Walory edukacyjne filmu „Piosenki o miłości”
Dowiedz się jak zamówić seansGrupy Wiekowe
Zagadnienia edukacyjne
Szukasz filmu, który zainteresuje Twoich nastoletnich uczniów, a jednocześnie będziesz mógł wykorzystać go na lekcjach? Wybierz się z klasą do kina na „Piosenki o miłości” – romantyczna historia połączona z piosenkami wokalistki zespołu The Dumplings składa się na atrakcyjną całość, nie pozbawioną walorów edukacyjnych.
Szukasz filmu, który zainteresuje Twoich nastoletnich uczniów, a jednocześnie będziesz mógł wykorzystać go na lekcjach? Wybierz się z klasą do kina na „Piosenki o miłości” – romantyczna historia połączona z piosenkami wokalistki zespołu The Dumplings składa się na atrakcyjną całość, nie pozbawioną walorów edukacyjnych.
Kim są główni bohaterowie „Piosenek o miłości”? Ona jest cichą, nieśmiałą dziewczyną z małej miejscowości, która pracuje jako kelnerka. On to syn słynnego warszawskiego aktora, który większość czasu spędza na imprezowaniu. Co ich połączy? Miłość – do muzyki i siebie nawzajem.
Nietrudno dostrzec w „Piosenkach o miłości” duży potencjał edukacyjno-wychowawczy. Co więcej, uczniowie z pewnością chętnie pójdą na ten film, bo występują w nim popularni muzycy (nie tylko Justyna Święs w głównej roli, ale i Krzysztof Zalewski, Iga Krefft…). Opowieść dotyka też uniwersalnych problemów młodych ludzi.
Jakie są WALORY EDUKACYJNE filmu „Piosenki o miłości”?
MOTYW ARTYSTY
Głównymi bohaterami są muzycy; film w naturalny sposób wykorzystuje zatem obecny w podstawie programowej motyw artysty. Co więcej, w „Piosenkach o miłości” mamy do czynienia z pokazaniem różnych aspektów bycia artystą oraz różnych podejść do tworzenia sztuki – Alicja to naturszczyk, kocha muzykę dla samej radości tworzenia, bez aspiracji (lub odwagi?) do zyskania rozpoznawalności; Robert marzy o sławie, ale brakuje mu pomysłu, ukierunkowania, wizji; ojciec Roberta to uznany aktor o silnym charakterze i wybujałym ego, który w swojej karierze wybiera pieniądze kosztem jakości, a związane z tym poczucie wstydu przekuwa w gniew wymierzony w najbliższych.
Film portretuje również wyzwania stojące przed młodymi ludźmi z talentem, ich dylematy – czy lepiej tworzyć „do szuflady” i pozostać wiernym sobie; czy wyjść ze swoją sztuką do ludzi i narazić się na klęskę? Komponować dla siebie czy dla pieniędzy? A może da się to połączyć? I kiedy jest się wystarczająco dobrym, by pokazać się światu? „Piosenki o miłości” zahaczają też o temat powiązań między sztuką a polityką. Seans może również posłużyć polonistom do pokazania współczesnej sytuacji artystów i jako kontynuacja charakteryzowania różnych spojrzeń na rolę artysty przy omawianiu poszczególnych epok literackich. W ramach zajęć uczniowie mogą np. wymienić cechy łączące Alicję z romantyczną figurą artysty (artysta jako czujący mocniej, talent jako dar „od bogów”, pogarda dla traktowania sztuki jako źródła zarobku itp.).
PIOSENKA AUTORSKA
Na podstawie filmu można przygotować scenariusz lekcji poświęcony piosence autorskiej (czym jest, a czym nie jest, najważniejsi reprezentanci, znaczenie w kulturze). W filmie gra nawet Patrycja Volny, czyli córka Jacka Kaczmarskiego (i gra niejako samą siebie, bo córkę artysty), co może posłużyć jako pretekst do przybliżenia sylwetki barda.
