Blog

Dziewczyny i chłopak (recenzja filmu „Tarapaty 2”)

Dowiedz się jak zamówić seans

Grupy Wiekowe

Zagadnienia edukacyjne

Napad na muzeum, widowiskowe pościgi, intrygi w wyższych sferach i wielkie uczucia. Nie, to jeszcze nie Bond. To „Tarapaty”. „Tarapaty 2”.

Napad na muzeum, widowiskowe pościgi, intrygi w wyższych sferach i wielkie uczucia. Nie, to jeszcze nie Bond. To „Tarapaty”. „Tarapaty 2”.

Druga część udanej polskiej przygodówki dzieje się w Poznaniu i okolicach. Podczas  wernisażu w Muzeum Narodowym w iście sensacyjnych okolicznościach znika słynny obraz Claude’a Moneta „Plaża w Pourville”. Jak w każdym porządnym detektywistycznym akcyjniaku, intryga zawiązuje się właśnie tu, na miejscu zbrodni. Do akcji wkracza lokalny inspektor (groteskowy Zamachowski), który wskazuje pierwszych podejrzanych (dobrze znana widzom z pierwszej części ciotka głównych bohaterów i zarazem dyrektorka Muzeum – w tej roli Joanna Szczepkowska – oraz edukatorka muzealna – fantastycznie obsadzona Marta Malikowska). Widzowie od razu przeczuwają, że przez wzgląd na dobro sprawy, wezmą ją w swoje ręce młodzi detektywi oraz nieopierzony pracownik muzeum (sympatyczny, choć niejednoznaczny Tomasz Ziętek).

Film ogląda się z dużą przyjemnością. Choć twórcom nie zawsze udaje się uniknąć scenariuszowych czy obsadowych mielizn, nie można nic zarzucić głównej osi opowiadania, w której trójka nastoletnich bohaterów zmaga się nie tylko z przeciwnościami losu, ale i z własnymi małymi demonami. Julka, Olek i Felka stanowią wystrzałowe trio – to bohaterowie, których nie powstydziłby się Stanisław Jędryka czy Maria Kaniewska. Odtwarzający ich młodzi adepci planu są kapitalni aktorsko: w umiejętny i zniuansowany sposób oddają rozmaite stany nastoletniej duszy. Szczególną uwagę przykuwają dziewczęta. To dziewczyny są inicjatorkami najważniejszych trajektorii fabularnych, to one podejmują najważniejsze decyzje, to kobiety wypełniają swoją wrażliwością najistotniejsze emocjonalnie partie filmu. Na pierwszy plan wysuwa się konflikt wrażliwej Julki i przebojowej Felki – będących jak uwspółcześnione, acz nie do końca antagonistyczne wcielenia Danusi i Jagienki.

Kadr z filmu „Tarapaty 2”, reż. Marta Karwowska, prod. Polska 2020

To, co podoba mi się w tym filmie i co jest dużym plusem całości, to przekonująca wizja dojrzewania jako stanu niepewności, poszukiwań i wewnętrznej walki – jednak takiej walki, która nie musi antagonizować, generować agresji, niepohamowanego gniewu czy nienawiści. Oczywiście, są tu trudne stany emocjonalne bohaterów, z którymi widownia będzie się identyfikować: jest zazdrość, jest wściekłość, jest poczucie braku akceptacji. Jest osamotnienie, jest zagubienie, jest potrzeba odwetu. Ale jest też lojalność, jest przyjaźń, jest empatia, jest imperatyw porozumienia, jest w końcu kiełkujące miłosne zauroczenie.

Czy świat przedstawiony przez reżyserkę i scenarzystkę Martę Karwowską jest światem wiarygodnym? Młodzi zaskakująco rzadko zaglądają do smartfonów, nie posługują się słowami LOL, OMG i hasztag, nie używają wulgaryzmów i nie jest ich celem pociskanie kogokolwiek. Dążą do prawdy (w znaczeniu detektywistycznym i moralnym), do spełnienia, do zrozumienia swego miejsca w świecie. Świecie emanującym pięknymi kolorami (bajeczne zdjęcia Jakuba Burakiewicza) i bujającym się w rytmie nowoczesnych szlagierów (świetna selekcja do soundtracku).

Przyznam, że na papierze nie wygląda to realnie. Ale jednocześnie jestem w stanie założyć się o bilet do muzeum, że publiczność kupi ten film w ciemno, bo świat budzi zaufanie, promuje wartości, popularyzuje ten rodzaj więzi, który jest bliski młodym ludziom – bez sztuczności i socialmediowych zastrzyków dopaminy.

Radosław Tomasik

Na premierowe seanse filmu zapraszamy do współpracujących z nami kin sieci Multikino i Cinema3D.

Dowiedz się jak zamówić seans

Najnowsze materiały edukacyjne

Zobacz wszystkie scenariusze!

ELFY ROZRABIAJĄ

Materiały edukacyjne do filmu „Elfy rozrabiają" (reż. Ute von Münchow-Pohl, Niemcy 2024, dystrybucja w Polsce: Kino Świat)

OSKAR, PATKA I ZŁOTO BAŁTYKU

Materiały edukacyjne do filmu „Oskar, Patka i Złoto Bałtyku” (reż. Magdalena Nieć, Mariusz Palej, Polska 2025, dystrybucja w Polsce: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)

FREDDY. PUDEL NIE Z TEJ ZIEMI

Materiały edukacyjne do filmu „Freddy. Pudel nie z tej Ziemi” (reż. Alexs Stadermann, Australia, Niemcy, Hiszpania, Meksyk 2024, dystrybucja w Polsce: Monolith Films)

Jeden na milion

Materiały edukacyjne do filmu „Jeden na milion” (reż. Jon Gunn, USA 2025, dystrybucja w Polsce: Monolith Films)

Fantastyczny Angelo

Materiały edukacyjne do filmu „Fantastyczny Angelo” (reż. Vincent Paronnaud, Alexis Ducord, Francja Luksemburg 2024, dystrybucja w Polsce: Młode Horyzonty)

Dziewczyna z igłą

Materiały edukacyjne do filmu „Dziewczyna z igłą” (reż. Magnus von Horn, Dania Polska Szwecja 2024, dystrybucja w Polsce: Gutek Film)

Dzielna banda i tajemnica zaginionego wujka

Materiały edukacyjne do filmu „Dzielna banda i tajemnica zaginionego wujka” (reż. Juan Jesús García Galocha, Pedro Solís García, Hiszpania 2024, dystrybucja w Polsce: Best Film)

Bambi. Opowieść leśna

Materiały edukacyjne do filmu "Bambi. Opowieść leśna" (reż. Michel Fessler, Francja 2024, czas trwania: 77 min, dystrybucja: M2 Films)

„Basia. Radzę sobie”

Materiały edukacyjne do filmu "Basia. Radzę sobie" (reż. Marcin Wasilewski,, Polska 2024, czas trwania: 52 min, dystrybucja: Stowarzyszenie Nowe Horyzonty)