• Post category:BLOG

Powtórka do matury z FILMEM W SZKOLE: motyw artysty i sztuki. Pięć filmowych pozycji wartych przypomnienia

Do egzaminów maturalnych pozostał zaledwie tydzień. To czas ostatnich, intensywnych powtórek materiału. Szukasz przykładów, które pozwolą Ci w ciekawy sposób poszerzyć wybrane konteksty? Zajrzyj do naszych artykułów z cyklu „Powtórka do matury z FILMEM W SZKOLE”, gdzie znajdziesz propozycje przydatnych tytułów filmowych. Dzisiejsze zestawienie skupione jest wokół motywu artysty i sztuki. Sprawdź, które materiały będą dla Ciebie pomocne!

Kadr z filmu „Twój Vincent”, reż. Dorota Kobiela / Hugh Welchman, prod. Polska / Wielka Brytania 2017 (dystrybucja: Next Film)

Motyw artysty i sztuki można rozpatrywać z różnych perspektyw. Popularnym tematem rozważań są różnorodne style, nurty i tendencje w sztuce. Równie ciekawym przedmiotem refleksji jest zagadnienie korespondencji sztuk, które pozwala nam badać analogie i powiązania między różnymi dziedzinami sztuki. Bywa, że w centrum zainteresowania znajduje się postać artysty – a także przypisane jej funkcje i role.  Punktem wyjścia do interesującej dyskusji może być też recepcja dzieła sztuki oraz wpływ, jaki wywiera ono na odbiorcę.

Motyw artysty i sztuki w filmie

Interesuje Cię, z jakich materiałów warto skorzystać, by w ciekawy sposób omówić motyw artysty i sztuki? Wybraliśmy pięć tytułów filmowych, które Ci w tym pomogą. Szczegółowe opracowania tematu znajdziesz po kliknięciu w linki ukryte w tytułach. Zachęcamy do zapoznania się z naszymi materiałami edukacyjnymi do filmów:

  • „Amy” – by pokazać szczery, przejmujący portret artystki, zmagającej się z wewnętrznymi demonami,
  •  „Romeo i Julia” – by porozmawiać o filmowych nawiązaniach do baroku i renesansu, estetyce kiczu oraz o zatarciu granic między sztuką wysoką i popularną,
  • „Twój Vincent” – materiały będą pomocne w dyskusji o twórczości Van Gogha i cechach postimpresjonizmu. Mogą stanowić one także punkt wyjścia do refleksji  na temat zagadnienia korespondencji sztuk oraz związku epok literackich z periodyzacją sztuki,
  • „Zimna wojna” – by zastanowić się, w jaki sposób ustrój polityczny może ingerować w twórczość artystyczną, a także poddać refleksji temat ograniczenia twórczej swobody,
  •  „Życie animowane” – by na przykładzie bohatera z autyzmem, który dzięki animacjom Disneya nawiązuje kontakt ze światem zewnętrznym pokazać, że sztuka (także filmowa) może pełnić funkcję terapeutyczną.
Kadr z filmu „Życie animowane”, reż. Roger Ross Williams, prod. USA 2016 (dystrybucja: Mayfly)

Chcesz zyskać dostęp do dodatkowych zasobów?

Z zaproponowanych powyżej materiałów możesz skorzystać zarówno w wersji podstawowej, jak i PREMIUM. W cenie 19,90 zł zyskasz kwartalny dostęp do poszerzonej bazy materiałów edukacyjnych, wśród których znajdziesz m.in. inspirujące scenariusze zajęć, filmy edukacyjne i lekcje multimedialne. Chcesz poznać szczegóły? Zajrzyj do zakładki PREMIUM.

Paulina Kulesza