Blog

Małe wielkie wartości. Poznaj edukacyjny potencjał filmu „Mała Wielka Stopa 2: W rodzinie siła”

Dowiedz się jak zamówić seans

Grupy Wiekowe

Zagadnienia edukacyjne

Jak zwrócić uwagę społeczeństwa na palące problemy związane z niszczeniem przyrody? Do czego prowadzi zachłanność i żądza zysku za wszelką cenę? Jak działają fake newsy i dlaczego tkwi w nich groźna moc? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w animacji „Mała Wielka Stopa 2: W rodzinie siła”, która weszła niedawno na ekrany kin.

Jak zwrócić uwagę społeczeństwa na palące problemy związane z niszczeniem przyrody? Do czego prowadzi zachłanność i żądza zysku za wszelką cenę? Jak działają fake newsy i dlaczego tkwi w nich groźna moc? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w animacji „Mała Wielka Stopa 2: W rodzinie siła”, która weszła niedawno na ekrany kin.

Kadr z filmu „Mała Wielka Stopa 2: W rodzinie siła”, reż. Jeremy Degruson / Ben Stassen, prod. Belgia / Francja 2020 (dystrybucja: Monolith Films)

Wartościowy seans dla klas 1-3

Familia znana z pierwszej części filmu („Mała Wielka Stopa”) nie zdążyła nacieszyć się upragnionym spokojem. Głowa rodziny, potomek legendarnego Yeti, podejmuje decyzję, by ruszyć z pomocą mieszkańcom zagrożonego rezerwatu. Nie w smak to jednak nastoletniemu Adamowi, któremu na co dzień brakuje ojca. Chłopak nie może pogodzić się z myślą, że Wielka Stopa decyduje się poświęcić dobro rodziny w imię wyższego celu. Jeden człowiek nie jest w stanie zmienić świata – twierdzi młody bohater. Czy aby jednak na pewno ma rację? W toku rozwoju fabuły postaci będą zmuszone skonfrontować się z własnymi poglądami, by przekonać się o tym, co w życiu ma prawdziwe znaczenie. Warto wykorzystać to jako ciekawy punkt wyjścia do rozmowy z uczniami klas 1-3.

W trosce o ideały i dobro planety

Czym jest odpowiedzialność za dobro przyrody? Pytanie to wiąże się z jednym z ważniejszych problemów poruszonych w filmie, czyli kwestią eksploatacji środowiska naturalnego przez bezduszne, kierowane żądzą zysku koncerny. Jak przeciwstawiać się tego typu praktykom? Na przykładzie Wielkiej Stopy możemy zauważyć, że człowiek w pojedynkę nie jest w stanie uczynić znaczącej zmiany – może za to zwrócić uwagę społeczeństwa na problemy, wobec których pozostaje ono obojętne. Przy okazji seansu warto nakierować uczniów na tematy związane z ekologią i troską o środowisko w życiu codziennym.

Walka w imię ideałów czy bezmyślna pogoń za pieniądzem? Te dwie postawy zostają w ciekawy sposób skonfrontowane na przykładzie postaci ojca Adama oraz Connora Mandrake’a, zachłannego potentata naftowego, kierującego się w życiu chęcią wzbogacenia się za wszelką cenę. Ostatecznie okazuje się, że idealistyczne dążenie do obranego celu może przynieść więcej korzyści (zarówno dla nas samych, jak i dla środowiska) niż czysto konsumpcyjne podejście do życia. Za bezwzględną żądzę zysku można za to słono zapłacić. To ważna przestroga dla młodych widzów. 

Kadr z filmu „Mała Wielka Stopa 2: W rodzinie siła”, reż. Jeremy Degruson / Ben Stassen, prod. Belgia / Francja 2020 (dystrybucja: Monolith Films)

(Dez)informacja i fake newsy – jak im przeciwdziałać?

