Blog

gladiator II 2 ridley scott paul mescal

„Gladiator II”

Dowiedz się jak zamówić seans

Honor, heroizm, historia

Grupy Wiekowe

Zagadnienia edukacyjne

Ponad 20 lat po premierze słynnego „Gladiatora” Ridley Scott zdecydował się nakręcić drugą część filmu. Po raz kolejny przeniesiemy się na areny rzymskiego Koloseum, by kibicować niewolnikowi w walce o godność. Czy „Gladiator II” to jednak dobry film dla szkół?

Zobacz zwiastun filmu „Gladiator II”:

O czym jest „Gladiator II”?

Film opowiada bardzo podobną historię do tej znanej wszystkim z „Gladiatora”. Akcja toczy się w jakiś czas po wydarzeniach z pierwszej części. Rodzina Lucjusza zostaje napadnięta przez żołnierzy Imperium Rzymskiego. Jego ukochana żona ginie. Bohater zostaje gladiatorem, ale nie zamierza pokornie bić się ku uciesze tłumów. Pragnąc dokonać prywatnej zemsty rzuci wyzwanie całemu Cesarstwu.

Czy warto obejrzeć z uczniami „Gladiatora II”?

Druga część nie ma takiej siły rażenia, jak pierwsza, ale to nadal imponujący spektakl. Scottowi udało się zgromadzić wspaniałą obsadę, w której znaleźli się m.in. tacy uznani aktorzy, jak Paul Mescal, Denzel Washington, Pedro Pascal. Seans „Gladiatora II” może zbliżyć do siebie nauczyciela i uczniów: ten pierwszy najprawdopodobniej wychował się na pierwszej części, ci drudzy mogli jeszcze nie mieć okazji jej obejrzeć, a sequel pewnie obudzi w nich chęć nadrobienia klasyki. To dobra rozrywka i wartościowa propozycja na klasowe wyjście, ale w tym wielkim hollywoodzkim blockbusterze kryją się także wartości dydaktyczne.

Kadr z filmu „Gladiator II” (USA 2024, reż. R. Scott, dystrybucja w Polsce: UIP)

Walory edukacyjne filmu „Gladiator II:

  • Starożytność: fakty i mity. Sequel, podobnie jak pierwowzór, baaardzo luźno traktuje prawdę historyczną. Nauczyciel może to jednak wykorzystać jako doskonały pretekst do porównania ekranowych wydarzeń z faktycznymi i pokazania uczniom, że to właśnie prawda bywa bardziej szokująca, niesamowita i fascynująca od fikcji. Przede wszystkim jednak film ma niezaprzeczalny walor popularyzatorski. Pierwszy „Gladiator” zainteresował wiele osób historią starożytną – druga część również może pomóc rozbudzić w młodych ludziach pasję do zgłębiania tajemnic Cesarstwa Rzymskiego. Epickie widowisko z rozmachem pokazuje walki gladiatorów, architekturę, stroje, zwyczaje i igrzyska epoki.
  • Motyw zemsty. W drugiej części wybrzmiewa nawet mocniej niż w pierwszej. Lucjusz był świadkiem śmierci Maximusa (bohatera „jedynki”) na arenie Koloseum. Po latach, kiedy przychodzi mu stoczyć prywatną vendettę, postanawia przeprowadzić ją w bardzo podobny sposób – jako gladiator, na oczach całego Rzymu. Po raz kolejny rodzina okazuje się najważniejsza, a ból po jej stracie – największy. Czy wyrównanie rachunków jest w ogóle możliwe? Czy zemsta daje satysfakcję, czy raczej zatracenie? Czy kiedy straci się wszystko, chodzi już tylko o ocalenie godności? Film nie przynosi jednoznacznych odpowiedzi.
  • Nierówności klasowe i społeczne. Niewolnik każdego dnia ociera się o śmierć, a rzymscy patrucjusze pogrążają się w coraz większym zbytku i degrengoladzie. „Gladiator II” jest opowieścią o okrutnym politycznym systemie i bezwzględnych dyktatorach. Okazuje się wcale nie tak odległy od problemów dzisiejszego świata. Być może niewolnictwo jest nielegalne (przynajmniej w naszym kraju), ale istnieją inne nierówności i sposoby wyzysku. Dla uczniów film będzie ciekawym portretem rzeczywistości, w której prawa człowieka nie istniały – i wymownym przypomnieniem tego, dlaczego nie możemy pozwolić ich sobie odebrać.
  • Moralność i niemoralność rozrywki. Upodobanie Rzymian do krwawych igrzysk może wydawać się szokujące, ale czy współczesny człowiek nie czerpie przyjemności z oglądania równie niemoralnych rzeczy? Przemoc w mediach, patostreamy, wynaturzona pornografia – czy uczniowie mają świadomość, jak wpływa na nich to, co oglądają? Gdzie są granice tego, co branża rozrywkowa powinna pokazywać?

Na film „Gladiator II” zapraszamy do kin od 15 listopada.

Katarzyna Kebernik

Dowiedz się jak zamówić seans

Najnowsze materiały edukacyjne

Zobacz wszystkie scenariusze!

Renifer Niko i zaginione sanie Mikołaja

Materiały edukacyjne do filmu „Renifer Niko i zaginione sanie Mikołaja” (reż. Kari Juusonen, Jørgen Lerdam, Finlandia, Niemcy, Irlandia, Dania 2024, czas trwania: 86 min, dystrybucja: Kino Świat).

Paddington w Peru

Materiały edukacyjne do filmu „Paddington w Peru” (reż. Dougal Wilson, Wielka Brytania, Francja, USA 2024, czas trwania: 106 min., dystrybucja: Kino Świat).

Kina i Yuk

Materiały edukacyjne do filmu „Kina i Yuk” (reż. Guillaume Maidatchevsky, Francja, Kanada, Włochy 2023, czas trwania: 85 min., dystrybucja: Best Film).

Emma Odważna

Materiały edukacyjne do filmu „Emma Odważna” (reż. Leo Liao, USA, Chiny, Irlandia 2024, czas trwania: 106 min, dystrybucja: Best Film).

Elli i ekipa straszaków

Materiały edukacyjne do filmu „Elli i ekipa straszaków” (reż. Piet De Rycker, Jesper Møller, prod. Niemcy 2024, czas trwania: 86 min, dystrybucja: Forum Film Poland).

Hamlet

Materiały edukacyjne do filmu „Hamlet” (reż. Sean Mathias, Wielka Brytania 2024, czas trwania: 117 min, dystrybucja: KinoMaestro.pl).

Copernicus

Materiały edukacyjne do filmu „Copernicus” (reż. Miłosz Kozioł, Polska 2024, czas trwania: 26 min, Fundacja Edukacji i Sztuki).

LEE. NA WŁASNE OCZY

Materiały edukacyjne do filmu „Lee. Na własne oczy” (reż. Ellen Kuras, USA, Wielka Brytania 2023, czas trwania: 116 min., dystrybucja w Polsce: Monolith Films)

Mój przyjaciel pingwin

Materiały edukacyjne do filmu „Mój przyjaciel pingwin” (reż. David Schurmann, USA, Brazylia 2024, czas trwania: 97 min., dystrybucja w Polsce: Media Squad).