Blog

Małe wielkie wartości. Poznaj edukacyjny potencjał filmu „Mała Wielka Stopa 2: W rodzinie siła”

Dowiedz się jak zamówić seans

Grupy Wiekowe

Zagadnienia edukacyjne

Jak zwrócić uwagę społeczeństwa na palące problemy związane z niszczeniem przyrody? Do czego prowadzi zachłanność i żądza zysku za wszelką cenę? Jak działają fake newsy i dlaczego tkwi w nich groźna moc? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w animacji „Mała Wielka Stopa 2: W rodzinie siła”, która weszła niedawno na ekrany kin.

Jak zwrócić uwagę społeczeństwa na palące problemy związane z niszczeniem przyrody? Do czego prowadzi zachłanność i żądza zysku za wszelką cenę? Jak działają fake newsy i dlaczego tkwi w nich groźna moc? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w animacji „Mała Wielka Stopa 2: W rodzinie siła”, która weszła niedawno na ekrany kin.

Kadr z filmu „Mała Wielka Stopa 2: W rodzinie siła”, reż. Jeremy Degruson / Ben Stassen, prod. Belgia / Francja 2020 (dystrybucja: Monolith Films)

Wartościowy seans dla klas 1-3

Familia znana z pierwszej części filmu („Mała Wielka Stopa”) nie zdążyła nacieszyć się upragnionym spokojem. Głowa rodziny, potomek legendarnego Yeti, podejmuje decyzję, by ruszyć z pomocą mieszkańcom zagrożonego rezerwatu. Nie w smak to jednak nastoletniemu Adamowi, któremu na co dzień brakuje ojca. Chłopak nie może pogodzić się z myślą, że Wielka Stopa decyduje się poświęcić dobro rodziny w imię wyższego celu. Jeden człowiek nie jest w stanie zmienić świata – twierdzi młody bohater. Czy aby jednak na pewno ma rację? W toku rozwoju fabuły postaci będą zmuszone skonfrontować się z własnymi poglądami, by przekonać się o tym, co w życiu ma prawdziwe znaczenie. Warto wykorzystać to jako ciekawy punkt wyjścia do rozmowy z uczniami klas 1-3.

W trosce o ideały i dobro planety

Czym jest odpowiedzialność za dobro przyrody? Pytanie to wiąże się z jednym z ważniejszych problemów poruszonych w filmie, czyli kwestią eksploatacji środowiska naturalnego przez bezduszne, kierowane żądzą zysku koncerny. Jak przeciwstawiać się tego typu praktykom? Na przykładzie Wielkiej Stopy możemy zauważyć, że człowiek w pojedynkę nie jest w stanie uczynić znaczącej zmiany – może za to zwrócić uwagę społeczeństwa na problemy, wobec których pozostaje ono obojętne. Przy okazji seansu warto nakierować uczniów na tematy związane z ekologią i troską o środowisko w życiu codziennym.

Walka w imię ideałów czy bezmyślna pogoń za pieniądzem? Te dwie postawy zostają w ciekawy sposób skonfrontowane na przykładzie postaci ojca Adama oraz Connora Mandrake’a, zachłannego potentata naftowego, kierującego się w życiu chęcią wzbogacenia się za wszelką cenę. Ostatecznie okazuje się, że idealistyczne dążenie do obranego celu może przynieść więcej korzyści (zarówno dla nas samych, jak i dla środowiska) niż czysto konsumpcyjne podejście do życia. Za bezwzględną żądzę zysku można za to słono zapłacić. To ważna przestroga dla młodych widzów. 

Kadr z filmu „Mała Wielka Stopa 2: W rodzinie siła”, reż. Jeremy Degruson / Ben Stassen, prod. Belgia / Francja 2020 (dystrybucja: Monolith Films)

(Dez)informacja i fake newsy – jak im przeciwdziałać?

