Blog

KINO O WARTOŚCIACH: Burza wokół tęczy

Grupy Wiekowe

Zagadnienia edukacyjne

Wbrew temu, co można było ostatnio usłyszeć w mediach, prawa człowieka to nie „idiotyzmy”. Intymna sfera życia dorastającej osoby powinna być traktowana z delikatnością i poszanowaniem prywatności. Co zrobić, by rozlegające się wokół dehumanizujące wykrzyknienia nie stłumiły wewnętrznego głosu młodych ludzi odkrywających własną tożsamość i kształtujących swoje nastawienie do otoczenia? Zachęcamy do rodzinnych dialogów na trudne tematy. Film pomoże Wam je przeprowadzić. Prezentujemy wybór tytułów i materiałów edukacyjnych, które wesprą Was w ważnych rozmowach z dziećmi w każdym wieku.

Wbrew temu, co można było ostatnio usłyszeć w mediach, prawa człowieka to nie „idiotyzmy”. Intymna sfera życia dorastającej osoby powinna być traktowana z delikatnością i poszanowaniem prywatności. Co zrobić, by rozlegające się wokół dehumanizujące wykrzyknienia nie stłumiły wewnętrznego głosu młodych ludzi odkrywających własną tożsamość i kształtujących swoje nastawienie do otoczenia? Zachęcamy do rodzinnych dialogów na trudne tematy. Film pomoże Wam je przeprowadzić. Prezentujemy wybór tytułów i materiałów edukacyjnych, które wesprą Was w ważnych rozmowach z dziećmi w każdym wieku.

Nasz kraj zdobył w tegorocznym raporcie ILGA-Europe niechlubny tytuł homofobicznego lidera Unii Europejskiej. Przed trzema laty opublikowano wstrząsające dane mówiące o tym, że myśli o samobójstwie ma blisko 70% nieheteronormatywnych nastolatków w Polsce. Legitymizacja dyskryminacji ze względu na orientację seksualną dokonana przez wpływowe osoby w ostatnich dniach oburza i bardzo martwi. Dlatego mamy do Was ogromną prośbę: drodzy Rodzice, nie zostawiajcie swoich dzieci bez ważnych rozmów, które przekonają ich o Waszym wsparciu i nauczą, jak okazywać wsparcie innym. Zachęcamy, by omówienie trudnych tematów rozpocząć wspólnym seansem.

Dlaczego warto zacząć od filmu?

Kino z nieodpartą mocą zachęca do uczestnictwa uczuciowego, do utożsamiania się z bohaterem lub bohaterką, współprzeżywania z nim/nią przygód i rozterek, nawiązania z nim/nią emocjonalnej więzi i znalezienia zrozumienia dla jego/jej wyborów. Widzowie i widzki mogą poszerzyć w ten zastępczy sposób własne doświadczenia – na 1,5 czy 2 godziny zżyć się z kimś innym i wykroczyć poza to, co dotąd znane. I choć odbiorcza identyfikacja pozornie kończy się wraz z wygaszeniem ekranu, wierzymy, że zrodzona dzięki niej empatia na trwałe pogłębia wrażliwość publiczności. Dobrze dobrane kino potrafi przygotować na spotkanie z odmiennością – tak, aby pierwszą reakcją nie było zaniepokojenie, lecz dojrzała otwartość.

Z tych samych powodów wspólny seans daje podstawę do budowania pola porozumienia. Jest jedną z okazji, by doświadczenia Wasze i Waszych dzieci – rozbieżne z racji wieku, różnicy pokoleń, zakresu obowiązków, odmiennych sposobów przeżywania itd. – zbliżyły się do siebie. Stanowi to doskonały punkt wyjścia do rozmów, zwłaszcza że trudne kwestie łatwiej zacząć omawiać pod fabularnym przebraniem i w odniesieniu do świata filmowego. Porównanie wrażeń i  wniosków z seansu ośmieli Was i pomoże zaprezentować dającą poczucie bezpieczeństwa postawę akceptacji.

Kadr z filmu „Cudowny chłopak”, reż. Stephen Chbosky, prod. Hongkong, USA 2017
(dystrybucja w Polsce: Monolith Films)

W poszukiwaniu inspirujących bohaterów LBGT+

Siłą rzeczy, im bliższe dorosłości są Wasze dzieci, tym łatwiej dobrać odpowiedni tytuł. Być może już przychodzi Wam na myśl jakiś film, który zrobił na Was wrażenie, a w którym pojawia się nieheteronormatywny bohater?

Przypomnijcie sobie inspirującego protagonistę „Obywatela Milka” (reż. Gus Van Sant, USA 2008), wzorowanego na amerykańskim aktywiście walczącym o uznanie równości osób LGBT i pierwszym radnym San Francisco otwarcie przyznającym się do orientacji homoseksualnej. Jeśli Wasze pociechy są fanami muzyki rockowej – polecamy „Bohemian Rhapsody” (reż. Bryan Singer, USA, Wielka Brytania 2018) – biografię Freddy’ego Mercury’ego. Wysokiej klasy kino gatunkowe ma duże szanse u wielu odbiorców, dlatego dobrym wyborem może okazać się niezwykle poruszająca „Tajemnica Brokeback Mountain” (reż. Ang Lee, Kanada, USA 2005) – kowbojski melodramat rozgrywający się między dwoma mężczyznami w zapierającym dech w piersiach górskim krajobrazie.

