Blog

„GRU I MINIONKI. POD PRZYKRYWKĄ”

Dowiedz się jak zamówić seans

Surfując po serze

Grupy Wiekowe

Zagadnienia edukacyjne

Fani Minionków z pewnością godzą się z tym, że w historiach z udziałem tych sympatycznych, żółtych stworków klasyczna antynomia dobra i zła mocno się plącze. Bohaterowie stojący po jasnej stronie mocy czasem kradną. Usprawiedliwiają kłamstwa. Nie biorą odpowiedzialności za swoje błędy. A potem wracają do domu i kochają swoje dzieci.

Co na to Minionki? Cóż, wspierają głównego bohatera, ale – w gruncie rzeczy – wydają się zdystansowane i zaangażowane w akcję jedynie połowicznie. Są urocze, psotne i głupiutkie. Gotowe roześmiać się w najbardziej dramatycznych okolicznościach, rozmontowując zarysowujący się niewyraźnie szkielet aksjologicznej konstrukcji filmu i unieważniając sceny, które już-już gotowi byliśmy uznać za istotne. Widz nie ma szansy prawdziwie przejąć się przebiegiem akcji, która wciąż – przez udział rozrabiających (i rozbrajających) Minionków – odsłania swoją umowność. Bardzo to postmodernistyczne. I oczywiście może (ale zdecydowanie nie musi) się podobać.

Korzyści z demolki

O tej zasadzie budowania świata przedstawionego wypada uprzedzić nowych widzów, którzy mogliby oczekiwać tak anachronicznych schematów fabularnych jak „zwycięstwo dobra” czy „wewnętrzna przemiana bohatera”. „Gru i Minionki” proponują nam przede wszystkim rozrywkę. Slapstickowe żarty, karykaturalne postaci (świetnie podpatrzone i narysowane!). Otrzymujemy też inne, widowiskowe atrakcje, pobudzające smak i wyobraźnię: surfowanie po roztopionym serze, połykanie eksplodującej w ustach bomby i opluwanie się owocowym musem. Twórcy filmu uwierzyli Derridzie – „nie ma przyjemności bez dekonstrukcji”. Czy oznacza to jednak, że w „Gru i Minionkach” nie znajdziemy żadnych wartości edukacyjnych? Ależ nie, walory są (choć nieprzypadkowo pobrzmiewa tu ironia). Jeszcze do nich wrócimy.

Kadr z filmu „Gru i Minionki. Pod przykrywką”, reż. Patrick Delage, Chris Renaud, USA 2024, dystrybucja w Polsce: UIP.

Ścigają nas błędy przeszłości

Skoro już poczyniliśmy kilka ważnych zastrzeżeń, pora naszkicować fabułę, która dla niewtajemniczonych widzów może być początkowo nieczytelna. Oto, znany z poprzednich części cyklu, Gru porzuca swoją przestępczą przeszłość i zostaje tajnym agentem ligi zwalczającej przemoc. Widzimy go w roli przykładnego męża Lucy i troskliwego ojca trzech, adoptowanych w „Jak ukraść księżyc”, dziewczynek: Margo, Edith i Agnes (poznacie je bez trudu – od 2010 roku nie urosły nawet o milimetr). Wita też na świecie syna, który staje się jego oczkiem w głowie.

Mimo tej rodzinnej sielanki, przeszłość nie pozwala Gru łatwo o sobie zapomnieć. Bohater musi stanąć do walki z człowiekiem-karaluchem, Maximem, z którym był skonfliktowany w dalekiej, licealnej przeszłości. Dawne animozje okazują się zaskakująco żywe. Panowie kilkukrotnie toczą ze sobą walkę niemal na śmierć i życie („niemal”, bo w uniwersum Minionków nic nie dzieje się naprawdę i widz słusznie powątpiewa w zgon bohatera, nawet gdy ten zalicza upadek z wysokości kilkunastu pięter). Maxime trafia do więzienia, ale – motywowany żądzą zemsty na Gru –  wkrótce z niego ucieka. Chce odebrać bohaterowi jego synka i zamienić go w karalucha. Rodzina głównego bohatera jest zmuszona do wyprowadzki i życia pod przybranym nazwiskiem.

