Sytuacja na Ukrainie – 3 filmy, które pomogą uczniom poradzić sobie z lękiem i niepokojem
Dowiedz się jak zamówić seansGrupy Wiekowe
Niespokojna sytuacja na Wschodzie odbija się na samopoczuciu większości z nas. Z pewnością także Twoi uczniowie lub Twoje dzieci zmagają się z lękiem związanym z kryzysem politycznym i perspektywą wojny. Jako wychowawca lub rodzic możesz im pomóc w oswojeniu tych negatywnych emocji, a za narzędzie w tym celu może posłużyć Ci film.
Niespokojna sytuacja na Ukrainie odbija się na samopoczuciu większości z nas. Także Twoi uczniowie lub Twoje dzieci zmagają się z lękiem związanym z kryzysem politycznym i perspektywą wojny. Jako wychowawca lub rodzic z pewnością chcesz im pomóc w oswojeniu tych negatywnych emocji, a za narzędzie w tym celu może posłużyć Ci film.
Mamy dla Ciebie 3 propozycje filmowe wraz ze scenariuszami lekcji do pobrania (po kliknięciu w link przenoszący do karty filmu). Żaden z tych tytułów nie odnosi się bezpośrednio do sytuacji na Ukrainie, ale każdy uczy radzenia sobie z kryzysem wewnętrznym. Wierzymy, że takie przeniesienie do filmowego świata będzie miało terapeutyczny wpływ na Twoich podopiecznych, pozwalając im lepiej zrozumieć swoje emocje.
„Siedem minut po północy” (reż. J.A. Bayona; Hiszpania, USA, Wielka Brytania 2016, 108’)
Klasy VII-VIII
Bohater tego poruszającego filmu zmaga się z wieloma problemami, które są bliskie młodym widzom. Jest gnębiony w szkole, jego mama ciężko choruje, a tata nie utrzymuje z nim regularnych kontaktów. Nieoczekiwanie z pomocą przychodzi mu magiczna istota, która przenosi go do innego świata. Chłopiec nauczy się w nim nazywać, wyrażać i rozumieć swoje negatywne emocje.
Baśniowa konwencja sprzyja przenoszeniu swoich lęków na fikcyjną opowieść i okiełznywaniu ich razem z głównym bohaterem. Na naszej stronie znajdziesz materiały edukacyjne dla filmu „Siedem minut po północy” (TU). Scenariusz lekcji dotyczy radzenia sobie z emocjami w kryzysowej sytuacji, został opracowany przez psycholożkę. Polecamy wykorzystanie tego filmu oraz dedykowanego mu scenariusza w pracy z uczniami starszych klas szkoły podstawowej.
„Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć” (reż. David Yates; USA, Wielka Brytania 2016; 133’)
Klasy IV-VI, VII-VIII
Eskapizm, czyli ucieczka do innej rzeczywistości, to jedna z najbardziej pokrzepiających metod neutralizowania stresu, jaką oferuje nam kino. Zanurzenie się w filmie lub książce pozwala zapomnieć na chwilę o problemach, wyciszyć się, odnaleźć odpowiedzi na dręczące nas pytania, zyskać pocieszenie w smutku, dostrzec swoje lęki w lękach bohaterów. Wiele już napisano o kompensacyjnej sile opowieści.
„Fantastyczne zwierzęta…” dotyczą m.in. radzenia sobie z lękiem i problemami świata wokół nas – pojawia się w nich motyw bliżej niezidentyfikowanego zła, które ma źródło w niepokoju jednego z bohaterów. W „Fantastycznych zwierzętach…” te złe emocje odnoszą się do sytuacji rodzinnej, ale bez problemu można je przełożyć na każdą inną stresującą sytuację. Przeczytaj więcej TU.
W zasadzie wszystkie filmy z uniwersum Harry’ego Pottera doskonale nadają się do ukojenia dziecięcych lęków: opowiadają o stawianiu czoła przeciwieństwom, samoakceptacji, trudnych emocjach. Są to również popularne i wciągające historie, skutecznie przenoszące odbiorcę do fantastycznego świata.
„Supa Modo” (reż. Likarion Wainaina; Kenia, Niemcy 2018; 74’)
Klasy IV-VI
„Supa Modo” to piękna i mądra opowieść o nieuleczalnie chorej dziewczynce, która jest… obdarzona super mocami. Poprzez atrakcyjną i ciekawą akcję twórcy opowiadają o radzeniu sobie z problemami zbyt ciężkimi na dziecięce barki oraz o potędze pozytywnego myślenia. Film dodaje widzowi otuchy, uczy go też akceptować sytuacje, na które nie ma się wpływu – m.in. zachęcając do przekierowania swojej uwagi i energii na to, na co mamy wpływ.
„Supa Modo” jest przykładem tego, jaką terapeutyczną siłę ma wspólny projekt (filmowy!). Także te negatywne emocje można wyrazić w twórczy sposób (a myśli uczniów zaangażować, by nie przeradzały się w panikę), robiąc coś dobrego dla wspólnoty klasowej. Może dzięki filmowi uda Ci się zachęcić podopiecznych np. do akcji charytatywnej i zneutralizować ich niepokój poprzez wspólne działanie? Scenariusz lekcyjny do tego filmu (zobacz TUTAJ) polecamy szczególnie klasom IV-VI.
Więcej przykładów filmów związanych z radzeniem sobie z lękiem, poczuciem zagrożenia oraz szeroko pojętym kryzysem znajdziecie w naszym przekrojowym artykule poświęconym filmoterapii – TUTAJ. Zachęcamy do zapoznania się z nim.
Katarzyna Kebernik