Blog

„The Old Oak”

Dowiedz się jak zamówić seans

Szansa i ryzyko spotkania

Grupy Wiekowe

Zagadnienia edukacyjne

W The Old Oak, pubie w podupadającym miasteczku niedaleko Durnham, spotyka się lokalna społeczność. Choć bar lata świetności ma już za sobą, nadal pełni ważną funkcję, stając się miejscem, w którym dojrzewa wspólna, gorzka narracja o przeszłości. The Old Oak mógłby jednoczyć mieszkańców – okazuje się jednak, że wzajemnie podsycana frustracja ma niewielki potencjał integracyjny.

Gdy do miasteczka przyjeżdża grupa uchodźców z Syrii, atmosfera staje się napięta. Mieszkańcy zmagają się przecież z własnymi problemami. Zamknięte przed laty kopalnie doprowadziły miasteczko do ruiny, a górników – na skraj ubóstwa. Brytyjczycy reagują na nowo przybyłych z mieszaniną wrogości i zazdrości, zwłaszcza że Syryjczycy mogą liczyć na hojne wsparcie organizacji charytatywnych, którego dotkliwie brakuje lokalnej społeczności. Czy w takiej sytuacji pokojowe spotkanie dwóch kultur jest w ogóle możliwe? Czy dzięki inicjatywie młodej Syryjki Yary i TJ Ballantyne’a, właściciela pubu, społeczność odnajdzie wspólne wartości i solidarność?

Zobacz zwiastun filmu „The Old Oak”

Problem migracji

Nazwisko reżysera filmu, Kena Loacha, zwiastuje społeczną wrażliwość i wnikliwą analizę wyzwań współczesności. Zapowiedź ta zostaje w „The Old Oak” spełniona. Podjęcie pilnego dziś tematu migracji wykracza poza konstatację o koniecznym podzieleniu się przestrzenią życiową i poza postulat przyjęcia ludzi z doświadczeniem uchodźczym przez zachodnie społeczeństwa. Loach wskazuje, z jakimi problemami – na poziomie lokalnym – wiąże się integracja grup reprezentujących różne kultury. Uświadamia widzowi, że moment spotkania nie zawsze jest dobry, nie zawsze sprzyja dialogowi.

W filmie pojawiają się nieco upraszczające oskarżenia (znaczna część bohaterów to rasiści, którzy w swoim postrzeganiu świata nie potrafią wykroczyć poza stereotypy), ale Loach powstrzymuje się przed moralizowaniem i wskazywaniem łatwych rozwiązań. Seans „The Old Oak” zachęca do poważnej i być może trudnej rozmowy o tym, jak negocjować z przybyszami warunki życia we wspólnej przestrzeni, jak oswajać dzielące nas różnice i jak się odnaleźć w multikulturowym społeczeństwie.

Kadr z filmu „The Old Oak”, reż. Ken Loach, Wielka Brytania, Francja, Belgia 2023, dystrybucja w Polsce: Aurora Films.

Wartość tradycji

„The Old Oak” to także znakomity wstęp do rozważań na temat znaczenia tradycji – tego, w jaki sposób można ją chronić, ale także rozwijać i kontynuować. Dąb w nazwie pubu to symbol szczególnie ważny w anglosaskiej kulturze. Jako długowieczne drzewo, od wieków kojarzony jest z ideą trwałości i z wiernością rodzimemu dziedzictwu. Ten symboliczny potencjał dębu może być jednak rozumiany nieco opacznie. Bywalcy baru chcieliby za wszelką cenę zachować dawne zwyczaje, nie dostrzegając, że w ich rozumieniu przeszłości nie ma już niczego twórczego – że powroty do minionych czasów służą tylko rozpamiętywaniu dawnych krzywd. Na szczęście niektórzy z nich przekonają się, że symbolika dębu zawiera w sobie także zapowiedź rozwoju (żołędzie, które stanowią początek potężnych drzew). To właśnie ten potencjał przemiany ma szczególne znaczenie w kontekście filmu. Pojawienie się uchodźców jest przecież wezwaniem do rozwoju, do tworzenia kolejnych, lokalnych zwyczajów.

Na marginesie warto dodać, że „The Old Oak” można zestawić z lekturami poruszającymi temat i przemijania pewnych konwencji i formuł – np. z opowiadaniami Brunona Schulza („Ulica Krokodyli”, „Sklepy cynamonowe”). Można w nich odnaleźć zaskakująco podobne pytania na temat stagnacji i nowoczesności; podobne refleksje dotyczące skłonności świata do przeobrażeń.

