Blog

Dziewczyny i chłopak (recenzja filmu „Tarapaty 2”)

Dowiedz się jak zamówić seans

Grupy Wiekowe

Zagadnienia edukacyjne

Napad na muzeum, widowiskowe pościgi, intrygi w wyższych sferach i wielkie uczucia. Nie, to jeszcze nie Bond. To „Tarapaty”. „Tarapaty 2”.

Napad na muzeum, widowiskowe pościgi, intrygi w wyższych sferach i wielkie uczucia. Nie, to jeszcze nie Bond. To „Tarapaty”. „Tarapaty 2”.

Druga część udanej polskiej przygodówki dzieje się w Poznaniu i okolicach. Podczas  wernisażu w Muzeum Narodowym w iście sensacyjnych okolicznościach znika słynny obraz Claude’a Moneta „Plaża w Pourville”. Jak w każdym porządnym detektywistycznym akcyjniaku, intryga zawiązuje się właśnie tu, na miejscu zbrodni. Do akcji wkracza lokalny inspektor (groteskowy Zamachowski), który wskazuje pierwszych podejrzanych (dobrze znana widzom z pierwszej części ciotka głównych bohaterów i zarazem dyrektorka Muzeum – w tej roli Joanna Szczepkowska – oraz edukatorka muzealna – fantastycznie obsadzona Marta Malikowska). Widzowie od razu przeczuwają, że przez wzgląd na dobro sprawy, wezmą ją w swoje ręce młodzi detektywi oraz nieopierzony pracownik muzeum (sympatyczny, choć niejednoznaczny Tomasz Ziętek).

Film ogląda się z dużą przyjemnością. Choć twórcom nie zawsze udaje się uniknąć scenariuszowych czy obsadowych mielizn, nie można nic zarzucić głównej osi opowiadania, w której trójka nastoletnich bohaterów zmaga się nie tylko z przeciwnościami losu, ale i z własnymi małymi demonami. Julka, Olek i Felka stanowią wystrzałowe trio – to bohaterowie, których nie powstydziłby się Stanisław Jędryka czy Maria Kaniewska. Odtwarzający ich młodzi adepci planu są kapitalni aktorsko: w umiejętny i zniuansowany sposób oddają rozmaite stany nastoletniej duszy. Szczególną uwagę przykuwają dziewczęta. To dziewczyny są inicjatorkami najważniejszych trajektorii fabularnych, to one podejmują najważniejsze decyzje, to kobiety wypełniają swoją wrażliwością najistotniejsze emocjonalnie partie filmu. Na pierwszy plan wysuwa się konflikt wrażliwej Julki i przebojowej Felki – będących jak uwspółcześnione, acz nie do końca antagonistyczne wcielenia Danusi i Jagienki.

Kadr z filmu „Tarapaty 2”, reż. Marta Karwowska, prod. Polska 2020

To, co podoba mi się w tym filmie i co jest dużym plusem całości, to przekonująca wizja dojrzewania jako stanu niepewności, poszukiwań i wewnętrznej walki – jednak takiej walki, która nie musi antagonizować, generować agresji, niepohamowanego gniewu czy nienawiści. Oczywiście, są tu trudne stany emocjonalne bohaterów, z którymi widownia będzie się identyfikować: jest zazdrość, jest wściekłość, jest poczucie braku akceptacji. Jest osamotnienie, jest zagubienie, jest potrzeba odwetu. Ale jest też lojalność, jest przyjaźń, jest empatia, jest imperatyw porozumienia, jest w końcu kiełkujące miłosne zauroczenie.

Czy świat przedstawiony przez reżyserkę i scenarzystkę Martę Karwowską jest światem wiarygodnym? Młodzi zaskakująco rzadko zaglądają do smartfonów, nie posługują się słowami LOL, OMG i hasztag, nie używają wulgaryzmów i nie jest ich celem pociskanie kogokolwiek. Dążą do prawdy (w znaczeniu detektywistycznym i moralnym), do spełnienia, do zrozumienia swego miejsca w świecie. Świecie emanującym pięknymi kolorami (bajeczne zdjęcia Jakuba Burakiewicza) i bujającym się w rytmie nowoczesnych szlagierów (świetna selekcja do soundtracku).

Przyznam, że na papierze nie wygląda to realnie. Ale jednocześnie jestem w stanie założyć się o bilet do muzeum, że publiczność kupi ten film w ciemno, bo świat budzi zaufanie, promuje wartości, popularyzuje ten rodzaj więzi, który jest bliski młodym ludziom – bez sztuczności i socialmediowych zastrzyków dopaminy.

Radosław Tomasik

Na premierowe seanse filmu zapraszamy do współpracujących z nami kin sieci Multikino i Cinema3D.

Dowiedz się jak zamówić seans

Najnowsze materiały edukacyjne

Zobacz wszystkie scenariusze!

Renifer Niko i zaginione sanie Mikołaja

Materiały edukacyjne do filmu „Renifer Niko i zaginione sanie Mikołaja” (reż. Kari Juusonen, Jørgen Lerdam, Finlandia, Niemcy, Irlandia, Dania 2024, czas trwania: 86 min, dystrybucja: Kino Świat).

Paddington w Peru

Materiały edukacyjne do filmu „Paddington w Peru” (reż. Dougal Wilson, Wielka Brytania, Francja, USA 2024, czas trwania: 106 min., dystrybucja: Kino Świat).

Kina i Yuk

Materiały edukacyjne do filmu „Kina i Yuk” (reż. Guillaume Maidatchevsky, Francja, Kanada, Włochy 2023, czas trwania: 85 min., dystrybucja: Best Film).

Emma Odważna

Materiały edukacyjne do filmu „Emma Odważna” (reż. Leo Liao, USA, Chiny, Irlandia 2024, czas trwania: 106 min, dystrybucja: Best Film).

Elli i ekipa straszaków

Materiały edukacyjne do filmu „Elli i ekipa straszaków” (reż. Piet De Rycker, Jesper Møller, prod. Niemcy 2024, czas trwania: 86 min, dystrybucja: Forum Film Poland).

Hamlet

Materiały edukacyjne do filmu „Hamlet” (reż. Sean Mathias, Wielka Brytania 2024, czas trwania: 117 min, dystrybucja: KinoMaestro.pl).

Copernicus

Materiały edukacyjne do filmu „Copernicus” (reż. Miłosz Kozioł, Polska 2024, czas trwania: 26 min, Fundacja Edukacji i Sztuki).

LEE. NA WŁASNE OCZY

Materiały edukacyjne do filmu „Lee. Na własne oczy” (reż. Ellen Kuras, USA, Wielka Brytania 2023, czas trwania: 116 min., dystrybucja w Polsce: Monolith Films)

Mój przyjaciel pingwin

Materiały edukacyjne do filmu „Mój przyjaciel pingwin” (reż. David Schurmann, USA, Brazylia 2024, czas trwania: 97 min., dystrybucja w Polsce: Media Squad).