„Najlepsze urodziny królika Karola”
Dowiedz się jak zamówić seansZalety edukacyjne filmu
Grupy Wiekowe
Zagadnienia edukacyjne
Królika Karola poznajemy tuż przed jego piątymi urodzinami, na które bardzo czeka. To ma być jego wielki dzień, bo przecież solenizant zawsze jest najważniejszy, prawda? Karol ma duże oczekiwania względem obchodów swojego święta i osób, które mają mu w nich towarzyszyć. Niestety – jak to często w życiu bywa – nieprzewidziane okoliczności wywracają plany Karola do góry nogami.
Królika Karola poznajemy tuż przed jego piątymi urodzinami, na które bardzo czeka. To ma być jego wielki dzień, bo przecież solenizant zawsze jest najważniejszy, prawda? Karol ma duże oczekiwania względem obchodów swojego święta i osób, które mają mu w nich towarzyszyć. Niestety – jak to często w życiu bywa – nieprzewidziane okoliczności wywracają plany Karola do góry nogami. Jak króliczek poradzi sobie z rozczarowaniem i frustracją? Czego Karol i my, widzowie, nauczymy się w dniu jego piątych urodzin?
„Najlepsze urodziny królika Karola” to film animowany przeznaczony dla najmłodszych widzów. Seans będzie odpowiedni dla dzieci już od 4 roku życia, ale uczniowie pierwszych klas szkoły podstawowej również mogą wyciągnąć z niego niejedno wartościowe przesłanie.
Pojawienie się rodzeństwa i miejsce dziecka w rodzinie
Piąte urodziny są dla Karola bardzo ważne. I to nie tylko dlatego, że nigdy wcześniej nie był
tak dużym i świadomym (króliczym) chłopcem, ale głównie dlatego, że to dla niego okazja,
aby przynajmniej na jeden dzień odzyskać pełną uwagę rodziców, którą częściowo utracił
wraz z pojawieniem się na świecie jego młodszej siostry, Klary. Rodzice wiedzą, że niemowlak pochłania dużo ich czasu i uwagi. Starają się, żeby starszy syn nie czuł się przez to poszkodowany, jednak nie wszystkie komplikacje oraz przeszkody da się przewidzieć
i przeskoczyć króliczym susem…
Gdy nastaje długo wyczekiwany przez Karola dzień, okazuje się, że wszystkie jego plany – wspólne jedzenie tortu marchewkowego z rodziną i przyjaciółmi, rozpakowywanie prezentów, wycieczka nad jezioro i zabawa z kolegami – muszą poczekać. Powodem jest choroba Klary,
z którą rodzice muszą jechać do lekarza. Zaistniała sytuacja wzbudza w Karolu szereg negatywnych emocji – złość, smutek, rozżalenie, frustrację i rozczarowanie.
Emocje te wywołują z kolei w solenizancie bunt i popychają go do odrzucenia wszystkich propozycji rodziców – nie chciał jechać razem z nimi do szpitala, a nawet ucieka z podwórka swojej przyjaciółki Moniki, u której miał się bawić do czasu powrotu rodziców.
Karol postanawia, nie mówiąc o tym nikomu, wyruszyć w odwiedziny do swojej babci,
która zawsze ma dla niego czas. Zabiera ze sobą wózek ze swoimi ulubionymi zabawkami,
w którym niepostrzeżenie chowa się Ciasteczek – mały kurczak, pełniący funkcję udomowionego zwierzaka w króliczej rodzinie.
Chociaż starszy brat nie nawiązuje zbyt wielu interakcji ze swoją siostrą w trakcie filmu,
to jednak właśnie stosunki między rodzeństwem, a także relacje w rodzinie, w której jest więcej niż jedno dziecko, można uznać za główny temat i walor edukacyjny tej opowieści.