W „Małej Wielkiej Stopie 2” pojawia się ważny wątek związany z korzystaniem z najnowszych technologii. Czym jest fake news i jak możemy się przed nim uchronić? Jak działa propaganda? Można wyjaśnić te kwestie młodym odbiorcom na przykładzie działalności Connora Mandrake’a, który za pośrednictwem reklam stara się „wybielić” wizerunek swojej firmy, wyrządzającej w rzeczywistości ogromne szkody środowisku naturalnemu. To cenna lekcja na temat tego, jak rozpoznać dezinformację i dlaczego warto wcześniej sprawdzać źródła wiedzy, z których korzystamy.

Moc tkwi w rodzinie!

O czym jeszcze warto porozmawiać z uczniami po seansie? Wskazówka kryje się w samym podtytule filmu. „W rodzinie siła” – o prawdziwości tego zdania przekonuje się zarówno Wielka Stopa, jak i pozostali bohaterowie. To rodzina jako pierwsza rusza z odsieczą, kiedy potomek legendarnego Yeti wpada w tarapaty. To rodzina jest źródłem bezwarunkowej siły i wsparcia w najtrudniejszych momentach. Równie istotną rolę odgrywają relacje przyjacielskie – zwłaszcza dla nieśmiałego Adama, który w toku rozwoju akcji uczy się otwarcie rozmawiać o swoich uczuciach. Człowiek w pojedynkę być może nie dokona znaczącej zmiany – ale dzięki solidarności, współdziałaniu i wsparciu najbliższych ma na to zdecydowanie większą szansę. To najcenniejsze przesłanie, które może pozostać z młodym widzem po projekcji.

Paulina Kulesza

Dowiedz się jak zamówić seans

Najnowsze materiały edukacyjne

Zobacz wszystkie scenariusze!

HITPIG. ŚWINIAK ZAWODOWIEC

Materiały edukacyjne do filmu „Hitpig. Świniak zawodowiec” (reż. Cinzia Angelini, David Feiss, Wielka Brytania, Kanada, USA 2024, dystrybucja w Polsce: Monolith Films).

NIESAMOWITE PRZYGODY SKARPETEK

Materiały edukacyjne do filmu „Niesamowite przygody skarpetek” (reż. Elżbieta Wąsik, Polska 2025, dystrybucja w Polsce: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

ELFY ROZRABIAJĄ

Materiały edukacyjne do filmu „Elfy rozrabiają" (reż. Ute von Münchow-Pohl, Niemcy 2024, dystrybucja w Polsce: Kino Świat)

OSKAR, PATKA I ZŁOTO BAŁTYKU

Materiały edukacyjne do filmu „Oskar, Patka i Złoto Bałtyku” (reż. Magdalena Nieć, Mariusz Palej, Polska 2025, dystrybucja w Polsce: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

FREDDY. PUDEL NIE Z TEJ ZIEMI

Materiały edukacyjne do filmu „Freddy. Pudel nie z tej Ziemi” (reż. Alexs Stadermann, Australia, Niemcy, Hiszpania, Meksyk 2024, dystrybucja w Polsce: Monolith Films)

Jeden na milion

Materiały edukacyjne do filmu „Jeden na milion” (reż. Jon Gunn, USA 2025, dystrybucja w Polsce: Monolith Films)

Fantastyczny Angelo

Materiały edukacyjne do filmu „Fantastyczny Angelo” (reż. Vincent Paronnaud, Alexis Ducord, Francja Luksemburg 2024, dystrybucja w Polsce: Młode Horyzonty)

Dziewczyna z igłą

Materiały edukacyjne do filmu „Dziewczyna z igłą” (reż. Magnus von Horn, Dania Polska Szwecja 2024, dystrybucja w Polsce: Gutek Film)

Dzielna banda i tajemnica zaginionego wujka

Materiały edukacyjne do filmu „Dzielna banda i tajemnica zaginionego wujka” (reż. Juan Jesús García Galocha, Pedro Solís García, Hiszpania 2024, dystrybucja w Polsce: Best Film)