„Za duży na bajki” – poznaj walory edukacyjne filmu!
Dowiedz się jak zamówić seansGrupy Wiekowe
Zagadnienia edukacyjne
Uczysz w szkole podstawowej i chcesz wybrać się z klasą do kina na pouczający seans? Nie wiesz, który film będzie wart obejrzenia? Przychodzimy z rozwiązaniem! „Za duży na bajki” w lekki i humorystyczny sposób podejmuje szereg ważnych tematów. Przekonaj się o tym w trakcie lektury artykułu!
Uczysz w szkole podstawowej i chcesz wybrać się z klasą do kina na pouczający seans? Nie wiesz, który film będzie wart obejrzenia? Przychodzimy z rozwiązaniem! „Za duży na bajki” w lekki i humorystyczny sposób podejmuje szereg ważnych tematów. Przekonaj się o tym w trakcie lektury artykułu!
Waldek, dziesięcioletni fan gier komputerowych, stawia czoła sporym życiowym zmianom. Wskutek choroby mamy chłopiec trafia pod opiekę ekscentrycznej ciotki, która narzuca mu dyscyplinę i szereg nieznanych dotąd obowiązków. Jakby tego było mało, Waldek będzie musiał zmierzyć się także z nieodwzajemnionym zauroczeniem i kryzysem w przyjaźni… Jaką lekcję wyniesie bohater z nowych, niełatwych doświadczeń? Warto wybrać się do kina na film „Za duży na bajki” i przekonać się o tym wspólnie z uczniami. Podpowiadamy, jakie tematy poruszyć po seansie!
O budowaniu pozytywnych nawyków i zdrowym stylu życia
Film „Za duży na bajki” może być punktem wyjścia do rozmowy na temat wypracowywania pozytywnych nawyków. Kiedy Waldek spod skrzydeł nadopiekuńczej mamy trafia pod opiekę ekscentrycznej ciotki, początkowo nie może przywyknąć do egzekwowanych od niego codziennych obowiązków. Co więcej, krewna próbuje nakłonić chłopca do zdrowszego stylu życia i aktywności fizycznej. Waldek początkowo buntuje się przeciw wymaganiom stawianym przez bohaterkę. Z czasem zaczyna jednak dostrzegać, że systematyczna praca nad sobą przynosi efekty i ma pozytywny wpływ na jego samopoczucie.
Seans filmu „Za duży na bajki” uświadomi uczniom, że droga do osiągnięcia każdego celu zaczyna się od małych kroków. Przy okazji pokaże, jak dużą satysfakcję przynosi regularna praca nad sobą i dążenie do pokonania własnych ograniczeń. Nauczycielom i rodzicom przypomni zaś o tym, że wyzwania stawiane młodemu człowiekowi na miarę jego możliwości pozwalają mu się rozwijać i nabierać odwagi.
O chorobie bliskiej osoby
„Za duży na bajki” w subtelny sposób podejmuje także temat ciężkiej choroby. W filmie zmaga się z nią mama Waldka. Bohaterka początkowo próbuje ukrywać przed najbliższymi swoje trudne emocje związane z tą sytuacją. W toku rozwoju akcji przekonuje się jednak, że szczera rozmowa pomoże oswoić obawy, a „każdy strach staje się mniejszy, kiedy podzielimy go na pół”. Skuteczniejszą strategią niż kamuflowanie własnych niełatwych uczuć okazuje się nawiązanie autentycznego dialogu z kimś bliskim.
Jak rozmawiać z dzieckiem o chorobie bliskiej osoby? Z jakimi emocjami może wiązać dla niego tego typu sytuacja? Gdzie szukać wsparcia w momentach kryzysu? Po projekcji filmu warto będzie w subtelny sposób podjąć ten temat wspólnie z podopiecznymi, zachęcając przy okazji do szczerego komunikowania swoich uczuć.
O tym, że nie warto wierzyć w stereotypy
Interesującą postacią w filmie jest także Delfina. To utalentowana gamerka, która pragnie dołączyć do grupy turniejowej Waldka, by pomóc mu osiągnąć cel. Staszek, przyjaciel głównego bohatera, nie chce się jednak na to zgodzić – uważa bowiem, że jako dziewczyna nie będzie w stanie sprostać temu zadaniu. Wkrótce jednak Delfina udowadnia swoje zdolności, a Staszek przekonuje się, że jego uprzedzenia były bezpodstawne…
Czym są stereotypy? Z czego wynikają? Jak z nimi walczyć? To pytania, z którymi mogą zmierzyć się uczniowie po seansie. Film stanowi także dobry pretekst do konfrontacji ze swoimi uprzedzeniami i przekonania się, że warto stawiać im czoła.
O tym, że relacje z najbliższymi są ważne
„Za duży na bajki” jest przede wszystkim krzepiącą opowieścią o sile bliskich relacji. Co istotne, film portretuje je w zniuansowany sposób: przyjaźń między głównym bohaterem a Staszkiem wystawiana jest na kolejne próby; mama Waldka, pragnąc ochronić najbliższych, ukrywa prawdę o swojej chorobie; ciotka stawia zaś przed chłopcem szereg obowiązków, co początkowo przyjmowane jest przez niego z dużym oporem. Ostatecznie okazuje się jednak, że w trudnych sytuacjach każdy może liczyć na pomoc, wsparcie i zrozumienie.
Dlaczego warto traktować dziecko jak równorzędnego partnera do rozmowy? W jaki sposób rodzina Waldka traktuje jego pasję? I czemu postawa najbliższych pomaga chłopcu osiągnąć sukces? To z kolei pytania, nad którymi po seansie filmu mogą zastanowić się zarówno nauczyciele, jak i rodzice.
O innych tematach, które warto podjąć po seansie
Zajrzyj także TUTAJ, by pobrać scenariusze lekcji od dystrybutora filmu dedykowane dla szkół podstawowych i poznać inne zagadnienia, które skłonią Twoich podopiecznych do ożywionej dyskusji.
Paulina Kulesza