Blog

Netflix w szkole: koniec świata? Walory edukacyjne filmu „Nie patrz w górę”

Dowiedz się jak zamówić seans

Grupy Wiekowe

Zagadnienia edukacyjne

Wyobraź sobie, jakie wrażenie na swoich uczniach zrobisz, kiedy na lekcji sięgniesz po jeden z najgłośniejszych netflixowych tytułów ostatnich miesięcy. Niezależnie od tego, jaki przedmiot prowadzisz, w „Nie patrz w górę” – czarnej komedii o końcu świata – znajdziesz punkt wyjścia do wartościowej klasowej dyskusji. Nie wierzysz? Sprawdź, jakie zagadnienia edukacyjne dostrzegamy w filmie.

Wyobraź sobie, jakie wrażenie na swoich uczniach zrobisz, kiedy na lekcji sięgniesz po jeden z najgłośniejszych netflixowych tytułów ostatnich miesięcy. Niezależnie od tego, jaki przedmiot prowadzisz, w „Nie patrz w górę” – czarnej komedii o końcu świata – znajdziesz punkt wyjścia do wartościowej klasowej dyskusji. Nie wierzysz? Sprawdź, jakie zagadnienia edukacyjne dostrzegamy w filmie.

Na jakiej lekcji w liceum i technikum sprawdzi się film o naukowcach odkrywających asteroidę pędzącą ku Ziemi?

Pierwsza myśl: na fizyce! Nawiązanie do produkcji, którą Twoi uczniowie oglądali z zapartym tchem, da Ci intrygujący punkt wyjścia do zajęć z zakresu astronomii.

Zapewniamy jednak, że na tym szkolna przydatność „Nie patrz w górę” się nie kończy. Edukatorzy filmowi podpowiadają, jakie tematy poruszyć można ze wsparciem jednego z najgłośniejszych tytułów Netflixa. Ważna wskazówka: popatrz w dół! Na końcu artykułu znajdziesz długą listę zagadnień edukacyjnych.

Wiedza o społeczeństwie: społeczne zagrożenia

„Oglądając »Nie patrz w górę«, szybko zdajemy sobie sprawę, że reżyser niekoniecznie chce nam dać po prostu jedną fajną lekcję fizyki na poziomie podstawowym, ale raczej cały przyśpieszony kurs wybranych aspektów wiedzy o społeczeństwie.

Pytanie, jakich użyć technologii, aby ocalić ludzkość, zastąpione zostaje innym: co należy zrobić, żeby komukolwiek w ogóle zaczęło zależeć na ratowaniu świata? Autorytet naukowców przegrywa z blichtrem telewizyjnego show, kiedy bohaterowie, odprawieni z kwitkiem przez panią prezydent, decydują się nagłośnić sprawę w mediach. Młoda doktorantka staje się sławna nie za sprawą swojego odkrycia, tylko jako gwiazda najzabawniejszych memów. Określenie »zmierzamy ku zagładzie« bardziej odnosi się w tym wypadku do zagrożenia, które nie tyle czai się w kosmosie (fizyka i astronomia), co jest w nas samych (socjologia)”.

dr Piotr Pomostowski

Geografia i biologia: globalne ocieplenie

„Filmowa asteroida to metafora katastrofy klimatycznej: zagrożenia, które nieuchronnie zmierza w naszą stronę, a które pomimo starań naukowców i aktywistów nie jest poważnie traktowane przez media, polityków oraz dużą część społeczeństwa. Ta analogia jest czytelna, sugestywna i silnie przemawiająca do wyobraźni, dzięki czemu »Nie patrz w górę« stanowi doskonały przyczynek do dyskusji z uczniami na wszelkie tematy związane z ekologią i globalnym ociepleniem”.

Katarzyna Kebernik

Godzina wychowawcza i etyka: pandemia i dylematy współczesności

Świat ogarnięty szaleństwem niepewności, mnożące się teorie spiskowe i zagrożenie czyhające na ludzkość. Czy to podsumowanie doświadczeń z ostatnich dwóch lat? To jedynie kilka słów o »Nie patrz w górę«, ale już na tym poziomie odniesienie staje się co najmniej zauważalne.

Najnowszy film Adama McKaya jest bezlitosny w spojrzeniu na rzeczywistość. Bez wahania pokazuje obraz zdeformowanego systemu, wytykając niemal wszystkie najważniejsze współczesne problemy i patologie. Obnaża działanie mediów, zarówno tych tradycyjnych, jak i internetowych. Świat wydaje się pozbawiony wartości; ludzkość za nic ma odpowiedzialność, a ważne tematy wykorzystuje do realizowania własnych interesów i poszerzania wpływów. Czy więc zaszliśmy już tak daleko, że nikogo nie interesuje ratowanie planety? Czy zasady kampanii politycznych i słupki poparcia już zawsze będą ważniejsze niż dobro społeczeństwa?”