W „Małej Wielkiej Stopie 2” pojawia się ważny wątek związany z korzystaniem z najnowszych technologii. Czym jest fake news i jak możemy się przed nim uchronić? Jak działa propaganda? Można wyjaśnić te kwestie młodym odbiorcom na przykładzie działalności Connora Mandrake’a, który za pośrednictwem reklam stara się „wybielić” wizerunek swojej firmy, wyrządzającej w rzeczywistości ogromne szkody środowisku naturalnemu. To cenna lekcja na temat tego, jak rozpoznać dezinformację i dlaczego warto wcześniej sprawdzać źródła wiedzy, z których korzystamy.

Moc tkwi w rodzinie!

O czym jeszcze warto porozmawiać z uczniami po seansie? Wskazówka kryje się w samym podtytule filmu. „W rodzinie siła” – o prawdziwości tego zdania przekonuje się zarówno Wielka Stopa, jak i pozostali bohaterowie. To rodzina jako pierwsza rusza z odsieczą, kiedy potomek legendarnego Yeti wpada w tarapaty. To rodzina jest źródłem bezwarunkowej siły i wsparcia w najtrudniejszych momentach. Równie istotną rolę odgrywają relacje przyjacielskie – zwłaszcza dla nieśmiałego Adama, który w toku rozwoju akcji uczy się otwarcie rozmawiać o swoich uczuciach. Człowiek w pojedynkę być może nie dokona znaczącej zmiany – ale dzięki solidarności, współdziałaniu i wsparciu najbliższych ma na to zdecydowanie większą szansę. To najcenniejsze przesłanie, które może pozostać z młodym widzem po projekcji.

Paulina Kulesza

Dowiedz się jak zamówić seans

Najnowsze materiały edukacyjne

Zobacz wszystkie scenariusze!

LEE. NA WŁASNE OCZY

Materiały edukacyjne do filmu „Lee. Na własne oczy” (reż. Ellen Kuras, USA, Wielka Brytania 2023, czas trwania: 116 min., dystrybucja w Polsce: Monolith Films)

Mój przyjaciel pingwin

Materiały edukacyjne do filmu „Mój przyjaciel pingwin” (reż. David Schurmann, USA, Brazylia 2024, czas trwania: 97 min., dystrybucja w Polsce: Media Squad).

Ozi: Głos deszczowego lasu

Materiały edukacyjne do filmu „Ozi: Głos deszczowego lasu” (reż. Tim Harper, Wielka Brytania, Francja, USA 2023, czas trwania: 97 min., dystrybucja w Polsce: Kino Świat)

Nierozłączni

Materiały edukacyjne do filmu „Nierozłączni” (reż. Jeremy Degruson, Francja, Hiszpania, Belgia 2023, czas trwania: 85 min., dystrybucja w Polsce: M2 Films)

Niepewność. Zakochany Mickiewicz

Materiały edukacyjne do filmu „Niepewność. Zakochany Mickiewicz” (reż. Waldemar Szarek, Polska 2024, dystrybucja: TVP)

Leonardo. Odkrywca

Materiały edukacyjne do filmu „Leonardo. Odkrywca” (reż. J. Capobianco, P. L. Granjon, Francja 2023, czas trwania: 100 min., dystrybucja w Polsce: Best Film)

Był sobie kot

Materiały edukacyjne do filmu „Był sobie kot” (reż. C. Jenkins, Wielka Brytania/Kanada 2024, 88 min., dystrybucja: Monolith Films)

Jurek Maskonurek. Misja Puffinów

Materiały edukacyjne do filmu „Jurek Maskonurek. Misja Puffinów” (reż. Nestor F. Dennis, Hiszpania, Włochy 2024, dystrybucja: Mówi Serwis)

Jedno życie

Materiały edukacyjne do filmu „Jedno życie” (reż. James Hawes, Wielka Brytania 2023, 110 min., dystrybucja: Monolith Films).