Blog

„Lato, kiedy go zabrakło”

Dowiedz się jak zamówić seans

Jak rozmawiać o zdrowiu psychicznym?

Grupy Wiekowe

Zagadnienia edukacyjne

Według danych raportu Młode Głowy w Polsce niemal co trzecia osoba w wieku nastoletnim nie ma chęci do życia. Statystyki są więc alarmujące. Wielu młodym ludziom, m.in. ze względu na wstyd i lęk przed niezrozumieniem, nadal trudno jest otwarcie mówić o swoich problemach. Chcesz pomóc swoim podopiecznym otworzyć się na rozmowę? Jeśli tak – warto będzie wykorzystać w tym celu wartościowy seans filmowy.

Produkcją, która w zniuansowany sposób podejmuje temat problemów, jakie mogą być bliskie wielu młodym osobom, jest „Lato, kiedy go zabrakło”. Trud dorastania i presja związana z podejmowaniem pierwszych decyzji, które będą miały wpływ na późniejsze życie, pierwsze zauroczenia i gorycz odrzucenia – tego właśnie doświadczają bohaterowie filmu, licealiści, którzy wspólnie wyjeżdżają na letni obóz. Jest wśród nich 18-letni Milan, jego najlepszy kumpel – Dani oraz ich koleżanka z klasy, Anna. Między tą trójką tworzy się relacja pełna niedopowiedzeń, napięcia i rywalizacji. Wakacje jednak się kończą i uczestnicy obozu się rozjeżdżają. Kiedy spotykają się rok później w tym samym miejscu, nie ma z nimi Milana. Chłopak kilka miesięcy wcześniej popełnił samobójstwo…

Zobacz zwiastun filmu „Lato, kiedy go zabrakło”:

Koledzy i koleżanki z klasy Milana pragną za wszelką cenę odkryć przyczynę jego decyzji. Kiedy zaczynają głębiej analizować zachowanie bohatera, dostrzegają symptomy, które mogły świadczyć o nadchodzącej tragedii.

Seans filmu „Lato, kiedy go zabrakło” polecamy przede wszystkim psychologom pracującym z młodzieżą, pedagogom i wychowawcom. Zachęcamy do tego, by po projekcji zachęcić uczniów podzielenia się emocjami, jakie wywołał w nich seans.

Jakie ważne tematy poruszysz po seansie filmu „Lato, kiedy go zabrakło”?

  • Nie musisz sam/a stawiać czoła problemom. Filmowy Milan był bohaterem, który może okazać się bliski Twoim uczniom i uczennicom. Wrażliwy, uzdolniony artystycznie, zbuntowany chłopak czuje się zagubiony i wyobcowany. Nie prosi nikogo o pomoc i postanawia w pojedynkę stawić czoła własnym demonom. Czy taka strategia radzenia sobie z problemami jest bliska także Twoim uczniom? Jeśli tak, zachęć ich do poszukania wsparcia w odpowiednich miejscach – u rodziców, psychoterapeuty, wychowawcy czy innej zaufanej osoby. Jeśli Twoim podopiecznym nie jest łatwo otwarcie rozmawiać o swoich problemach z kimś bliskim, zachęć ich do skorzystania z młodzieżowego telefonu zaufania – pod nr 116 111 .
  • Komunikacja jest kluczem. Z wypowiedzi kolegów z klasy Milana wynika, że większość z nich wiedziała o tym, że chłopak zmaga się z problemami. Dlaczego nikt z nich jednak nie zareagował na podejrzane zachowanie bohatera w ostatnich tygodniach jego życia? Być może wynikało to z nieumiejętności rozmawiania o trudnych tematach. Osobie w kryzysie nie zawsze łatwo jest się otworzyć – warto wspierać ją i zachęcać do skorzystania z porady specjalisty.    
  • Jakie są objawy, że ktoś potrzebuje pomocy? Izolacja od rodziny i przyjaciół, napady lęku, złość, zmaganie się z poczuciem winy  – film w zniuansowany i realistyczny sposób przedstawia różne symptomy depresji. Jakie są inne sygnały, na które warto reagować? Po projekcji warto będzie zachęcić uczniów do uważnej i empatycznej postawy wobec osób w ich otoczeniu.
  • Jak poradzić sobie z trudnymi emocjami po stracie kogoś bliskiego? Najczęściej zadawanym przez kolegów Milana pytaniem po jego śmierci jest: „dlaczego?”. Uczniowie wspólnie próbują dowiedzieć się, czemu chłopak zdecydował się na nieodwracalny krok. Czy odnalezienie odpowiedzi ma szansę złagodzić ból związany ze stratą? Warto będzie porozmawiać z klasą o tym, jak radzić sobie i gdzie szukać pomocy w podobnych sytuacjach.

Paulina Kulesza

Dowiedz się jak zamówić seans

Najnowsze materiały edukacyjne

Zobacz wszystkie scenariusze!

Kayara niepokonana

Materiały edukacyjne do filmu „Kayara Niepokonana” (reż. César Zelada, Hiszpania, Peru 2025, dystrybucja: Kino Świat).

DZIADKU, WIEJEMY!

Materiały edukacyjne do filmu „Dziadku, wiejemy!” (reż. Olga Chajdas, Polska 2025, dystrybucja: Next Film).

HITPIG. ŚWINIAK ZAWODOWIEC

Materiały edukacyjne do filmu „Hitpig. Świniak zawodowiec” (reż. Cinzia Angelini, David Feiss, Wielka Brytania, Kanada, USA 2024, dystrybucja w Polsce: Monolith Films).

NIESAMOWITE PRZYGODY SKARPETEK

Materiały edukacyjne do filmu „Niesamowite przygody skarpetek” (reż. Elżbieta Wąsik, Polska 2025, dystrybucja w Polsce: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

ELFY ROZRABIAJĄ

Materiały edukacyjne do filmu „Elfy rozrabiają" (reż. Ute von Münchow-Pohl, Niemcy 2024, dystrybucja w Polsce: Kino Świat)

OSKAR, PATKA I ZŁOTO BAŁTYKU

Materiały edukacyjne do filmu „Oskar, Patka i Złoto Bałtyku” (reż. Magdalena Nieć, Mariusz Palej, Polska 2025, dystrybucja w Polsce: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

FREDDY. PUDEL NIE Z TEJ ZIEMI

Materiały edukacyjne do filmu „Freddy. Pudel nie z tej Ziemi” (reż. Alexs Stadermann, Australia, Niemcy, Hiszpania, Meksyk 2024, dystrybucja w Polsce: Monolith Films)

Jeden na milion

Materiały edukacyjne do filmu „Jeden na milion” (reż. Jon Gunn, USA 2025, dystrybucja w Polsce: Monolith Films)

Fantastyczny Angelo

Materiały edukacyjne do filmu „Fantastyczny Angelo” (reż. Vincent Paronnaud, Alexis Ducord, Francja Luksemburg 2024, dystrybucja w Polsce: Młode Horyzonty)