Temat zajęć:
Zrozumieć romantyzm i pokochać wieszcza
Gdzie się spotkali? Jak rozpoczęło się ich zauroczenie i kiedy przerodziło w miłość? Opowieść o romantycznej, legendarnej miłości Adama Mickiewicza i Maryli Wereszczakówny już we wrześniu na ekranach kin. Pierwszy film fabularny o narodowym wieszczu to jednak nie tylko historia romansu, ale również okazja do tropienia najważniejszych motywów epoki romantyzmu. W tle rodzącego się uczucia „ważą się narodów wyroki” i rozwija się działalność konspiracyjna. Osadzona w scenerii dworku szlacheckiego akcja pozwoli więc poznać nie tylko młodość Adama Mickiewicza i jego literackie inspiracje, ale również realia początku XIX wieku. Bogata we fragmenty poezji i nawiązania do twórczości wieszcza fabuła sprawia, że seans będzie idealnym podsumowaniem lekcji o romantyzmie, a także szansą na przybliżenie pomnikowej postaci i dyskusję o aktualności romantycznej tradycji.
Premiera filmu 13 września, a my już dziś zachęcamy do pobrania aż czterech scenariuszy języka polskiego i zaplanowania lekcji o romantyzmie.
Zagadnienia edukacyjne:
- Wstęp do biografii Adama Mickiewicza: miejsce urodzenia, Litwa jako kraj dzieciństwa poety, legenda o romansie z Marylą Wereszczakówną, geneza twórczości, rozwój talentu.
- Najważniejsze tematy i motywy epoki romantycznej: pochwała młodości, nieszczęśliwa miłość, idee narodowowyzwoleńcze, wątek konspiracyjny, fascynacja naturą i folklorem.
- Romantyzm jako epoka przełomowa dla kultury – natura, swojskość, wieś, ludowość jako inspiracja twórczości – „Ballady i romanse”, motywy fantastyczne i groza w balladach (nawiązanie do lektur – „Świtezianka”, „Świteź” – motyw nimfy/rusałki).
- Film jako wstęp do lektury „Dziadów” – symboliczna przemiana bohatera filmu z romantycznego kochanka (Gustaw) w spiskowca (Konrad Wallenrod).
- Motyw przyjaźni, dylemat etyczny między przyjaźnią a kochaniem. Dorastanie w cieniu geniusza (Tomasz Zan), zazdrość w relacjach, lojalność wobec przyjaciół.
- Historia Polski na początku XIX wieku – akcja filmu przedstawia ważny, pełen nadziei moment w historii, kiedy Polacy wciąż liczyli na Napoleona i wielką wojnę w Europie jako okazję do odzyskania niepodległości.
- Zaznajomienie z konwencją romantyczną – sposób ukazania romantyzmu nawiązujący do „Pana Tadeusza” (natura, sielskość, dworek).
- Tradycja dworu szlacheckiego – dwór jako ośrodek kultywowania polskich tradycji, polskiego obyczaju, tradycji niepodległościowych i patriotyzmu.
- Realia epoki początku XIX wieku – architektura, życie mieszkańców, struktura społeczna i obyczaje, rozrywki i czas wolny.
- Rola kobiety w epoce – motyw mezaliansu, brak możliwości decydowania o swoim losie, wyboru partnera; małżeństwo jako kontrakt, decyzja gospodarczo-polityczna.
- Polska a Rosja – działalność konspiracyjna, nawiązania do związków Filomatów i Filaretów, początki poetyki konspiracyjnej, dążenia narodowowyzwoleńcze.