Wielka Sztuka na Wielkim Ekranie – część 2. Kobiety: artystki i heroiny
Dowiedz się jak zamówić seansGrupy Wiekowe
Zagadnienia edukacyjne
Kahlo, Elektra, Halka: bohaterkami kolejnej części naszego cyklu „Wielka Sztuka na Wielkim Ekranie” będą niesamowite kobiety. Twoi uczniowie mają szansę zainspirować się dziełami wybitnej artystki i zapoznać z losami ikonicznych kobiecych postaci opery w cenie… biletu do kina!
Kahlo, Elektra, Halka: bohaterkami kolejnej części naszego cyklu „Wielka Sztuka na Wielkim Ekranie” będą niesamowite kobiety. Twoi uczniowie mają szansę zainspirować się dziełami wybitnej artystki i zapoznać z losami ikonicznych kobiecych postaci opery w cenie… biletu do kina!
Przedstawiamy kolejny artykuł z serii „Wielka Sztuka na Wielkim Ekranie”. Wiodącym tematem zestawienia są wystawy malarstwa i najsłynniejsze spektakle, które możesz – za naszym pośrednictwem – zobaczyć w kinowym zaciszu, w najwyższej jakości audiowizualnej.
W drugiej części cyklu prym wiodą kobiety. Znajdziesz wśród nich zarówno artystkę, która walczyła o swoje miejsce w świecie sztuki, jak i wielkie heroiny operowych dzieł.
Wystawa: „Frida Kahlo. Ikoniczna artystka” (kategoria wiekowa: 15+)
Słynna malarka, w której dziełach można odnaleźć zarówno motywy inspirowane meksykańską sztuką ludową, jak i drastyczne wątki autobiograficzne. Jedna z najbardziej wyrazistych i rozpoznawalnych postaci świata sztuki XX wieku. Artystka, która przez większość życia zmagała się z fizycznym cierpieniem. Ikona feminizmu. Twoi uczniowie zapewne wiedzą, kim jest Frida Kahlo. Czy mieli jednak okazję poznać bliżej jej twórczość?
Nie musisz wyruszać ze swoją klasą w podróż do La Casa Azul w Meksyku, by zobaczyć najważniejsze dzieła artystki zgromadzone w jednym miejscu. Wystarczy, że wybierzesz się wraz z podopiecznymi do kina na wystawę „Frida Kahlo. Ikoniczna artystka”. W trakcie projekcji uczniowie będą mieli okazję zajrzeć do słynnego Niebieskiego Domu, w którym malarka spędziła większość swego życia, a także uważnie przyjrzeć się wszelkim detalom namalowanych przez nią obrazów.
Wystawa opatrzona jest komentarzem ekspertów, przybliżających najważniejsze konteksty i wątki biograficzne stanowiące klucz do odczytania twórczości Kahlo. Dzięki temu Twoi uczniowie zyskają szansę, by w pogłębiony sposób zinterpretować dzieła tej niezwykłej malarki.
Opera: „Elektra” z muzyką Richarda Straussa z librettem na podstawie tragedii Sofoklesa (kategoria wiekowa: 15+)
W trakcie zajęć z języka polskiego Twoi uczniowie zapewne mieli okazję zapoznać się z najsłynniejszymi tragediami autorstwa Sofoklesa – „Królem Edypem” i „Antygoną”. Czy znają jednak historię Elektry, mykeńskiej królewny, która wraz ze swoim rodzeństwem pragnie pomścić okrutną śmierć ojca? Losy młodej, przepełnionej gniewem kobiety przybliży im operowa, ekspresjonistyczna wersja greckiej tragedii w interpretacji jednego z najwybitniejszych polskich reżyserów teatralnych – Krzysztofa Warlikowskiego.
Głośna i pełna rozmachu inscenizacja „Elektry” przygotowana została z okazji stulecia istnienia Salzburger Festpiele. Wybierz ten spektakl, by przekonać uczniów, że motywy obecne w antycznej tragedii Sofoklesa – takie jak zbrodnia, kara i zemsta, która nie przynosi ukojenia – nie tracą na aktualności. Po seansie możesz zachęcić podopiecznych do poszukania analogii i odniesień do „Elektry” w innych dziełach – literackich, filmowych i plastycznych.
Opera: „Halka” z Theater an der Wien (kategoria wiekowa: 12+)
Absolutny must-see wśród spektakli operowych? Oczywiście – „Halka”! Legendarna opera narodowa z muzyką Stanisława Moniuszki, przedstawiająca historię góralskiej dziewczyny uwiedzionej przez panicza z wyższych sfer, cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem widzów na całym świecie. Jak dotrzeć z przesłaniem tej prawie 160-letniej opowieści do współczesnego odbiorcy? Z tym wyzwaniem zmierzył się reżyser Mariusz Treliński, który postanowił osadzić akcję w latach 70-tych XX wieku.
Dzięki temu zabiegowi twórcy udało się wydobyć i wyeksponować uniwersalne motywy obecne w „Halce”. Temat tragicznej miłości na tle konfliktów wynikających z nierówności społecznych może szczególnie przemawiać do wyobraźni młodych widzów.
Po obejrzeniu spektaklu warto będzie zastanowić się wspólnie z uczniami, które elementy opery Moniuszki wywodzą się z tradycji romantycznej, a które związane są z epoką pozytywizmu? Projekcja może być też ciekawym punktem wyjścia do rozmowy na temat cech twórczości czołowego kompozytora polskiej opery narodowej.
Wszystkich nauczycieli, którzy są zainteresowani obejrzeniem powyższych propozycji na wielkim ekranie, odsyłamy do kontaktu z dystrybutorem, który pomoże zorganizować projekcję w wybranym przez nich kinie w dacie dla nich najdogodniejszej oraz w indywidualnie ustalonej cenie biletów. Pod wskazany adres można kierować wszystkie pytania. Kontakt: dystrybucja@ferment.com.pl / +48 660 030 192
Paulina Kulesza