Temat zajęć:
Film jako przestrzeń do samorozwoju i autorefleksji. Dlaczego warto oglądać filmy opowiadające o trudnych tematach?
„Dziewczyna z igłą” zdobywa uznanie coraz szerszej publiczność. Nagrodzona na Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni, wyróżniona przez jury młodych, otrzymała ostatnio nominację Oscara.
Ta szwedzko-polsko-duńska koprodukcja oferuje angażujący seans pełen emocji, pogłębione kobiece postaci i nieoczywiste relacje między nimi. Film inspirowany prawdziwymi wydarzeniami przedstawia czarno-biały świat życia zdeterminowanego przez urodzenie, wydarzenia historyczne i pracę. Szczególnie przygląda się sytuacji i zależności kobiet oraz tych jeszcze pozbawionych głosu, czyli dzieci. Czy to dobry tytuł na wyjście z uczniami szkoły średniej?
Film Magnusa von Horna porusza trudne tematy, takie jak między innymi przemoc, aborcja, bieda, ale robi to z dużą dozą wrażliwości, nie wartościując postaw poszczególnych bohaterów. Z pewnością to propozycja w repertuarze dla świadomych widzów, otwartych na mocne przeżycia i pogłębioną rozmowę o filmie, jego społecznym tle i motywacjach bohaterów. To też kino zaskakująco aktualne, które skłania do przemyśleń i krytycznego odbioru świata wokół nas.
Polecamy więc ten tytuł uwadze wszystkich nauczycieli, którzy chcą skonfrontować młodzież z ambitnym, wymagającym, artystycznym repertuarem.
„Dziewczyna z igłą” w kinach od 17 stycznia! Polecamy pobranie darmowych materiałów edukacyjnych do filmu!
Zagadnienia edukacyjne:
- Emocjonalny odbiór filmu, sztuki, mediów – dlaczego warto oglądać kino dyskomfortu? Jak radzić sobie z przeżyciami wywołanymi przez film?
- Refleksja nad wartością oglądania filmów artystycznych, niekonwencjonalnych i ich wpływu na rozwój wrażliwości estetycznej i poszerzanie horyzontów.
- Baśniowość i oniryzm filmowego obrazu, klaustrofobiczność, brzydota i piękno filmowych kadrów – film „Dziewczyna z igłą” jako przestrzeń do estetycznych zachwytów, twórczych interpretacji i rozmów o formie.
- Losy kobiet w industrialnej Europie u progu XX wieku – macierzyństwo, samotność i bezradność.
- Dwudziestowieczna Kopenhaga – różnice społeczne, przemoc, przestrzeń miasta.
- Determinizm społeczny, system, który nie zapewnia opieki najuboższym, wyklucza, skazuje na zależność tych, którzy są dla jego funkcjonowania „zbędni”.
- Skutki społecznej obojętności i braku społecznych rozwiązań na wsparcie potrzebujących (owdowiałych kobiet, samotnych matek, straumatyzowanych mężczyzn).
- Reperkusje Wielkiej Wojny – trauma i kryzys psychiczny mężczyzn z doświadczeniem wojny.