FILIP – o czym porozmawiasz z klasą po seansie filmu?
Dowiedz się jak zamówić seansGrupy Wiekowe
Zagadnienia edukacyjne
Szukasz ciekawego filmu historycznego, mającego szansę przyciągnąć uwagę młodego odbiorcy? Wartkiej opowieści z intrygującym bohaterem, z którym Twoi uczniowie będą mogli się utożsamić? Podpowiadamy: „Filip’ to świetny wybór na klasowe wyjście do kina.
Szukasz ciekawego filmu historycznego, mającego szansę przyciągnąć uwagę młodego odbiorcy? Wartkiej opowieści z intrygującym bohaterem, z którym Twoi uczniowie będą mogli się utożsamić? Podpowiadamy: „Filip’ to świetny wybór na klasowe wyjście do kina.
„Filip” to opowieść o młodym Żydzie. Bohater ukrywa swoją prawdziwą tożsamość i pracuje w ekskluzywnej restauracji w sercu nazistowskich Niemiec. W wolnych chwilach świadomie korzysta z uroków życia, otacza się przyjaciółmi i bez skrupułów uwodzi kolejne kobiety. Wszystko zmienia się jednak w momencie, gdy Filip spotyka na swojej drodze pewną młodą Niemkę. W międzyczasie wojna zaczyna zbierać krwawe żniwo wśród najbliższych mu osób…
Ciekawy portret niejednoznacznego bohatera. Daleki od sztampy, pozbawiony patosu obraz wojny. Perspektywa młodej osoby, która pragnie żyć pełnią życia, mimo czyhającego na każdym kroku niebezpieczeństwa. To tylko kilka elementów, które skłonią Twoich uczniów do interesującej dyskusji po projekcji. Jakie jeszcze edukacyjne wartości odkryjesz w trakcie seansu „Filipa”?
Uwaga! W filmie pojawia się erotyka. Jest jednak dostępna specjalna wersja edukacyjna dla szkół, w której ocenzurowano sceny seksu i nagości. W sprawie zamówienia seansu w takiej wersji skontaktuj się ze swoim kinem.
Poznaj walory edukacyjne filmu „Filip”:
Wątek (ukrywanej) tożsamości
Główny bohater jest młodym Żydem, który próbuje wieść normalne życie w nazistowskich Niemczech. Filip traktuje swoje pochodzenie jako ogromny ciężar i poniekąd wyrzeka się swojej żydowskiej tożsamości. Płaci za to jednak swoją cenę – zmaga się z nieustającym napięciem, poczuciem zagrożenia i samotnością. Początkowo nie potrafi nawiązać z nikim głębokiej relacji z obawy o to, by nikt nie odkrył jego tajemnicy. To ciekawy wątek do rozmowy na zajęciach języka polskiego i godzinie wychowawczej.
Motyw przemiany bohatera
Wielu młodych ludzi będzie mogło utożsamić się z Filipem. To postać, która rozwija się i ewoluuje na przestrzeni filmu. Bohater przeżywa dramatyczne momenty i popełnia błędy. W końcu jednak zrzuca swój „pancerz” i pozwala sobie na doświadczanie emocji – zarówno tych pozytywnych, jak i bardzo trudnych. W toku rozwoju akcji Filip zmienia swoje nastawienie wobec świata i samego siebie. Z przechodzącym proces przemiany bohaterem ma szansę utożsamić się wielu młodych odbiorców.
Motyw zakazanej miłości
To bardzo ważny wątek w filmie. Zachęcamy, by po seansie omówić wspomniany motyw na zajęciach języka polskiego (w odniesieniu m.in. do „Romea i Julii”, „Tristana i Izoldy”…). Należy przy okazji zaznaczyć, że w filmie pojawia się kilka krótkich scen miłosnych, które są integralną częścią fabuły.
Konteksty literackie. Powieść „Filip” Leopolda Tyrmanda
Tytułowy bohater urodził się w podobnym czasie, co przedstawiciele Pokolenia Kolumbów. Warto będzie podjąć ten temat po seansie na zajęciach języka polskiego. Warto zaznaczyć, że „Filip” jest adaptacją powieści Leopolda Tyrmanda, częściowo opartej na faktach z życia pisarza. To dzieło o bogatych walorach literackich, które podobnie jak film pokazuje wojnę z nieoczywistej perspektywy. Książka, podobnie jak film, ma dużą szansę przemówić do wyobraźni młodych czytelników.
„Filip” jako niebanalny przykład kina historycznego
Warto będzie podkreślić ten walor w rozmowie z uczniami. Wojna jest przedstawiona w filmie z perspektywy młodego chłopaka, który pragnie wieść normalne życie. Brak tu typowego dla kina historycznego patosu i martyrologii. To pozbawiony gloryfikacji obraz wojny i patriotyzmu.
Antysemityzm i inne formy dyskryminacji. Jak im przeciwdziałać?
Seans filmu może zaowocować także ciekawą dyskusją na temat mechanizmów dyskryminacji. Dlaczego Filip musiał ukrywać swoją prawdziwą żydowską tożsamość? Czym groziło jej ujawnienie? Film będzie ciekawym punktem wyjścia do rozmowy z klasą na godzinie wychowawczej. Po seansie warto będzie zorganizować zajęcia, których celem będzie kształtowanie postaw wpierających kształtowanie empatycznych i równościowych postaw.
Realia codziennego życia w hitlerowskich Niemczech.
Film bardzo ciekawie portretuje ten aspekt, często marginalizowany w dziełach filmowych i literackich dotyczących II wojny światowej. Z tego powodu „Filip” będzie też ciekawym materiałem dla historyków.
Motyw przyjaźni
To jeden z kluczowych wątków w filmie. „Filip” pokazuje, że w trakcie wojny ważne były nie tylko wielkie patriotyczne uczucia, ale również miłość i troska wobec najbliższych.
Kliknij TU i skorzystaj z darmowych materiałów edukacyjnych od dystrybutora filmu!
Na film „Filip” zapraszamy do kin od 3 marca.
Paulina Kulesza