FILM MUZYCZNY
W ramach edukacji stricte filmoznawczej „Piosenki o miłości” mogą stanowić przyczynek do dyskusji o filmie muzycznym i o wykorzystaniu muzyki w narracji filmowej – także w celu charakterystyki bohaterów. Teksty piosenek Alicji oddają jej stan wewnętrzny, a sposób, w jaki wykonuje swoje utwory (prosty, skromny, w minimalnej aranżacji) jest skontrastowany z tym, jak wykonują je później inne osoby (forsowna, „gwiazdorska” wersja Igi Krefft).
DOJRZAŁOŚĆ EMOCJONALNA W ZWIĄZKU
Na podstawie „Piosenek o miłości” można przeprowadzić zajęcia dotyczące dojrzałości emocjonalnej, zwłaszcza tej w relacjach z innymi. Wspólnie z uczniami można przeanalizować, jakie błędy popełniają Robert i Alicja, wskazać, co ich od siebie oddala (on – kłamstwa, złamanie obietnicy, wykorzystanie twórczości, ona – zamknięcie w sobie, niepewność).
RELACJA SYN-OJCIEC I KONFLIKT POKOLENIOWY
„Piosenki o miłości” w satysfakcjonujący sposób poruszają tematy: konfliktu pokoleniowego, wymagających i oschłych rodziców, braku porozumienia w rodzinie, prób zaimponowania rodzicowi, radzenia sobie z trudnym rodzicem (siostra Roberta wybiera spolegliwość względem humorów ojca i karierę w branży całkowicie niezwiązanej z aktorstwem; Robert jest nastawiony bardziej konfrontacyjnie, buntuje się, podejmuje też rywalizację z ojcem na polu jego specjalizacji, czyli sztuki). Relacja ojciec-syn jest w filmie ciekawie sproblematyzowana i niejednoznaczna: z jednej strony kłócą się i nie zgadzają, zdarza im się nawet wzajemnie sobą gardzić, z drugiej – są do siebie bardzo podobni, a jednemu zależy na opinii drugiego.
PASJA
Film opowiada m.in. o próbie pogodzenia pasji z szarą codziennością. Konfrontuje dwie postawy: traktowanie pasji jako prywatnego hobby po godzinach (Alicja) oraz chęć uczynienia z pasji pracy, źródła zarobku (Robert). „Piosenki o miłości” nadają się tym samym do zajęć z pogranicza doradztwa zawodowego, do zastanowienia się, czym chcielibyśmy się w życiu zajmować i jak to osiągnąć.
PIERWSZA MIŁOŚĆ
Chociaż zakochani bohaterowie są (jak pisaliśmy wyżej) młodzi i niedojrzali, to już sam film podchodzi do ich uczucia dojrzale. „Piosenki o miłości” unikają cukierkowości i tanich klisz, pokazują również, że niedobre zachowania w związku mają swoje konsekwencje. Miłość Alicji i Roberta może zainspirować wiele dyskusji związanych z zasadami budowania zdrowych relacji. Uczniowie będą mogli nie tylko utożsamić się z bohaterami, ale i czegoś od nich nauczyć.
POSZUKIWANIE SWOJEJ DROGI W ŻYCIU
Film rezonuje z typowymi problemami młodzieży – chociaż główni bohaterowie są już po liceum, to tak samo jak uczniowie szukają swojej drogi w życiu, szczęścia w miłości, równowagi między realizacją pasji a zarabianiem pieniędzy.
PRAWA AUTORSKIE
„Piosenki o miłości” poruszają również kwestię praw autorskich do utworów, dzieł sztuki, dóbr intelektualnych. Pokazują kulisy branży muzycznej od strony produkcyjno-dystrybucyjnej, uświadamiają, jak wiele czynników składa się na sukces (lub porażkę) artysty. Z tego względu uważamy ten film za wartościową propozycję dla szkół muzycznych i uczniów liceów o profilu artystycznym.
„Piosenki o miłości” (Polska 2021, reż. Tomasz Habowski, 90′)
Chcesz zyskać nielimitowany dostęp do wszystkich materiałów edukacyjnych na naszej stronie? Zobacz, co oferujemy w PAKIECIE PREMIUM!
Katarzyna Kebernik