Blog

Sny o miłości

Dowiedz się jak zamówić seans

Każde uczucie zasługuje na swoją opowieść

Grupy Wiekowe

Zagadnienia edukacyjne

Trudno się przygotować na pierwszą miłość. Często przychodzi znienacka, czasem – trochę za wcześnie. Potrafi być zachwytem i bólem, olśnieniem i udręką, odkryciem prawdy o świecie – i o sobie samym. Nie sposób ją opisać i uchwycić jej esencję, a jednak od wieków próbujemy: w poezji, prozie, filmie, muzyce. „Sny o miłości” to kolejny głos w tej długiej tradycji – delikatny, czuły i prawdziwy.

Zobacz zwiastun filmu „Sny o miłości”:

Siedemnastoletnia Johanne zakochuje się w swojej nauczycielce języka francuskiego. Uczucie, którego doświadcza, nie mieści się w porządku codzienności – dziewczyna przelewa je więc na papier. Pisze z rozbrajającą szczerością, próbując uchwycić emocje, które trudno ubrać w słowa: zachwyt, pragnienie, ból i wstyd. Kiedy matka i babka odkrywają zapiski bohaterki, opisywana przez nią historia miłosna staje się lustrem, w którym przeglądają się trzy kobiety z trzech pokoleń. Każda z nich pamięta tamte pierwsze drżenie serca, rozterki i wątpliwości, tęsknotę za czymś więcej. Film pokazuje, że uczucia nie znają granic wieku ani czasu, a rozmowa o nich może stać się mostem między pokoleniami. Prywatne doświadczenia bohaterek zamieniają się w uniwersalną opowieść o tęsknocie, odkrywaniu siebie i sile słów.

Kadr z filmu „Sny o miłości”, reż. Dag Johan Haugerud, Norwegia 2024, dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty

W centrum historii znajduje się pisanie – jako sposób na zatrzymanie tego, co ulotne, na przetworzenie doświadczenia i próbę zrozumienia siebie. To właśnie słowo staje się dla bohaterki bezpieczną przestrzenią ekspresji. Film zachęca, by przyjrzeć się literaturze i sztuce nie tylko jako „tematom” lekcji, ale jako narzędziom samopoznania i dialogu – z innymi i z samym sobą.

Walory edukacyjne filmu:

Motyw pierwszej miłości to uniwersalny temat obecny w literaturze i sztuce od antyku po współczesność (Safona, Szekspir, Goethe, „Tristan i Izolda”). Film pozwala przyjrzeć się temu doświadczeniu z perspektywy współczesnej młodzieży. Uczniowie mogą skonfrontować filmowy obraz pierwszej miłości z jej literackimi przedstawieniami. Przy okazji warto będzie się zastanowić, jak ewoluował język uczuć na przestrzeni wieków.
Granica między fikcją a rzeczywistością. Zapiski Johanne stają się punktem wyjścia do rozmowy o literaturze autobiograficznej, dziennikach i kreacji literackiej. To okazja, by porozmawiać o prawdzie emocjonalnej w sztuce i o tym, że każda forma ekspresji niesie ze sobą element interpretacji.
Autoekspresja i pisanie jako autoterapia. Film pokazuje, że twórczość może być sposobem na zrozumienie siebie i przepracowanie emocji. Dla młodych widzów to zaproszenie do refleksji nad własnymi strategiami wyrażania uczuć. Warto będzie porozmawiać z uczniami o tym, jak pisanie, prowadzenie dziennika czy tworzenie sztuki może budować samoświadomość i wspierać zdrowie psychiczne.
Rodzina jako przestrzeń wsparcia. To ważny, rzadko poruszany wątek: relacja między trzema pokoleniami kobiet, w której zamiast potępienia pojawia się zrozumienie, rozmowa i czułość. Seans pokaże uczniom, że warto szukać wsparcia u najbliższych, a z trudnymi emocjami nie trzeba mierzyć się samotnie.
Granice w relacji nauczyciel-uczeń. Historia Johanne i jej nauczycielki może stać się punktem wyjścia do rozmowy o odpowiedzialności i dynamice władzy. Fabuła „Snów o miłości” wymyka się pułapce jednoznacznych sądów i moralizatorstwa – zamiast tego z delikatnością zaprasza do rozmowy o granicach, zaufaniu i konsekwencjami działań w sytuacjach, w których jedna strona pełni rolę autorytetu.
O „kulturze terapii”. Seans może zachęcić też do refleksji nad zjawiskiem przenikania języka psychoterapeutycznego do codziennego dyskursu i życia społecznego. Jakie są konsekwencje tego procesu? Czy sprzyja on większej samoświadomości i otwartości na emocje, czy może upraszcza on złożone doświadczenia? Warto przy okazji zaznaczyć, że pojęcie „kultury terapeutycznej” nie jest oceną samej terapii, a analizą języka w kulturze.
Film jako międzypokoleniowy dialog. Trzy kobiece perspektywy udowadniają, że doświadczenie miłości nie kończy się z wiekiem, a każda generacja ma swoją historię i swoje „sny o miłości”.

„Sny o miłości” w kinach już od 21 listopada.

Paulina Kulesza

Dowiedz się jak zamówić seans
Sprawdź materiały edukacyjne

Najnowsze materiały edukacyjne

Zobacz wszystkie scenariusze!

Sny o miłości

Materiały edukacyjne do filmu „Sny o miłości” (reż. Dag Johan Haugerud, Norwegia 2024, dystrybucja Nowe Horyzonty)

Święta z Astrid Lindgren

Materiały edukacyjne do filmu „Święta z Astrid Lindgren” (reż. Are Austnes, Yaprak Morali, Szwecja, Norwegia 2023, dystrybucja Nowe Horyzonty)

Zwierzaki na zakręcie

Materiały edukacyjne do filmu „Zwierzaki na zakręcie” (reż. Waldemar Fast, Niemcy, Wielka Brytania 2025, dystrybucja Monolith Films)

Edukatorzy o filmie
Scenariusz lekcji
napisy

Przypadkiem napisałam książkę

Materiały edukacyjne do filmu „Przypadkiem napisałam książkę” (reż. Nóra Lakos,Węgry, Holandia 2025, dystrybucja Forum Film Poland)

Kicia Kocia ma braciszka

Materiały edukacyjne do filmu „Kicia Kocia ma braciszka” (reż. Marta Stróżycka, Polska 2025, dystrybucja: Nowe Horyzonty)

Koszmarek

Materiały edukacyjne do filmu „Koszmarek” (reż. S. Hudson, USA 2025, dystrybucja: Monolith Films)

Biuro detektywistyczne Lassego i Mai. Licz do czterech

Materiały edukacyjne do filmu „Biuro detektywistyczne Lassego i Mai. Licz do czterech” (reż. Tina Mackic, Szwecja 2024, dystrybucja w Polsce: Młode Horyzonty)

Chopin, Chopin!

Materiały edukacyjne do filmu „Chopin, Chopin!” (reż. Michał Kwieciński, Polska 2025, 126′, dystrybucja: TVP)

Triumf Serca

Materiały edukacyjne do filmu „Triumf Serca” (reż. Anthony D'Ambrosio, Polska, USA 2025, 114′, dystrybucja: Rafael)