– Ewelina Garstka-Sońko

Podstawy przedsiębiorczości: społeczna odpowiedzialność biznesu

„Niosący złą i niewygodną nowinę naukowcy zostają zakrzyczani przez media i polityków. Do głosu dochodzi również biznes. Przedsiębiorca i wizjoner stojący na czele gigantycznej korporacji technologicznej (nieprzypadkowo przynoszący na myśl kilku znanych współczesnych miliarderów) dostaje większy kredyt zaufania niż nauka. Motywowany postępem, korzyścią dla ludzkości, ale i możliwością wzbogacenia się – ku rozpaczy akademików – podejmuje własną akcję ratunkową. W zniuansowany sposób zostaje tu więc zarysowany temat społecznej odpowiedzialności biznesu. Omówienie go w nawiązaniu do tej prawdziwie wstrząsającej opowieści gwarantuje zaangażowanie uczniów”.

– dr Agnieszka Powierska

Język polski: motyw końca świata i środki stylistyczne – nie tylko filmowe

„Film może zostać użyty w celu wytłumaczenia różnicy między metaforycznym a literalnym sensem utworu. Na jego przykładzie uczeń zrozumie, czym są aluzja, sugestia, przenośnia, analogia; że za pomocą fikcyjnych opowieści twórcy mogą komentować rzeczywiste wydarzenia”.

– Katarzyna Kebernik

„Omawiana produkcja to komediodramat, który z typową dla jego reżysera swadą opowiada z satyrycznym zacięciem o współczesnym społeczeństwie amerykańskim, formułując przy tym wnioski o charakterze uniwersalnym. Formalnie jest to pozycja podobna do wcześniejszych tytułów tego twórcy – »Big Short« czy »Vice« – montaż jest dynamiczny, wręcz neurotyczny, śmiertelna powaga miesza się tu z ironicznymi żartami, a kolorystyka czy praca kamery czyni go atrakcyjnym w odbiorze”.

Maciej Karwowski

Widzowie »Nie patrz w górę« mierzą się z nowym, choć intrygująco znajomym, obliczem czasu apokalipsy. Wątek końca świata może być im bardzo bliski – depresji klimatycznej związanej z obawą przed globalną katastrofą doświadcza wielu młodych ludzi. Ale przecież wizja nieuniknionego deadline’u to odwieczny motyw kulturowy. Jakie końce świata już przeżyliśmy? Jakich się obawiamy? Jakie znamy z literatury? Seans produkcji Netflixa nawiązuje do ponadczasowego lęku, zachęca do odnalezienia jego śladów w tekstach kultury i pomaga zadać pytanie o to, czy rzeczywiście »innego końca świata nie będzie«”.

– dr Agnieszka Powierska

Historia: wizje apokalipsy na przestrzeni dziejów

„Seans »Nie patrz w górę« może być ciekawym punktem wyjścia do refleksji na temat różnorodnych wyobrażeń końca świata na przestrzeni minionych wieków. W historii ludzkości apokalipsa miała nastąpić już co najmniej kilkanaście razy. Warto więc zastanowić się – przywołując choćby temat starożytnego kalendarza Majów, milenarystycznych postaw u schyłku pierwszego tysiąclecia naszej ery oraz współczesnych przepowiedni – w jaki sposób przeczucie kresu istniejącej cywilizacji od zarania dziejów łączy się z sytuacją polityczną, społeczną, gospodarczą i religijną”.

– Paulina Kulesza

Język angielski: dyskusja i konteksty

Zapraszając uczniów na seans jakiegokolwiek dobrego anglojęzycznego filmu, nauczyciel języka angielskiego zyskuje. Dlaczego warto jednak wybrać „Nie patrz w górę”? To opowieść tak aktualna, prowokująca i elektryzująca, że nie da się po niej milczeć. Domaga się dyskusji o polityce i społeczeństwie, mediach, problemach współczesnego świata. Obecne w nim aluzje do amerykańskiej polityki i komentarze na temat tamtejszej kultury medialnej sprzyjają omówieniu burzliwych wydarzeń, doświadczanych w ostatnich latach przez światowe mocarstwo.

