Temat zajęć:
Leśny ekosystem i wpływ człowieka na stan środowiska
„Ryś. Król puszczy” to pierwszy film przyrodniczy o rysiach euroazjatyckich w ich naturalnym środowisku. Dokument jest przepustką do zgłębienia trybu życia i zwyczajów tych tajemniczych zwierząt zagrożonych wyginięciem. To jednak nie tylko opowieść o leśnej faunie i florze oraz naturalnych procesach zachodzących w ekosystemach, ale także o ludziach. Jest to bowiem również film o oddziaływaniu człowieka na przyrodę, które może być zarówno wyniszczające, jak i wspomagające. Oprócz rysiów za bohatera filmu można uznać także jego twórcę – Laurenta Geslina – światowej sławy fotografa przyrody, który poświęcił 9 lat życia na stworzenie tego dokumentu.
Film został zrealizowany w klasycznej dla filmu przyrodniczego konwencji – zdjęcia trudnego do spotkania na żywo zwierzęcia zostały okraszone komentarzem twórcy, który w polskiej wersji językowej jest czytany przez Krystynę Czubównę. Mimo tradycyjnej formy, film nie był łatwy w realizacji ze względu na prowadzony przez rysie tryb życia oraz małą liczbę przedstawicieli gatunku, dlatego oprócz wiedzy o mieszkańcach puszczy przy szwajcarsko-francuskim paśmie górskim Jura oraz ekologicznego przesłania, to także film o jego twórcy – człowieku pełnym pasji, zaangażowania, wytrwałości, odwagi i niestrudzenie dążącym do wyznaczonego celu.
Film może być świetnym urozmaiceniem i wzbogaceniem lekcji przyrody dla starszych klas szkoły podstawowej oraz lekcji biologii dla klas szkół średnich. Uruchamia tak szeroki wachlarz kontekstów, że może być także dobrym pretekstem do dyskusji na godzinie wychowawczej, języku polskim, etyce, wiedzy o kulturze czy wiedzy o społeczeństwie.
Zagadnienia edukacyjne:
- Zaciekawienie trybem życia i zwyczajami rysiów.
- Zagadnienie mechanizmów samoregulacji i równowagi w przyrodzie.
- Funkcjonowanie leśnego ekosystemu oraz łańcuchów i sieci pokarmowych.
- Cykle życia i teoria ewolucji Darwina – przetrwają najlepiej przystosowane
osobniki oraz gatunki. - Natura kontra kultura i urbanizacja – wpływ ludzkiej działalności na przyrodę
(dwa bieguny oddziaływania – wyniszczający oraz wspomagający). - Ochrona przyrody, klimatu oraz zagrożonych gatunków – działalność instytucji takich jak:
WWF, Greenpeace, rezerwaty przyrody, parki krajobrazowe i narodowe. - Ludzka pasja, wytrwałość i determinacja w dążeniu do celu.
- Konwencja filmu przyrodniczego oraz konwencje w filmie dokumentalnym.
- Przebieg procesu produkcji filmowej – porównanie zespołowego działania całej ekipy filmowej z realizacją filmu w pojedynkę.
- Zwierzęce instynkty w ludzkim świecie – zagadnienie znęcania się nad słabszymi od siebie, motywacja do wygranej w zawodach, konkursach i grach a realizacja potrzeby przynależności oraz uznania.