Blog

recenzja nowego kleksa

Kleks i wynalazek Filipa Golarza

Dowiedz się jak zamówić seans

Dorastamy dzięki opowieściom

Grupy Wiekowe

Zagadnienia edukacyjne

Już 10 stycznia na ekrany kin powraca świat pełen magii i niezwykłych przygód. Kontynuacja uwspółcześnionej adaptacji powieści Jana Brzechwy ponownie zachęci do zgłębiania baśniowego uniwersum Akademii, równocześnie skłaniając do refleksji nad światem emocji i rzeczywistością pełną wyzwań technologicznych.

Zobacz zwiastun filmu „Kleks i wynalazek Filipa Golarza”:

O czym jest film „Kleks i wynalazek Filipa Golarza”?

„Kleks i wynalazek Filipa Golarza” kontynuuje wątki z adaptacji lektury, skupiając się na dalszych przygodach Ady Niezgódki. Po wakacjach dziewczyna wraca do Akademii z misją odkrycia tajemnicy Alberta, chłopca-robota, z którym łączy ją szczególna więź. W tym czasie Profesor Ambroży Kleks wyrusza do świata realnego, by odnaleźć dawnego przyjaciela, Filipa Golarza, wynalazcę, który, jak pamiętają czytelnicy Brzechwy, nie jest postacią pozytywną. W toku fabuły oba te tropy oraz losy bohaterów splatają się, prowadząc do zaskakującego rozwiązania.

Kadr z filmu „Kleks i wynalazek Filipa Golarza”, reż. Maciej Kawulski, Polska 2025, dystrybucja: Next Film

Druga część łączy dwa kluczowe dla współczesnej szkoły i uczniów tematy: rozwój kompetencji społecznych i rozwój nowych technologii, które często stają się dominantą w naszym życiu. Te dwa edukacyjne wątki dają okazję do podjęcia na lekcjach rozmowy o emocjach, ich rozpoznawaniu, nazywaniu, a w końcu – rozumieniu, zwłaszcza w kontekście cyfrowej rzeczywistości. Wątek Alberta, chłopca-robota, skłania do refleksji nad miejscem sztucznej inteligencji w naszym życiu. Jakie są granice relacji między człowiekiem a technologią? Czy empatia i emocje mogą istnieć w świecie maszyn? „Kleks i wynalazek Filipa Golarza” to nie tylko pełna przygód i emocji opowieść, ale także punkt wyjścia do dyskusji, która pomoże młodzieży lepiej zrozumieć otaczający ich świat i odnaleźć swoje miejsce w erze postępu technologicznego.

Kadr z filmu „Kleks i wynalazek Filipa Golarza”, reż. Maciej Kawulski, Polska 2025, dystrybucja: Next Film

Walory edukacyjne filmu „Kleks i wynalazek Filipa Golarza”:

