Blog

„Lato, kiedy go zabrakło”

Dowiedz się jak zamówić seans

Jak rozmawiać o zdrowiu psychicznym?

Grupy Wiekowe

Zagadnienia edukacyjne

Według danych raportu Młode Głowy w Polsce niemal co trzecia osoba w wieku nastoletnim nie ma chęci do życia. Statystyki są więc alarmujące. Wielu młodym ludziom, m.in. ze względu na wstyd i lęk przed niezrozumieniem, nadal trudno jest otwarcie mówić o swoich problemach. Chcesz pomóc swoim podopiecznym otworzyć się na rozmowę? Jeśli tak – warto będzie wykorzystać w tym celu wartościowy seans filmowy.

Produkcją, która w zniuansowany sposób podejmuje temat problemów, jakie mogą być bliskie wielu młodym osobom, jest „Lato, kiedy go zabrakło”. Trud dorastania i presja związana z podejmowaniem pierwszych decyzji, które będą miały wpływ na późniejsze życie, pierwsze zauroczenia i gorycz odrzucenia – tego właśnie doświadczają bohaterowie filmu, licealiści, którzy wspólnie wyjeżdżają na letni obóz. Jest wśród nich 18-letni Milan, jego najlepszy kumpel – Dani oraz ich koleżanka z klasy, Anna. Między tą trójką tworzy się relacja pełna niedopowiedzeń, napięcia i rywalizacji. Wakacje jednak się kończą i uczestnicy obozu się rozjeżdżają. Kiedy spotykają się rok później w tym samym miejscu, nie ma z nimi Milana. Chłopak kilka miesięcy wcześniej popełnił samobójstwo…

Zobacz zwiastun filmu „Lato, kiedy go zabrakło”:

Koledzy i koleżanki z klasy Milana pragną za wszelką cenę odkryć przyczynę jego decyzji. Kiedy zaczynają głębiej analizować zachowanie bohatera, dostrzegają symptomy, które mogły świadczyć o nadchodzącej tragedii.

Seans filmu „Lato, kiedy go zabrakło” polecamy przede wszystkim psychologom pracującym z młodzieżą, pedagogom i wychowawcom. Zachęcamy do tego, by po projekcji zachęcić uczniów podzielenia się emocjami, jakie wywołał w nich seans.

Jakie ważne tematy poruszysz po seansie filmu „Lato, kiedy go zabrakło”?

  • Nie musisz sam/a stawiać czoła problemom. Filmowy Milan był bohaterem, który może okazać się bliski Twoim uczniom i uczennicom. Wrażliwy, uzdolniony artystycznie, zbuntowany chłopak czuje się zagubiony i wyobcowany. Nie prosi nikogo o pomoc i postanawia w pojedynkę stawić czoła własnym demonom. Czy taka strategia radzenia sobie z problemami jest bliska także Twoim uczniom? Jeśli tak, zachęć ich do poszukania wsparcia w odpowiednich miejscach – u rodziców, psychoterapeuty, wychowawcy czy innej zaufanej osoby. Jeśli Twoim podopiecznym nie jest łatwo otwarcie rozmawiać o swoich problemach z kimś bliskim, zachęć ich do skorzystania z młodzieżowego telefonu zaufania – pod nr 116 111 .
  • Komunikacja jest kluczem. Z wypowiedzi kolegów z klasy Milana wynika, że większość z nich wiedziała o tym, że chłopak zmaga się z problemami. Dlaczego nikt z nich jednak nie zareagował na podejrzane zachowanie bohatera w ostatnich tygodniach jego życia? Być może wynikało to z nieumiejętności rozmawiania o trudnych tematach. Osobie w kryzysie nie zawsze łatwo jest się otworzyć – warto wspierać ją i zachęcać do skorzystania z porady specjalisty.    
  • Jakie są objawy, że ktoś potrzebuje pomocy? Izolacja od rodziny i przyjaciół, napady lęku, złość, zmaganie się z poczuciem winy  – film w zniuansowany i realistyczny sposób przedstawia różne symptomy depresji. Jakie są inne sygnały, na które warto reagować? Po projekcji warto będzie zachęcić uczniów do uważnej i empatycznej postawy wobec osób w ich otoczeniu.
  • Jak poradzić sobie z trudnymi emocjami po stracie kogoś bliskiego? Najczęściej zadawanym przez kolegów Milana pytaniem po jego śmierci jest: „dlaczego?”. Uczniowie wspólnie próbują dowiedzieć się, czemu chłopak zdecydował się na nieodwracalny krok. Czy odnalezienie odpowiedzi ma szansę złagodzić ból związany ze stratą? Warto będzie porozmawiać z klasą o tym, jak radzić sobie i gdzie szukać pomocy w podobnych sytuacjach.

Paulina Kulesza

Dowiedz się jak zamówić seans

Najnowsze materiały edukacyjne

Zobacz wszystkie scenariusze!

Basia. Mam swój świat

Materiały edukacyjne do filmu „Basia. Mam swój świat” (reż. Robert Jaszczurowski, Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Polska 2025, 45', dystrybucja: Młode Horyzonty)

Cudowne życie

Materiały edukacyjne do filmu „Cudowne życie” (reż. Ken Scott, Francja 2025, dystrybucja w Polsce: Best Film).

Edukatorzy o filmie
Scenariusz lekcji
napisy

Kayara niepokonana

Materiały edukacyjne do filmu „Kayara Niepokonana” (reż. César Zelada, Hiszpania, Peru 2025, dystrybucja: Kino Świat).

DZIADKU, WIEJEMY!

Materiały edukacyjne do filmu „Dziadku, wiejemy!” (reż. Olga Chajdas, Polska 2025, dystrybucja: Next Film).

HITPIG. ŚWINIAK ZAWODOWIEC

Materiały edukacyjne do filmu „Hitpig. Świniak zawodowiec” (reż. Cinzia Angelini, David Feiss, Wielka Brytania, Kanada, USA 2024, dystrybucja w Polsce: Monolith Films).

NIESAMOWITE PRZYGODY SKARPETEK

Materiały edukacyjne do filmu „Niesamowite przygody skarpetek” (reż. Elżbieta Wąsik, Polska 2025, dystrybucja w Polsce: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

ELFY ROZRABIAJĄ

Materiały edukacyjne do filmu „Elfy rozrabiają" (reż. Ute von Münchow-Pohl, Niemcy 2024, dystrybucja w Polsce: Kino Świat)

OSKAR, PATKA I ZŁOTO BAŁTYKU

Materiały edukacyjne do filmu „Oskar, Patka i Złoto Bałtyku” (reż. Magdalena Nieć, Mariusz Palej, Polska 2025, dystrybucja w Polsce: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

FREDDY. PUDEL NIE Z TEJ ZIEMI

Materiały edukacyjne do filmu „Freddy. Pudel nie z tej Ziemi” (reż. Alexs Stadermann, Australia, Niemcy, Hiszpania, Meksyk 2024, dystrybucja w Polsce: Monolith Films)