Historia królika Karola może pomóc dzieciom zrozumieć, że rodzina jest zespołem,
który powinien się wspierać w każdej sytuacji. Ograniczone zasoby, którymi dana rodzina dysponuje (takie jak chociażby czas i uwaga rodziców) są czymś, co należy rozsądnie rozdzielać z uwzględnieniem i poszanowaniem dobra wszystkich jej członków, a nie czymś, o co należy wzajemnie się licytować i walczyć. Można zyskać o wiele więcej, wspierając swoje rodzeństwo, niż będąc o nie zazdrosnym.
W trakcie wyprawy Karola do lasu Ciasteczek staje się dla królika odpowiednikiem młodszej siostry, bo to właśnie on w czasie wycieczki jest postacią mniejszą, słabszą, wymagającą pomocy i opieki. Paradoksalnie jednak to Monika, która nie ma rodzeństwa, przekonuje Karola, że nie można zostawić kurczaczka samego na wysokim drzewie, mówiąc: „nie pamiętasz jak byłeś mały?”.
Dopiero zrozumienie tego, że rodzina jest drużyną, która powinna grać zawsze do jednej bramki pozwoli dzieciom wyzbyć się zazdrości. Przyswojenie tego będzie z kolei na pewno łatwiejsze, gdy dziecko zrozumie, że nie tylko jemu jest trudno w nowej sytuacji rodzinnej. Bycie starszym bratem lub siostrą jest niełatwe, bo nagle trzeba zacząć wszystkim się dzielić
i opiekować się kimś, kto na początku – jak mówi sam Karol – „nawet nie umie się w nic bawić”.
Jednak z czasem bycie młodszą siostrą lub bratem też bywa całkiem trudne, gdy chce się być dobrym kompanem dla kogoś, kto jest starszy, silniejszy i bardziej doświadczony.
Także rodzicom często towarzyszą trudne emocje, gdy z różnych przyczyn muszą wybierać
i przekierowywać więcej uwagi na jedno z dzieci. Każdy nieraz potrzebuje więcej opieki i troski, dlatego nie zawsze można być w centrum uwagi. Wszystkie te zależności są świetnie zobrazowane w „Najlepszych urodzinach królika Karola”, a im szybciej dziecko je zrozumie,
tym lepiej będzie sobie radziło w wielu sytuacjach społecznych.
Priorytety, hierarchia wartości i niełatwe decyzje
Opowieść o świętowaniu urodzin Karola jest również świetnym materiałem do przepracowania z dziećmi tematu rozumienia co jest naprawdę ważne oraz wykształcania w nich umiejętności oceniania, co w danej sytuacji jest „wyższym dobrem”. Mimo, że urodziny ma się tylko raz
w roku, a piąte urodziny – tylko raz w życiu, to zadbanie o zdrowie siostry jest większym priorytetem niż świętowanie urodzin. Imprezę zawsze można przesunąć, a niepokojący stan zdrowia może się szybko pogorszyć.
W życiu nie zawsze wszystko idzie po naszej myśli, a niektóre sytuacje i stany, takie jak np. choroba czy kataklizmy są niezależne od człowieka i mogą diametralnie zmieniać plany,
co nie oznacza, że daje nam to prawo do przerzucania swojej frustracji na innych ludzi,
którzy – tak samo jak my – nie mieli wpływu na zmieniające się okoliczności.
Razem z Karolem dziecko uczy się, że nie powinno wyżywać się na niewinnych osobach,
które nie mają związku z przyczyną jego rozczarowań lub niepowodzeń, szczególnie jeśli są to bliscy i przyjaciele, którzy próbują znaleźć rozwiązanie zaistniałych komplikacji i wesprzeć w ich przezwyciężeniu.
Prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie
Urodzinowe przygody Karola to także opowieść o przyjaźni i wykluczających się wartościach, między którymi musimy nieraz wybierać, kierując się dobrem przyjaciela. Przed takim wyzwaniem stanęła Monika, gdy zorientowała się, że Karol oddalił się od domu.
