Blog

Simona Kossak

Dowiedz się jak zamówić seans

Duch puszczy, duch wolności

Grupy Wiekowe

Zagadnienia edukacyjne

Simonę Kossak, jak wiele innych kobiet w jej rodzinie, łatwo opisać za pomocą odniesień do słynnych mężczyzn, wielkich malarzy koni i scen batalistycznych. Problem w tym, że prawnuczce Juliusza, wnuczce Wojciecha i córce Jerzego miejsce na jednej z gałęzi rozłożystego drzewa genealogicznego nie wystarcza. Simona potrzebuje więcej. Potrzebuje całej puszczy.

W filmie Adriana Panka, główną bohaterkę poznajemy tuż przed obroną pracy magisterskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim. Simona, autorka śmiałych badań nad dźwiękami wydawanymi przez ryby z gatunku Hemichromis bimaculatus, rezygnuje właśnie z przywilejów związanych z koligacjami rodzinnymi i rozpoczyna życie na własnych warunkach. Porzuca Kraków, porzuca niejasne obietnice kariery i stabilizacji, które zapewniłoby jej znane nazwisko i przeprowadza się do Puszczy Białowieskiej. Wydaje się, że dużo traci, ale czy na pewno?

Zobacz zwiastun filmu Simona Kossak”:

Ciężar rodzinnej tradycji

W momencie, gdy Simona pakuje walizki, mityczna Kossakówka lata świetności ma już dawno za sobą. Przebrzmiałe echa dawnej świetności (jakże żywe we wspomnieniach Magdaleny Samozwaniec!), rodzinna duma, która bardziej już bawi niż wzbudza respekt, rozproszone sny o potędze, atmosfera frustracji i rozczarowania – to wszystko trudno uznać za solidny grunt, na którym swoją przyszłość miałaby budować zdrowa, zdolna i ambitna dziewczyna. Rodzinny dom to przestrzeń stagnacji i niespełnionych ambicji, miejsce, w którym tradycja nie inspiruje, ale raczej zaciska się wokół szyi jak wąż dusiciel.

Simona żegna się więc z Kossakówką, z ekscentryczną siostrą, zaborczą matką i niewiernym kochankiem (tu uwaga – w filmie pojawią się sceny erotyczne). Decyzja o wycofaniu się z toksycznej sytuacji, o ochronie własnych granic, ma niezwykle edukacyjny potencjał. Trudno zaprzeczyć, że niezależności wyborów i trzeźwości umysłu mogłoby Simonie pozazdrościć wielu bohaterów, którym uczciwa ocena własnej rodziny czy środowiska przysporzyła znacznie więcej kłopotów (Izabela Łęcka, Zenon Ziembiewicz).

Kadr z filmu Simona Kossak”, reż. Adrian Panek, Polska 2024, dystrybucja: Next Film.

Emancypantka

W dążeniu do realizacji swoich celów Simona jest bezkompromisowa i konsekwentna. Opiera się nie tylko uprzedzeniom i stereotypom, w myśl których praca naukowa to domena mężczyzn, a podupadający dom, „Dziedzinka”, w sercu lasu nie jest miejscem dla samotnej dziewczyny. Pozostaje wolna także od nacisków politycznych i, prowadząc badania nad zwierzętami, nie chce brać pod uwagę interesów wielkich graczy. Odważnie sprzeciwia się eksploatacji puszczy przez kłusowników i leśników, którzy pozwalają na wycinkę drzew. Bohaterka wybiera pewien szczególny, specyficznie kobiecy, jak się wydaje, model emancypacji. Upominając się o własne prawo do wolności, uwzględnia także dobro innych pomijanych i niedostrzeganych istot. W walecznej postawie Simony najistotniejsze miejsce przypada empatii. To niezwykle nowoczesne i zaskakująco aktualne.  

Kadr z filmu Simona Kossak”, reż. Adrian Panek, Polska 2024, dystrybucja: Next Film.

Z szacunkiem o przyrodzie

Postawa Simony staje się manifestem poszanowania natury i świadomego życia w zgodzie z przyrodą – bez pretensji o zwierzchność i dominację, bez nadmiernego eksploatowania dóbr planety. Simona uczy widzów szacunku i uważności wobec świata. Jej umiejętność dostrzegania drobiazgów, niedostępnych dla mniej wprawnego oka, pozwala zachwycić się pięknem Puszczy Białowieskiej. Jakie (często zagrożone wyginięciem) gatunki zamieszkują ten teren? Czy to możliwe, że drzewa w puszczy się ze sobą komunikują? To tylko niektóre z pytań, które po seansie mogą zachęcić widzów do dalszego zgłębiania tajemnic najstarszego, pierwotnego lasu Europy.

„Simona Kossak” udowadnia, że można łączyć osobiste ambicje z troską o świat. Że stawiając granice tam, gdzie doświadczamy trudów i niesprawiedliwości, nie musimy izolować się od świata, a wręcz przeciwnie – tym bardziej świadomie i dojrzale w nim uczestniczyć.

Seanse szkolne dostępne od 25 października!

Agata Szulc-Woźniak

Dowiedz się jak zamówić seans

Najnowsze materiały edukacyjne

Zobacz wszystkie scenariusze!

Fantastyczny Angelo

Materiały edukacyjne do filmu „Fantastyczny Angelo” (reż. Vincent Paronnaud, Alexis Ducord, Francja Luksemburg 2024, dystrybucja w Polsce: Młode Horyzonty)

Dziewczyna z igłą

Materiały edukacyjne do filmu „Dziewczyna z igłą” (reż. Magnus von Horn, Dania Polska Szwecja 2024, dystrybucja w Polsce: Gutek Film)

Dzielna banda i tajemnica zaginionego wujka

Materiały edukacyjne do filmu „Dzielna banda i tajemnica zaginionego wujka” (reż. Juan Jesús García Galocha, Pedro Solís García, Hiszpania 2024, dystrybucja w Polsce: Best Film)

Bambi. Opowieść leśna

Materiały edukacyjne do filmu "Bambi. Opowieść leśna" (reż. Michel Fessler, Francja 2024, czas trwania: 77 min, dystrybucja: M2 Films)

„Basia. Radzę sobie”

Materiały edukacyjne do filmu "Basia. Radzę sobie" (reż. Marcin Wasilewski,, Polska 2024, czas trwania: 52 min, dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

Piep*zyć Mickiewicza 2

Materiały edukacyjne do filmu „Piep*zyć Mickiewicza 2” (reż. Sara Bustamante-Drozdek, Polska 2025, dystrybucja: Forum Film Poland).

„Milczenie Julie”

Materiały edukacyjne do filmu "Milczenie Julie" (reż. L. Van Dijl, Belgia/Szwecja 2024, czas trwania: 97 min, dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

Lany poniedziałek

Materiały edukacyjne do filmu „Lany poniedziałek” (reż. Justyna Mytnik, Polska, Czechy, Estonia 2024, czas trwania: 84 min, dystrybucja: Monolith Films).

Renifer Niko i zaginione sanie Mikołaja

Materiały edukacyjne do filmu „Renifer Niko i zaginione sanie Mikołaja” (reż. Kari Juusonen, Jørgen Lerdam, Finlandia, Niemcy, Irlandia, Dania 2024, czas trwania: 86 min, dystrybucja: Kino Świat).