Nastolatkowie/nastolatki z pewnością szczególnie docenią te produkcje, których bohaterami są ich rówieśnicy/rówieśniczki. Poszukiwaczy lekkiego tonu skłaniamy ku „Złemu wychowaniu Cameron Post” (reż. Desiree Akhavan, USA 2018) – opowieści o dziewczynie wysłanej przez religijną ciotkę do ośrodka, który ma „wyleczyć” ją z homoseksualizmu. Mroczna fabuła polskiej „Sali samobójców” (reż. Jan Komasa, Polska 2011) koresponduje z autentycznymi losami młodzieży skrzywdzonej homofobią.

Kameralne, wyciszone, lecz przejmujące historie poszukującej swojej tożsamości młodzieży – interpłciowej/ego Alex(a) z „XXY” (reż. Lucía Puenzo, Argentyna, Francja, Hiszpania 2007) czy Lary uwięzionej w chłopięcym ciele z „Girl” (Lukas Dhont, Belgia, Holandia 2018) otwierają oczy na dylematy i dramaty, o których wielu nastolatków może nie mieć pojęcia. Niektórzy młodzi odbiorcy/młode odbiorczynie – szczególnie ci/te kochający/e kino, będą gotowi nawet, by zmierzyć się z bardziej hermetyczną, queerową twórczością Pedro Almodóvara (np. z barwnym „Wszystko o mojej matce”, Francja, Hiszpania 1999) czy zmysłowymi i buntowniczymi filmami Xaviera Dolana (np. z intrygującymi „Wyśnionymi miłościami”, Kanada 2010).

Ta krótka lista różnorodnych przykładów filmów ważnych, głośnych czy kultowych nie wyczerpuje, oczywiście, możliwości. Wiele z powyższych propozycji wymaga sporo odwagi, ich wybór – dużej dozy wyczucia. FILM W SZKOLE dostarcza jednak także innych istotnych pomysłów na rozwijający seans. Na naszej stronie znajdziecie linki do serwisów streamingowych, gdzie legalnie obejrzycie starannie wyselekcjonowane przez nas filmy, dopasowane do potrzeb odbiorców w różnym wieku, opracowane przez nauczycieli i edukatorów.

Seans i rozmowa z dzieckiem w każdym wieku. Krok po kroku z FILMEM W SZKOLE

Choć zadanie odnalezienia wątków związanych z różnymi orientacjami i tożsamościami płciowymi w kinie dziecięcym i młodzieżowym nie jest łatwe, wiele filmów odnosi się do tematów uprzedzeń, równości i akceptacji. Powody dyskryminacji mogą być różne, ale mechanizm prześladowań bywa zbliżony. Przyjrzyjmy się zatem poniższym propozycjom i sprawdźmy, jak mogą się przydać w podejmowaniu niełatwych rozmów związanych z wykluczeniem.

Szkoła podstawowa, klasy 1-3: „Pan Żaba” (reż. Anna van der Heide, Holandia 2016)

Pełna humoru opowieść o nauczycielu w niekontrolowany sposób zmieniającym się w żabę, wykorzystuje baśniowe wątki, aby podjąć temat afirmacji różnorodności. Zgrabna filmowa metafora pozwala interpretować motyw wstydliwej metamorfozy na przeróżne sposoby. Scenariusz lekcji, opracowany przez Kierowniczkę Działu Sztuki i Edukacji Kulturowej Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu, Joannę Żygowską, będzie wsparciem we wzmacnianiu w dzieciach postawy samoakceptacji. Proponowane w nim działania (łatwe do przeprowadzenia również w domu – nie w grupach, a indywidualnie) uczą, że różnice między ludźmi są wartością, nie zaś powodem do ośmieszania czy wytykania palcami.

Pan Żaba - film Vivarto
Kadr z filmu „Pan żaba”, reż. Anna van der Heide, prod. Holandia 2016
(dystrybucja w Polsce: Vivarto)

Szkoła podstawowa, klasy 4-6: „Cudowny chłopak” (reż. Stephen Chbosky, Hongkong, USA 2017)

Bohater tego poruszającego filmu, chłopiec o szczególnym wyglądzie, po latach domowej edukacji dołącza do szkolnych rówieśników i spotyka się z odtrąceniem. Jednak ani on, ani jego wspierająca rodzina, nie dają za wygraną. Auggie szybko udowadnia, gdzie kryje się prawdziwe piękno człowieka. Wykonajcie z dziećmi cenne działanie, kierując się pouczającym filmem i podążając za wskazówkami autorki materiałów edukacyjnych, dr Agnieszki Tomasik (autorki nowoczesnych metod nauczania opartych na podstawach psychologii pozytywnej i filozofii dialogu). Przygotujcie skrzynię ze skarbami, w której znajdą się wskazówki, co należy robić, a czego nie, aby wszyscy w rodzinie, klasie czy innej społeczności czuli się akceptowani.

