenia i stygmatyzacji w grupie rówieśniczej.
- Milczenie świadków – jak znaleźć odwagę, by je przerwać?
- Jak rozpoznać i zatrzymać mowę nienawiści?
- Ku samopoznaniu i samoakceptacji. Moje słabe i mocne strony.