„Nie patrz w górę” zagadnienia edukacyjne:

NAUKA

  • Czy nauka może dziś zrobić karierę? Rola nauki we współczesnym świecie.
  • Myślenie krytyczne, myślenie naukowe. Jak odkrywać prawdę?
  • Fake newsy i teorie spiskowe. Co się stało z prawdą w dobie postprawdy?
  • Globalne ocieplenie i katastrofa ekologiczna. Przed jakimi wyzwaniami stoi ludzkość?
  • „Po co mam się uczyć, skoro nie słuchacie uczonych?” (z młodzieżowego transparentu). Denializm klimatyczny kontra konsensus naukowy.
  • Nie ma planety B. Wyjątkowość Ziemi i poszukiwanie życia w innych zakątkach kosmosu.
  • Początek i krańce Wszechświata. Wprowadzenie do astronomii.

MEDIA I KOMUNIKACJA SPOŁECZNA

  • Komunikacja w czasach rozbestwionego Internetu. Bańki informacyjne, clickbaity, hejt i algorytmy.
  • To ty jesteś produktem! Media na rynku reklamowym.
  • Jak nie stać się częścią problemu? Kształtowanie krytycznej i odpowiedzialnej postawy wobec mediów społecznościowych.
  • Co się niesie? Trendy w mediach społecznościowych i ich konsekwencje.
  • Ziemia krąży wokół gwiazd – celebryci, influencerzy, ich role i przywileje we współczesnym świecie.
  • Media – czwarta władza. Etyka, zobowiązania i społeczny wpływ mediów nowych i tradycyjnych.
  • Postpolityka: kiedy PR i rozrywka są istotniejsze niż program.  Czy już zawsze słupki poparcia będą ważniejsze niż dobro społeczeństwa?
  • Zjawisko populizmu i jego konsekwencje.
  • Jak mówić, by być usłyszanym?

GLOBALNY ŚWIAT, WSPÓŁCZESNE SPOŁECZEŃSTWO

  • „Nie patrz w górę” jako społeczna diagnoza. Jakie choroby trawią nasze społeczeństwo?
  • Globalna wioska, globalne problemy. Wyzwania współczesnego świata.
  • Ameryka znowu ratuje świat? Wielkie mocarstwa i globalne nierówności.
  • Wielkie korporacje i społeczna odpowiedzialność biznesu.

KULTURA

  • Satyra, ironia, parodia, karykatura, aluzja i metafora. Jak i o czym mówi film?
  • Teledyskowość, synkretyzm gatunków, dynamiczny montaż. Analiza filmowych środków wyrazu w „Nie patrz w górę”.
  • Motyw końca świata w kulturze i literaturze.

Dowiedz się jak zamówić seans

Najnowsze materiały edukacyjne

Zobacz wszystkie scenariusze!

Basia. Mam swój świat

Materiały edukacyjne do filmu „Basia. Mam swój świat” (reż. Robert Jaszczurowski, Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Polska 2025, 45', dystrybucja: Młode Horyzonty)

Cudowne życie

Materiały edukacyjne do filmu „Cudowne życie” (reż. Ken Scott, Francja 2025, dystrybucja w Polsce: Best Film).

Edukatorzy o filmie
Scenariusz lekcji
napisy

Kayara niepokonana

Materiały edukacyjne do filmu „Kayara Niepokonana” (reż. César Zelada, Hiszpania, Peru 2025, dystrybucja: Kino Świat).

DZIADKU, WIEJEMY!

Materiały edukacyjne do filmu „Dziadku, wiejemy!” (reż. Olga Chajdas, Polska 2025, dystrybucja: Next Film).

HITPIG. ŚWINIAK ZAWODOWIEC

Materiały edukacyjne do filmu „Hitpig. Świniak zawodowiec” (reż. Cinzia Angelini, David Feiss, Wielka Brytania, Kanada, USA 2024, dystrybucja w Polsce: Monolith Films).

NIESAMOWITE PRZYGODY SKARPETEK

Materiały edukacyjne do filmu „Niesamowite przygody skarpetek” (reż. Elżbieta Wąsik, Polska 2025, dystrybucja w Polsce: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

ELFY ROZRABIAJĄ

Materiały edukacyjne do filmu „Elfy rozrabiają" (reż. Ute von Münchow-Pohl, Niemcy 2024, dystrybucja w Polsce: Kino Świat)

OSKAR, PATKA I ZŁOTO BAŁTYKU

Materiały edukacyjne do filmu „Oskar, Patka i Złoto Bałtyku” (reż. Magdalena Nieć, Mariusz Palej, Polska 2025, dystrybucja w Polsce: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

FREDDY. PUDEL NIE Z TEJ ZIEMI

Materiały edukacyjne do filmu „Freddy. Pudel nie z tej Ziemi” (reż. Alexs Stadermann, Australia, Niemcy, Hiszpania, Meksyk 2024, dystrybucja w Polsce: Monolith Films)