Grupy Wiekowe
Zagadnienia edukacyjne
Film Krzysztofa Langa opowiada o wydarzeniach marcowych w ciekawy, angażujący sposób. Wyjątkowo sympatyczna para głównych bohaterów, zagrana przez utalentowanych aktorów, to postaci, z którymi młodzi widzowie utożsamią się bez problemu. „Marzec ‘68” można oglądać w kinach od 25 marca, a my już dzisiaj polecamy ten tytuł uwadze wszystkich nauczycieli klas 7-8 oraz szkół ponadpodstawowych.
Kiedy Janek (Ignacy Liss) poznaje Hanię (Vanessa Aleksander) od razu się w niej zakochuje. Ona również szybko ulega jego urokowi. Niestety, Polska czasów Gomułki nie jest miejscem, w którym młodzi ludzie mogą swobodnie cieszyć się życiem i pierwszą miłością. Rok 1968 stoi pod znakiem zajadłej antysemickiej nagonki. W takim świecie uczucie żydowskiej dziewczyny oraz syna komunistycznego działacza nie może mieć szczęśliwego zakończenia…
Film Krzysztofa Langa opowiada o wydarzeniach marcowych w ciekawy, angażujący sposób. Wyjątkowo sympatyczna para głównych bohaterów, zagrana przez utalentowanych aktorów, to postaci, z którymi młodzi widzowie utożsamią się bez problemu. „Marzec ‘68” można oglądać w kinach od 25 marca, a my już dzisiaj polecamy ten tytuł uwadze wszystkich nauczycieli klas 7-8 oraz szkół ponadpodstawowych.
Tematy, które warto poruszyć z uczniami po seansie filmu „Marzec’ 68”:
- Wydarzenia marcowe. Historycy są zgodni: „Marzec’68” prezentuje rzetelną i nieprzekłamaną wersję wydarzeń. Wartościowość filmu polega też na tym, że wszystkie fakty historyczne są podane w przystępny dla młodego widza sposób. Uczeń poznaje przebieg wydarzeń niejako „przy okazji” – śledząc historię miłosną i angażując się w przygody bohaterów. To jeden z wielu dowodów na to, że historię najciekawiej opowiada się z perspektywy przeciętnych ludzi, wciągniętych w jej wir.
- Prawa obywatelskie i wolność osobista. „Marzec’ 68” w dużej mierze opowiada o łamaniu podstawowych praw przynależnych każdemu obywatelowi. Na przykładzie tego, w jaki sposób funkcjonariusze traktują Hanię, jej tatę oraz protestujących studentów można wytłumaczyć uczniom ten problem.
- Antysemityzm, ksenofobia i rasizm. Być może największą zaletą filmu i jego najbardziej ponadczasową wartością jest zdecydowane skrytykowanie uprzedzeń rasowych. W „Marcu’ 68” z trudną sytuacją zmuszonych do emigracji Żydów stykamy się od wewnątrz, z perspektywy pojedynczego człowieka i jego rodziny. Dzięki temu film odwołuje się do empatii i pokazuje realne tragedie stojące za szkodliwymi ideologiami.
- Cenzura. „Marzec’ 68” dobrze pokazuje, na czym polega cenzura kultury i mediów. Przedstawia również mechanizm działania nagonki politycznej, agitacji.
- Tożsamość narodowa. Czym jest, a czym nie jest? Czy możemy zdefiniować, kto ma prawo uważać się za Polaka, a kto nie? Film wskazuje, jak płynnym pojęciem jest tożsamość narodowa. Uświadamia, że nie jest to również kryterium, którego można używać do wartościowania kogokolwiek.
- Tragiczna miłość. Młodzi widzowie z pewnością dostrzegą w uczuciu Hani i Janka podobieństwa do przeżywanych przez siebie pierwszych zauroczeń. Nauczyciele wychwycą i pomogą uczniom dostrzec pokrewieństwo z wieloma klasycznymi opowieściami miłosnymi, przede wszystkim „Romeem i Julią”.
- „Dziady” Adama Mickiewicza i ich wywrotowy charakter. „Marzec’ 68” świetnie sprawdzi się jako film kontekstowy przy omawianiu „Dziadów”, zwłaszcza części III. Pokazuje, że dramat Mickiewicza był ważny dla Polaków w różnych momentach dziejowych. Pozwoli uczniom dostrzec również buntowniczość tej lektury szkolnej. Wielką zaletą filmu jest to, że daje możliwość wysłuchania Wielkiej Improwizacji w słynnej interpretacji Holoubka (sam głos) – w jego wykonaniu tekst robi niesamowite wrażenie.
Pobierz darmowe, przygotowane przez historyków scenariusze lekcji do filmu „Marzec’ 68” i zobacz, co mają do powiedzenia na jego temat specjaliści: TUTAJ.
Katarzyna Kebernik