Temat zajęć:
Wyzwania współczesnego świata: przeciw eksploatacji zwierząt.
W Sudetach dochodzi do serii morderstw. Ofiary nie są przypadkowe: każdy z nieboszczyków był za życia myśliwym. Co ciekawe, trop prowadzi policję do… zwierząt. Czy możliwe, że postanowiły one wziąć odwet za lata prześladowań? Choć groteskowych postaci i wydarzeń „Pokotu” nie można traktować dosłownie, zwracają one uwagę na ważny bieżący problem rozwijającej się cywilizacji: niekończącą się eksploatację zwierząt. Nic dziwnego, że film wywołał ogromny oddźwięk i został wyróżniony niebywale prestiżową nagrodą: Srebrnym Niedźwiedziem Berlinale.
Zagadnienia edukacyjne:
- Olga Tokarczuk, Agnieszka Holland – ważne nazwiska dla polskiej kultury.
- Gatunkowe konwencje „Pokotu”.
- Hiperbola i groteska, czyli: czy możemy wierzyć w świat „Pokotu”?
- Zezwierzęcenie, bestia i ryj, czyli językowe obrazy zwierząt.
- „Kwiatki świętego Franciszka z Asyżu” i „Pokot” – religijna i świecka wizja zgodnej koegzystencji ludzi i (innych) zwierząt.
- Ryby głosu nie mają? Animal studies, czyli najnowsze perspektywy w humanistyce.