  • Człowiek i sztuczna inteligencja. Najlepszy przyjaciel Ady okazuje się… robotem. Czy z robotem można się zaprzyjaźnić? Czy AI ma wspólne cechy z człowiekiem? Jak znaleźć równowagę między światem cyfrowym a rzeczywistością? Film podejmuje bardzo aktualne kwestie związane z obecnością sztucznej inteligencji w naszym życiu, higieną cyfrową i odpowiedzialnym korzystaniem z Internetu.
  • Radość spędzania czasu poza siecią. Seans zachęca do zastanowienia się nad tym, jak ważne jest pielęgnowanie pasji, marzeń i wartości w świecie zdominowanym przez technologię. Warto wspólnie zebrać aktywności, które dają nam przyjemność i satysfakcję w analogowym życiu.
  • Po co nam emocje? Dlaczego ich rozpoznawanie i nazywanie ma tak ogromne znaczenie – nie tylko w czasie dorastania? W trakcie interakcji z Albertem Ada uczy go rozpoznawać i nazywać emocje, których doświadcza. Z filmu płynie także przesłanie na temat tego, że należy pozwolić sobie na doświadczanie wszystkich, nawet trudnych emocji (choć w jednej z poruszających scen Albert się przed tym broni, to w toku rozwoju akcji uczy się, że wszystkie uczucia czemuś służą).
Kadr z filmu „Kleks i wynalazek Filipa Golarza”, reż. Maciej Kawulski, Polska 2025, dystrybucja: Next Film
  • Wprowadzenie do tematu neuroróżnorodności, Postać Alberta może być też punktem wyjścia do podjęcia z uczniami tematu różnorodności w grupie, akceptacji i budowania wartościowych relacji z osobami neuroatypowymi.
  • Dlaczego opowieści mają ponadczasową moc? Zarówno powieściowa, jak i filmowa historia o przygodach Pana Kleksa podejmuje refleksję nad mocą słowa. „Kleks i wynalazek Filipa Golarza” to film, który otwiera dzieci na świat, pogłębia ich znajomość motywów, a co za tym idzie – zdolność interpretowania rzeczywistości i innych tekstów kultury. Seans zachęci młodych widzów do eksplorowania baśniowości, a także zapewni im niesamowitą, pełną kolorów podróż w krainę fantazji.
  • Poszukiwanie swoich korzeni i wartość rodziny. Ada z determinacją dąży do tego, żeby odkryć prawdę na temat swojego zaginionego ojca, ale próbuje dowiedzieć się także czegoś na temat pochodzenia swojego przyjaciela Alberta. Ten wątek może zainspirować uczniów do zadawania pytań – nie tylko o znane od pokoleń historie, ale też o swoją własną opowieść i narrację.
Kadr z filmu „Kleks i wynalazek Filipa Golarza”, reż. Maciej Kawulski, Polska 2025, dystrybucja: Next Film
  • Dorastanie i pierwsza miłość. Między Adą a Albertem kiełkuje pierwsze młodzieńcze uczucie. Momentem przełomowym dla dziewczyny jest jego nazwanie, Ada okrywa sprawczość słów, a odwaga ich wypowiedzenia czyni ją bardziej dojrzałą. Bohaterka uczy się sprawczości, poznaje siebie, swoje możliwości i staje się odpowiedzialna za innych.
  • Wyjątkowość dziecięcej percepcji i wrażliwości. Uniwersum Akademii to wytwór dziecięcej fantazji i wyobraźni. Po raz kolejny Brzechwa i twórcy filmu przekonują nas, że warto dać się ponieść fantazji, przekraczać granice konwencji i światów. Dorosłych zainspiruje do (w myśl filozofii korczakowskiej) wsłuchiwania się w głosy dzieci, rozumienia ich indywidualności, dla młodszych widzów będzie zachętą do swobodnego wyrażania siebie i bycia sobą.
Kadr z filmu „Kleks i wynalazek Filipa Golarza”, reż. Maciej Kawulski, Polska 2025, dystrybucja: Next Film
  • Zemsta nie jest rozwiązaniem. Filip Golarz jest (anty)bohaterem, który nie przepracował swoich trudnych emocji związanych z odrzuceniem i złamanym sercem. Kierowany chęcią zemsty za doznane krzywdy chce zniszczyć magiczny świat Akademii. Warto zastanowić się z uczniami, dlaczego takie podejście nie jest konstruktywne i co mógłby zrobić bohater, żeby uporać się ze swoją trudną przeszłością.
  • Lekcja empatii. Ada posiada łatwość rozpoznawania cudzych stanów emocjonalnych, co pomaga jej nawiązać głęboką relację z Albertem. Film pokazuje więc również, że wyobraźnia i empatia są kluczowe w budowaniu prawdziwych relacji.

W jaki sposób możecie rozwijać empatię uczniów i własną? Bez wątpienia pomagają w tym… opowieści. To dzięki nim możemy lepiej rozumieć uczucia innych oraz poznać świat wokół nas. Zapraszamy do świata pełnego fantazji… do kina!

„Kleks i wynalazek Filipa Golarza” w kinach od 10 stycznia! Seanse dostępne ze specjalną wideoprelekcją edukacyjną.

Jagoda Roszak

Dowiedz się jak zamówić seans

Najnowsze materiały edukacyjne

Zobacz wszystkie scenariusze!

„Milczenie Julie”

Materiały edukacyjne do filmu "Milczenie Julie" (reż. L. Van Dijl, Belgia/Szwecja 2024, czas trwania: 97 min., dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

Lany poniedziałek

Materiały edukacyjne do filmu „Lany poniedziałek” (reż. Justyna Mytnik, Polska, Czechy, Estonia 2024, czas trwania: 84 min, dystrybucja: Monolith Films).

Renifer Niko i zaginione sanie Mikołaja

Materiały edukacyjne do filmu „Renifer Niko i zaginione sanie Mikołaja” (reż. Kari Juusonen, Jørgen Lerdam, Finlandia, Niemcy, Irlandia, Dania 2024, czas trwania: 86 min, dystrybucja: Kino Świat).

Paddington w Peru

Materiały edukacyjne do filmu „Paddington w Peru” (reż. Dougal Wilson, Wielka Brytania, Francja, USA 2024, czas trwania: 106 min., dystrybucja: Kino Świat).

Kina i Yuk

Materiały edukacyjne do filmu „Kina i Yuk” (reż. Guillaume Maidatchevsky, Francja, Kanada, Włochy 2023, czas trwania: 85 min., dystrybucja: Best Film).

Emma Odważna

Materiały edukacyjne do filmu „Emma Odważna” (reż. Leo Liao, USA, Chiny, Irlandia 2024, czas trwania: 106 min, dystrybucja: Best Film).

Elli i ekipa straszaków

Materiały edukacyjne do filmu „Elli i ekipa straszaków” (reż. Piet De Rycker, Jesper Møller, prod. Niemcy 2024, czas trwania: 86 min, dystrybucja: Forum Film Poland).

Hamlet

Materiały edukacyjne do filmu „Hamlet” (reż. Sean Mathias, Wielka Brytania 2024, czas trwania: 117 min, dystrybucja: KinoMaestro.pl).

Copernicus

Materiały edukacyjne do filmu „Copernicus” (reż. Miłosz Kozioł, Polska 2024, czas trwania: 26 min, Fundacja Edukacji i Sztuki).