Blog

Walory edukacyjne filmu „Piosenki o miłości”

Dowiedz się jak zamówić seans

Grupy Wiekowe

Zagadnienia edukacyjne

Szukasz filmu, który zainteresuje Twoich nastoletnich uczniów, a jednocześnie będziesz mógł wykorzystać go na lekcjach? Wybierz się z klasą do kina na „Piosenki o miłości” – romantyczna historia połączona z piosenkami wokalistki zespołu The Dumplings składa się na atrakcyjną całość, nie pozbawioną walorów edukacyjnych.

Szukasz filmu, który zainteresuje Twoich nastoletnich uczniów, a jednocześnie będziesz mógł wykorzystać go na lekcjach? Wybierz się z klasą do kina na „Piosenki o miłości” – romantyczna historia połączona z piosenkami wokalistki zespołu The Dumplings składa się na atrakcyjną całość, nie pozbawioną walorów edukacyjnych.

Kim są główni bohaterowie „Piosenek o miłości”? Ona jest cichą, nieśmiałą dziewczyną z małej miejscowości, która pracuje jako kelnerka. On to syn słynnego warszawskiego aktora, który większość czasu spędza na imprezowaniu. Co ich połączy? Miłość – do muzyki i siebie nawzajem.

Nietrudno dostrzec w „Piosenkach o miłości” duży potencjał edukacyjno-wychowawczy. Co więcej, uczniowie z pewnością chętnie pójdą na ten film, bo występują w nim popularni muzycy (nie tylko Justyna Święs w głównej roli, ale i Krzysztof Zalewski, Iga Krefft…). Opowieść dotyka też uniwersalnych problemów młodych ludzi.

Jakie są WALORY EDUKACYJNE filmu „Piosenki o miłości”?

Kadr z filmu „Piosenki o miłości”, reż. Tomasz Habowski, Polska 2021 (dystrybucja: Gutek Film)

MOTYW ARTYSTY

Głównymi bohaterami są muzycy; film w naturalny sposób wykorzystuje zatem obecny w podstawie programowej motyw artysty. Co więcej, w „Piosenkach o miłości” mamy do czynienia z pokazaniem różnych aspektów bycia artystą oraz różnych podejść do tworzenia sztuki – Alicja to naturszczyk, kocha muzykę dla samej radości tworzenia, bez aspiracji (lub odwagi?) do zyskania rozpoznawalności; Robert marzy o sławie, ale brakuje mu pomysłu, ukierunkowania, wizji; ojciec Roberta to uznany aktor o silnym charakterze i wybujałym ego, który w swojej karierze wybiera pieniądze kosztem jakości, a związane z tym poczucie wstydu przekuwa w gniew wymierzony w najbliższych.

Film portretuje również wyzwania stojące przed młodymi ludźmi z talentem, ich dylematy – czy lepiej tworzyć „do szuflady” i pozostać wiernym sobie; czy wyjść ze swoją sztuką do ludzi i narazić się na klęskę? Komponować dla siebie czy dla pieniędzy? A może da się to połączyć? I kiedy jest się wystarczająco dobrym, by pokazać się światu? „Piosenki o miłości” zahaczają też o temat powiązań między sztuką a polityką. Seans może również posłużyć polonistom do pokazania współczesnej sytuacji artystów i jako kontynuacja charakteryzowania różnych spojrzeń na rolę artysty przy omawianiu poszczególnych epok literackich. W ramach zajęć uczniowie mogą np. wymienić cechy łączące Alicję z romantyczną figurą artysty (artysta jako czujący mocniej, talent jako dar „od bogów”, pogarda dla traktowania sztuki jako źródła zarobku itp.).

Kadr z filmu „Piosenki o miłości”, reż. Tomasz Habowski, Polska 2021 (dystrybucja: Gutek Film)

PIOSENKA AUTORSKA

Na podstawie filmu można przygotować scenariusz lekcji poświęcony piosence autorskiej (czym jest, a czym nie jest, najważniejsi reprezentanci, znaczenie w kulturze). W filmie gra nawet Patrycja Volny, czyli córka Jacka Kaczmarskiego (i gra niejako samą siebie, bo córkę artysty), co może posłużyć jako pretekst do przybliżenia sylwetki barda.

FILM MUZYCZNY

W ramach edukacji stricte filmoznawczej „Piosenki o miłości” mogą stanowić przyczynek do dyskusji o filmie muzycznym i o wykorzystaniu muzyki w narracji filmowej – także w celu charakterystyki bohaterów. Teksty piosenek Alicji oddają jej stan wewnętrzny, a sposób, w jaki wykonuje swoje utwory (prosty, skromny, w minimalnej aranżacji) jest skontrastowany z tym, jak wykonują je później inne osoby (forsowna, „gwiazdorska” wersja Igi Krefft).

Kadr z filmu „Piosenki o miłości”, reż. Tomasz Habowski, Polska 2021 (dystrybucja: Gutek Film)

DOJRZAŁOŚĆ EMOCJONALNA W ZWIĄZKU

Na podstawie „Piosenek o miłości” można przeprowadzić zajęcia dotyczące dojrzałości emocjonalnej, zwłaszcza tej w relacjach z innymi. Wspólnie z uczniami można przeanalizować, jakie błędy popełniają Robert i Alicja, wskazać, co ich od siebie oddala (on – kłamstwa, złamanie obietnicy, wykorzystanie twórczości, ona – zamknięcie w sobie, niepewność).