Dziewczynka mogła od razu ostrzec swoją mamę, że Karol gdzieś zniknął, z obawy, że może
mu grozić niebezpieczeństwo lub ukrywać jego nieobecność z powodu chęci bycia lojalną wobec przyjaciela. Monika powiedziała mamie, że bawi się z Karolem w chowanego i poszła
do lasu szukać go jedynie z psem, co w prawdziwym życiu mogłoby skończyć się dla dzieci tragicznie. Jest to więc kolejny wątek opowieści, w którym powraca temat trudnych wyborów
i umiejętności wskazywania „wyższego dobra”.
Ponadto film pokazuje też, że z przeszkodami zawsze o wiele łatwiej jest radzić sobie razem
z przyjaciółmi niż w pojedynkę. Karol z pewnością nie wydostałby się ze stawu, gdyby nie Monika i Bello, którzy go wyciągnęli. Mimo, że Bello to „najbardziej ośliniony pies na świecie”,
to Karol podczas wycieczki do lasu przekonał się, że trzeba nauczyć się akceptować wady swoich przyjaciół, bo nikt nie jest idealny, a w świecie bez przyjaciół często jesteśmy
całkowicie zgubieni.
Teza ta znajduje potwierdzenie także w innych scenach filmu. Monika nie zeszłaby bez pomocy Karola z wieży widokowej z połamanymi szczeblami w drabinie. Nie wiadomo też, ile czasu spędziliby w norze pod ziemią Fredek i Wacek, gdyby ich wołania o pomoc nie usłyszał Karol
z Moniką. Będąc we czworo – nawet, jeśli nie jest łatwiej znaleźć bezpośrednie rozwiązanie problemu, to przynajmniej można głośniej wołać o pomoc.
Emocje jako drogowskazy
Tak jak zostało już wcześniej wspomniane – film porusza temat radzenia sobie z wieloma trudnymi emocjami, takimi jak: złość, smutek, rozżalenie, frustracja, rozczarowanie, a także poczucie odrzucenia, których Karol doświadczał na początku swoich urodzin. Na późniejszym etapie wędrówki po lesie zwierzątka odczuwały strach przed tym, co może je czekać w trakcie panującej burzy oraz poczucie winy spowodowane tym, że nie posłuchały rodziców.
W tym samym czasie rodzice szukający swoich dzieci również ogromnie się bali o ich bezpieczeństwo i mieli poczucie winy z powodu tego, że nie zostały one należycie dopilnowane.
„Najlepsze urodziny królika Karola” mogą pomóc w rozmowie z dziećmi na temat radzenia sobie ze swoimi emocjami, zwłaszcza tymi negatywnymi, gdy sprawy nie idą po naszej myśli
lub tymi, które są spowodowane nowymi sytuacjami życiowymi, na które nawet jeśli nie jesteśmy do końca gotowi, to nie mamy na nie zbyt dużego wpływu.
Film może pomóc spojrzeć dzieciom na emocje jak na drogowskazy, które pokazują nam
jak dana sytuacja na nas oddziałuje, a gdy już to wiemy – łatwiej podjąć nam odpowiednie działania, aby odnaleźć się i dostosować do tego, co nas spotyka i otacza. Innymi słowy – emocje są narzędziami, które często pomagają nam podejmować dobre decyzje, jeśli tylko potrafimy je właściwie odczytywać. Na przykład, strach nakazuje nam zachować czujność,
a poczucie winy skłania do przemyślenia i poprawy wcześniejszego zachowania.
Las rządzi się swoimi prawami
Leśna wędrówka Karola i jego przyjaciół może być także pretekstem do podjęcia –
nawet z najmłodszymi dziećmi – tematów związanych z przyrodą, dzikimi zwierzętami,
leśnymi zagrożeniami, zasadami właściwego zachowywania się w lesie oraz szacunkiem względem mieszkańców tego miejsca, w którym to ludzie są gośćmi, a zwierzęta gospodarzami.
Pobierz bezpłatne materiały edukacyjne przygotowane przez dystrybutora filmu.
„Najlepsze urodziny królika Karola” w kinach już od 9 czerwca. Serdecznie zapraszamy!
Oliwia Morawiecka