Czym jest przeszłość?

„The Old Oak” stawia pytania nie tylko o tradycję i zwyczaje, ale też o historię, o nasz stosunek do tego, co minęło. Pytania te nie służą ani nostalgicznym wspomnieniom, ani neurotycznym introspekcjom. Padają w perspektywie współczesnych problemów.

Bywalcy The Old Oak początkowo skupiają się wyłącznie na swoich krzywdach. Przeszłość jest dla nich źródłem frustracji. Zarazem zamyka bohaterów w hermetycznym kręgu konkretnej opowieści, niezrozumiałej dla nikogo spoza ich wąskiego grona. Jednak stopniowo, pod wpływem inicjatyw takich jak wspólne posiłki, Brytyjczycy zaczynają dostrzegać w swojej historii momenty solidarności i wspólnoty. Dzięki temu odkrywają, że przeszłość może być nie tylko ciężarem, ale także drogowskazem w obliczu współczesnych wyzwań. Film pokazuje, jak można wykorzystać trudne doświadczenia, aby lepiej zrozumieć teraźniejszość i odpowiadać na wyzwania, które przed nami stawia.

Kadr z filmu „The Old Oak”, reż. Ken Loach, Wielka Brytania, Francja, Belgia 2023, dystrybucja w Polsce: Aurora Films.

Piękno spotkania

W filmie Loacha widzimy, jak społeczność lokalna oraz uchodźcy stopniowo przełamują bariery różnic kulturowych, odnajdując wspólne wartości. Kluczowe dla tego procesu momenty – uświadamiania sobie licznych, wzajemnych podobieństw – to kolejne szanse na to, aby tworzyć lepszą przyszłość. Nie wszyscy bohaterowie potrafią je zrozumieć i wykorzystać, ale integracja, jak wskazuje Loach, to przecież proces.

W tym kontekście warto zauważyć, że „The Old Oak” może stanowić stanowi ciekawy materiał do rozmowy o filozofii dialogu. Emmanuel Levinas twierdził, że człowiek w ogóle nie może istnieć poza relacją z Innym. To właśnie w dialogu, w którym Ja odnosi się do Ty, otwierają się nowe możliwości zrozumienia siebie i własnej historii. Spotkanie z Innym staje się więc szansą nie tylko na odkrycie wspólnych wartości i doświadczeń. Pozwala też na oswojenie własnych strat, pogodzenie się z przeszłością i budowanie nowego jutra.

Na film „The Old Oak” zapraszamy do kin od 10 maja!

Agata Szulc-Woźniak

Dowiedz się jak zamówić seans

Najnowsze materiały edukacyjne

Zobacz wszystkie scenariusze!

„Jurek Maskonurek. Misja Puffinów”

Materiały edukacyjne do filmu „Jurek Maskonurek. Misja Puffinów” (reż. Nestor F. Dennis, Hiszpania, Włochy 2024, dystrybucja: Mówi Serwis)

„Niepewność. Zakochany Mickiewicz”

Materiały edukacyjne do filmu „Niepewność. Zakochany Mickiewicz” (reż. Waldemar Szarek, Polska 2024, dystrybucja: TVP)

„Leonardo. Odkrywca”

Materiały edukacyjne do filmu „Leonardo. Odkrywca” (reż. J. Capobianco, P. L. Granjon, Francja 2023, czas trwania: 100 min., dystrybucja w Polsce: Best Film)

„Jedno życie”

Materiały edukacyjne do filmu „Jedno życie” (reż. James Hawes, Wielka Brytania 2023, 110 min., dystrybucja: Monolith Films).

Strażniczka smoków

Materiały do filmu „Strażniczka smoków” (reż. Jianping Li, Salvador Simo, Hiszpania, Chiny 2024, 99 minut)

Kicia Kocia w przedszkolu

Materiały edukacyjne do filmu „Kicia Kocia w przedszkolu” (reż. M. Stróżycka, A. Błaszczyk, K. Majsner, Polska 2023, 42 min., dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

Przysięga Ireny

Materiały do filmu „Przysięga Ireny” (reż. Louise Archambault, Kanada, Polska 2023, 120 minut)

Kobieta z…

Materiały edukacyjne do filmu „Kobieta z...” (reż. Małgorzata Szumowska, Michał Englert, prod. Polska 2023, 132 min., dystrybucja: Next Film)

Film dla kosmitów

Materiały edukacyjne do „Filmu dla kosmitów” (reż. Piotr Stasik, Polska 2024, 73 min., dystrybucja: TVP)