RELACJA SYN-OJCIEC I KONFLIKT POKOLENIOWY

„Piosenki o miłości” w satysfakcjonujący sposób poruszają tematy: konfliktu pokoleniowego, wymagających i oschłych rodziców, braku porozumienia w rodzinie, prób zaimponowania rodzicowi, radzenia sobie z trudnym rodzicem (siostra Roberta wybiera spolegliwość względem humorów ojca i karierę w branży całkowicie niezwiązanej z aktorstwem; Robert jest nastawiony bardziej konfrontacyjnie, buntuje się, podejmuje też rywalizację z ojcem na polu jego specjalizacji, czyli sztuki). Relacja ojciec-syn jest w filmie ciekawie sproblematyzowana i niejednoznaczna: z jednej strony kłócą się i nie zgadzają, zdarza im się nawet wzajemnie sobą gardzić, z drugiej – są do siebie bardzo podobni, a jednemu zależy na opinii drugiego.

Kadr z filmu „Piosenki o miłości”, reż. Tomasz Habowski, Polska 2021 (dystrybucja: Gutek Film)

PASJA

Film opowiada m.in. o próbie pogodzenia pasji z szarą codziennością. Konfrontuje dwie postawy: traktowanie pasji jako prywatnego hobby po godzinach (Alicja) oraz chęć uczynienia z pasji pracy, źródła zarobku (Robert). „Piosenki o miłości” nadają się tym samym do zajęć z pogranicza doradztwa zawodowego, do zastanowienia się, czym chcielibyśmy się w życiu zajmować i jak to osiągnąć.

PIERWSZA MIŁOŚĆ

Chociaż zakochani bohaterowie są (jak pisaliśmy wyżej) młodzi i niedojrzali, to już sam film podchodzi do ich uczucia dojrzale. „Piosenki o miłości” unikają cukierkowości i tanich klisz, pokazują również, że niedobre zachowania w związku mają swoje konsekwencje. Miłość Alicji i Roberta może zainspirować wiele dyskusji związanych z zasadami budowania zdrowych relacji. Uczniowie będą mogli nie tylko utożsamić się z bohaterami, ale i czegoś od nich nauczyć.

POSZUKIWANIE SWOJEJ DROGI W ŻYCIU

Film rezonuje z typowymi problemami młodzieży – chociaż główni bohaterowie są już po liceum, to tak samo jak uczniowie szukają swojej drogi w życiu, szczęścia w miłości, równowagi między realizacją pasji a zarabianiem pieniędzy.

PRAWA AUTORSKIE

„Piosenki o miłości” poruszają również kwestię praw autorskich do utworów, dzieł sztuki, dóbr intelektualnych. Pokazują kulisy branży muzycznej od strony produkcyjno-dystrybucyjnej, uświadamiają, jak wiele czynników składa się na sukces (lub porażkę) artysty. Z tego względu uważamy ten film za wartościową propozycję dla szkół muzycznych i uczniów liceów o profilu artystycznym.

Piosenki o miłości” (Polska 2021, reż. Tomasz Habowski, 90′)

Chcesz zyskać nielimitowany dostęp do wszystkich materiałów edukacyjnych na naszej stronie? Zobacz, co oferujemy w PAKIECIE PREMIUM!

Katarzyna Kebernik

Dowiedz się jak zamówić seans

Najnowsze materiały edukacyjne

Zobacz wszystkie scenariusze!

Hamlet

Materiały edukacyjne do filmu „Hamlet” (reż. Sean Mathias, Wielka Brytania 2024, czas trwania: 117 min, dystrybucja: KinoMaestro.pl).

Copernicus

Materiały edukacyjne do filmu „Copernicus” (reż. Miłosz Kozioł, Polska 2024, czas trwania: 26 min, Fundacja Edukacji i Sztuki).

LEE. NA WŁASNE OCZY

Materiały edukacyjne do filmu „Lee. Na własne oczy” (reż. Ellen Kuras, USA, Wielka Brytania 2023, czas trwania: 116 min., dystrybucja w Polsce: Monolith Films)

Mój przyjaciel pingwin

Materiały edukacyjne do filmu „Mój przyjaciel pingwin” (reż. David Schurmann, USA, Brazylia 2024, czas trwania: 97 min., dystrybucja w Polsce: Media Squad).

Ozi: Głos deszczowego lasu

Materiały edukacyjne do filmu „Ozi: Głos deszczowego lasu” (reż. Tim Harper, Wielka Brytania, Francja, USA 2023, czas trwania: 97 min., dystrybucja w Polsce: Kino Świat)

Nierozłączni

Materiały edukacyjne do filmu „Nierozłączni” (reż. Jeremy Degruson, Francja, Hiszpania, Belgia 2023, czas trwania: 85 min., dystrybucja w Polsce: M2 Films)

Niepewność. Zakochany Mickiewicz

Materiały edukacyjne do filmu „Niepewność. Zakochany Mickiewicz” (reż. Waldemar Szarek, Polska 2024, dystrybucja: TVP)

Leonardo. Odkrywca

Materiały edukacyjne do filmu „Leonardo. Odkrywca” (reż. J. Capobianco, P. L. Granjon, Francja 2023, czas trwania: 100 min., dystrybucja w Polsce: Best Film)

Był sobie kot

Materiały edukacyjne do filmu „Był sobie kot” (reż. C. Jenkins, Wielka Brytania/Kanada 2024, 88 min., dystrybucja: Monolith Films)