Niespełnione obietnice

Takie otwarcie akcji można uznać za obiecujące. Można spodziewać się tego, że animacja podejmie ważne pytania: jak odnaleźć się w nowej rzeczywistości? jak zaakceptować zmiany? czy warto podporządkować się niezrozumiałym zasadom? Córki Gru trafiają przecież do nowych szkół i na zajęcia dodatkowe. Sceny, w których próbują dostosować się do nieznanych im zasad i warunków, zdają się jednak pośpieszne i pozbawione sensownego domknięcia (nie mówię o „morale”). Z kolei Lucy, która udaje fryzjerkę, zamiast stawić czoła odpowiedzialności za spowodowane przez siebie zniszczenia, woli uciekać przed niezadowoloną klientką. Fragmenty fabuły, o których tu mowa, zdają się tak oderwane od głównej akcji, że zasadne staje się pytanie o sens umieszczania ich w filmie. Czyżby chodziło tylko o zabawienie odbiorcy obrazami widowiskowych upadków i przyprawiającego o zawrót głowy pościgu przez supermarket? Chyba tak. Ale nie ma czasu dłużej się nad tym zastanawiać. Chaotyczna fabuła popędzająca kolejne punkty akcji zabiera nas dalej i dalej…

Kadr z filmu „Gru i Minionki. Pod przykrywką”, reż. Patrick Delage, Chris Renaud, USA 2024, dystrybucja w Polsce: UIP.

Siła rodzinnych więzi

Obiecywałam walory edukacyjne i oto one: rodzina Gru trzyma się razem. W każdej sytuacji mogą na siebie liczyć. Są oddani i lojalni, a Gru – zdolny do największych poświęceń, by ocalić swoje dzieci. Nie zmienia to faktu, że główny bohater zabiera na niebezpieczną akcję swojego małego synka i naraża go na ogromne niebezpieczeństwa. Ale… może to nieprawda? Może maluchowi nic nie grozi? Jesteśmy przecież w świecie Minionków, a tu niczego nie można być pewnym na sto procent. No właśnie – niczego. Jak więc ocalić jakiekolwiek przesłanie filmu? Czy nie unieważnia się ono przez samą konwencję animacji?…

„Gru i Minionki…” oferuje przede wszystkim rozrywkę i slapstickowy humor. Jeśli zdecydujecie się na seans z dziećmi, postarajcie się stworzyć im dla tej opowieści bezpieczne ramy. Takie, w których uda się zmieścić grę konwencją i dojmującą umowność fabuły. I nie miejcie dzieciakom za złe, że będą zachwycone. To w końcu MINIONKI!

Na film GRU I MINIONKI zapraszamy do kin od 5 lipca!

Agata Szulc-Woźniak

Dowiedz się jak zamówić seans

Najnowsze materiały edukacyjne

Zobacz wszystkie scenariusze!

„Milczenie Julie”

Materiały edukacyjne do filmu "Milczenie Julie" (reż. L. Van Dijl, Belgia/Szwecja 2024, czas trwania: 97 min., dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

Lany poniedziałek

Materiały edukacyjne do filmu „Lany poniedziałek” (reż. Justyna Mytnik, Polska, Czechy, Estonia 2024, czas trwania: 84 min, dystrybucja: Monolith Films).

Renifer Niko i zaginione sanie Mikołaja

Materiały edukacyjne do filmu „Renifer Niko i zaginione sanie Mikołaja” (reż. Kari Juusonen, Jørgen Lerdam, Finlandia, Niemcy, Irlandia, Dania 2024, czas trwania: 86 min, dystrybucja: Kino Świat).

Paddington w Peru

Materiały edukacyjne do filmu „Paddington w Peru” (reż. Dougal Wilson, Wielka Brytania, Francja, USA 2024, czas trwania: 106 min., dystrybucja: Kino Świat).

Kina i Yuk

Materiały edukacyjne do filmu „Kina i Yuk” (reż. Guillaume Maidatchevsky, Francja, Kanada, Włochy 2023, czas trwania: 85 min., dystrybucja: Best Film).

Emma Odważna

Materiały edukacyjne do filmu „Emma Odważna” (reż. Leo Liao, USA, Chiny, Irlandia 2024, czas trwania: 106 min, dystrybucja: Best Film).

Elli i ekipa straszaków

Materiały edukacyjne do filmu „Elli i ekipa straszaków” (reż. Piet De Rycker, Jesper Møller, prod. Niemcy 2024, czas trwania: 86 min, dystrybucja: Forum Film Poland).

Hamlet

Materiały edukacyjne do filmu „Hamlet” (reż. Sean Mathias, Wielka Brytania 2024, czas trwania: 117 min, dystrybucja: KinoMaestro.pl).

Copernicus

Materiały edukacyjne do filmu „Copernicus” (reż. Miłosz Kozioł, Polska 2024, czas trwania: 26 min, Fundacja Edukacji i Sztuki).