Blog

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu z „Życiem Animowanym”

Dowiedz się jak zamówić seans

Grupy Wiekowe

Zagadnienia edukacyjne

W najbliższy piątek, 2 kwietnia, obchodzić będziemy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Jego głównym celem jest zwrócenie uwagi na codzienne problemy, z jakimi borykają się osoby ze spektrum, a także szerzenie wiedzy w tym zakresie.

W najbliższy piątek, 2 kwietnia, obchodzić będziemy Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Jego głównym celem jest zwrócenie uwagi na codzienne problemy, z jakimi borykają się osoby ze spektrum, a także szerzenie wiedzy w tym zakresie.

Niestety, brak zrozumienia i niewłaściwa interpretacja pewnych specyficznych zachowań, przejawianych przez ludzi z autyzmem, mogą prowadzić do stygmatyzacji i wykluczenia. W naszym mniemaniu dobrym narzędziem, mogącym przeciwdziałać przejawom takiej dyskryminacji, jest sztuka filmowa. W jaki sposób może pomóc? Kino to przestrzeń, w której mamy szansę poznać cudze doświadczenia, co uwrażliwia nas na niedostrzegane wcześniej problemy. Za sprawą filmowego obrazu możemy spojrzeć na świat z innej perspektywy, co kształtuje w nas postawę empatii wobec odmienności i pomaga oswoić nieznane dla nas rejony.

W tym miejscu warto przywołać takie tytuły, jak uhonorowany czterema Oscarami „Rain Man” czy „Temple Grandin” (nagrodzona m.in. siedmioma statuetkami Emmy). Dzięki tym dziełom szerokie grono odbiorców miało okazję poznać wyzwania, z jakimi na co dzień mierzą się osoby ze spektrum autyzmu. Empatyzując z protagonistami, widz zyskiwał szansę, by zrozumieć mechanizmy, które utrudniają im przystosowanie się do wymagań społeczeństwa. Poza istniejącymi różnicami istnieją przecież także podobieństwa – czasem wystarczy tylko uważniej spojrzeć.

Czy film może pomóc? O terapeutycznej roli kina

Warto jednak wspomnieć, że w kontekście autyzmu medium filmowe może mieć także inną „supermoc”. Dla osoby ze spektrum może stać się ono bowiem łącznikiem ze światem zewnętrznym. Może – za pośrednictwem snutych na ekranie opowieści – umożliwić pokazanie własnej historii, choć czasem jest to nie lada wyzwaniem. Może być także pomocą w przełamywaniu barier. Właśnie o tych magicznych właściwościach kina opowiada film „Życie animowane”.

Bohaterem tej niezwykłej, dokumentalnej opowieści jest Owen Suskind, który w wieku trzech lat przestał mówić i chodzić. Lekarska diagnoza brzmiała: autyzm. Po bezskutecznych próbach nawiązania kontaktu z dzieckiem rodzice zaczęli powoli tracić nadzieję. Przypadkiem spostrzegli, że ich syn podejmował próby komunikowania się ze światem zewnętrznym za pomocą… dialogów zaczerpniętych z disneyowskich animacji. Uniwersalność tych opowieści i występujących w nich schematów pomogła bohaterowi oswoić skomplikowany świat emocji i międzyludzkich relacji.

„Życie animowane” to ciepłe, pełne empatii spojrzenie na cudzą odmienność. To film o terapeutycznej roli kina i o tym, w jaki sposób pomaga ono budować porozumienie ponad podziałami.

Kadr z filmu „Życie animowane”, reż. Roger Ross Williams, prod. USA 2016 (dystrybucja w Polsce: Mayfly)

O czym warto porozmawiać po seansie?

„Życie animowane” to dokument, o którym warto rozmawiać – nie tylko przy okazji Światowego Dnia Świadomości Autyzmu. Film ten skłoni do istotnych refleksji – warto będzie podzielić się nimi w dyskusji z uczniami szkół ponadpodstawowych. Przykładowe kwestie, o których można porozmawiać po seansie, to:

  • Autyzm i syndrom Aspergera – na czym polegają?
  • Empatia wobec odmiennych perspektyw – w kinie i w życiu.
  • Obiektywny język filmu dokumentalnego – ideał czy mit?
  • Co animacja robi w dokumencie? Nowe sposoby mówienia o rzeczywistości.
  • Fenomen Disneya – nie tylko wdzięczność i pochlebstwa.

Wsparciem w dyskusji może być nasz autorski scenariusz lekcji, który w wyczerpujący sposób pomoże Ci omówić wspomniane zagadnienia. Na podstronie filmu znajdziesz także podpowiedź, w jakich serwisach możesz obejrzeć dokument legalnie.

Paulina Kulesza

Dowiedz się jak zamówić seans

Najnowsze materiały edukacyjne

Zobacz wszystkie scenariusze!

ELFY ROZRABIAJĄ

Materiały edukacyjne do filmu „Elfy rozrabiają" (reż. Ute von Münchow-Pohl, Niemcy 2024, dystrybucja w Polsce: Kino Świat)

OSKAR, PATKA I ZŁOTO BAŁTYKU

Materiały edukacyjne do filmu „Oskar, Patka i Złoto Bałtyku” (reż. Magdalena Nieć, Mariusz Palej, Polska 2025, dystrybucja w Polsce: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

FREDDY. PUDEL NIE Z TEJ ZIEMI

Materiały edukacyjne do filmu „Freddy. Pudel nie z tej Ziemi” (reż. Alexs Stadermann, Australia, Niemcy, Hiszpania, Meksyk 2024, dystrybucja w Polsce: Monolith Films)

Jeden na milion

Materiały edukacyjne do filmu „Jeden na milion” (reż. Jon Gunn, USA 2025, dystrybucja w Polsce: Monolith Films)

Fantastyczny Angelo

Materiały edukacyjne do filmu „Fantastyczny Angelo” (reż. Vincent Paronnaud, Alexis Ducord, Francja Luksemburg 2024, dystrybucja w Polsce: Młode Horyzonty)

Dziewczyna z igłą

Materiały edukacyjne do filmu „Dziewczyna z igłą” (reż. Magnus von Horn, Dania Polska Szwecja 2024, dystrybucja w Polsce: Gutek Film)

Dzielna banda i tajemnica zaginionego wujka

Materiały edukacyjne do filmu „Dzielna banda i tajemnica zaginionego wujka” (reż. Juan Jesús García Galocha, Pedro Solís García, Hiszpania 2024, dystrybucja w Polsce: Best Film)

Bambi. Opowieść leśna

Materiały edukacyjne do filmu "Bambi. Opowieść leśna" (reż. Michel Fessler, Francja 2024, czas trwania: 77 min, dystrybucja: M2 Films)

„Basia. Radzę sobie”

Materiały edukacyjne do filmu "Basia. Radzę sobie" (reż. Marcin Wasilewski,, Polska 2024, czas trwania: 52 min, dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)