Kadr z filmu „Cudowny chłopak”, reż. Stephen Chbosky, prod. Hongkong, USA 2017 (dystrybucja w Polsce: Monolith Films)

Szkoła podstawowa, klasy 7-8: „Twój Simon” (reż. Greg Berlanti, USA 2018)

Rewelacyjny, świeży, rozrywkowy i pouczający „Twój Simon” bezpretensjonalnie i szczerze podejmuje temat coming-outu we wspierającym otoczeniu. Siedemnastoletni bohater ma cudowną rodzinę, oddanych przyjaciół, pewną pozycję w grupie rówieśniczej, dostatnie życie oraz wygląd wpisujący się w obowiązujące kanony urody. Jednak nawet w takiej sytuacji przyznanie się do odmienności okazuje się niełatwym wyzwaniem. Dr Agnieszka Tomasik, autorka scenariusza lekcji do filmu, podpowiada, jak przeprowadzić ciekawą rozmowę z użyciem prostych rekwizytów, aby pomóc młodym widzom/widzkom przełożyć ważną filmową historię na własne doświadczenie i zachęcić nastolatka/nastolatkę do autorefleksji, a może i ważnych zwierzeń na temat codziennych problemów.

Kadr z filmu „Twój Simon”, reż. Greg Berlanti, prod. USA 2018
(dystrybucja w Polsce: Imperial-Cinepix)

Szkoły ponadpodstawowe: „Green Book” (reż. Peter Farelly, USA 2018)

W tym porywającym filmie splatają się dwie kwestie bardzo aktualne i głośno podejmowane w minionych tygodniach. Choć problematyka kinowego przeboju oscyluje wobec wykluczenia związanego z kolorem skóry, zasugerowana jest w nim także kwestia homofobii. Za sprawą wybitnego ekstrawaganckiego muzyka Dr. Dona Shirleya i jego cwaniaczkowatego szofera, publiczność trafia na południe Stanów Zjednoczonych lat 60. XX wieku, gdzie segregacja rasowa jest na porządku dziennym. Poniżenie, z jakim niejednokrotnie spotyka się jeden z bohaterów, przynosi refleksję temat absurdalności kryteriów wykluczenia, a także otwiera oczy na cierpienie wywołane dyskryminacją. Jako rozwijające działanie do rodzinnego wykonania proponujemy zatem wspólną lekturę lub obejrzenie przejmującego przemówienia Mariana Turskiego z okazji 75. rocznicy wyzwolenia obozu Auschwitz-Birkenau. Zachęćcie dzieci do przemyślenia jego przesłania.

Wożąc pana Shirleya - recenzja filmu Green Book
Kadr z filmu „Green Book”, reż. Peter Farelly, prod. USA 2018
(dystrybucja w Polsce: M2 Films)

Zachętę do otwartości znajdziecie nie tylko w powyższych filmach proponowanych przez redakcję FILMU W SZKOLE. Jeśli interesują Was inne produkcje podejmujące podobne tematy, zobaczcie, jakie propozycje seansów i działań kryją się pod tagami RÓŻNORODNOŚĆ i WYKLUCZENIE.

Dowiedz się jak zamówić seans

Najnowsze materiały edukacyjne

Zobacz wszystkie scenariusze!

Kicia Kocia w przedszkolu

Materiały edukacyjne do filmu „Kicia Kocia w przedszkolu” (reż. M. Stróżycka, A. Błaszczyk, K. Majsner, Polska 2023, 42 min., dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

Przysięga Ireny

Materiały do filmu „Przysięga Ireny” (reż. Louise Archambault, Kanada, Polska 2023, 120 minut)

Kobieta z…

Materiały edukacyjne do filmu „Kobieta z...” (reż. Małgorzata Szumowska, Michał Englert, prod. Polska 2023, 132 min., dystrybucja: Next Film)

Film dla kosmitów

Materiały edukacyjne do „Filmu dla kosmitów” (reż. Piotr Stasik, Polska 2024, 73 min., dystrybucja: TVP)

Za duży na bajki 2

Materiały edukacyjne do filmu „Za duży na bajki 2” (reż. Piotr Stasik, Polska 2023, 95 min., dystrybucja: Next Film)

Kos

Materiały edukacyjne do filmu „Kos” (reż. Paweł Maślona, prod. Polska 2023, 118 min., dystrybucja: TVP)

Pies i robot

Materiały edukacyjne do filmu „Pies i Robot” (reż. Pablo Berger, prod. Hiszpania, Francja 2023, 90 min., dystrybucja w Polsce: Best Film)

Wyspa Puffinów. Nowi przyjaciele

Materiały edukacyjne do filmu „Wyspa Puffinów. Nowi przyjaciele” (reż. Jeremy Purcell, prod. Wielka Brytania, Irlandia 2023, 80 min., dystrybucja w Polsce: Forum Film).

Akademia pana Kleksa

Materiały edukacyjne do filmu „Akademia pana Kleksa" (reż. Maciej Kawulski, prod. Polska 2023, czas trwania: 127 min., dystrybucja: Next Film).